1. Colin McRae

Colin McRae

De rallysport is in gamesland tegenwoordig erg populair. We hebben recentelijk twee compleet verschillende interpretaties van de Rallysport gezien in spellen, namelijk de extreem realistische aanpak in Richard Burns Rally en de wat meer arcadegerichte race-actie in Rallisport Challenge 2. Lang voordat deze spellen verschenen waren er echter al rallyspellen en je zou kunnen zeggen dat de Colin McRae Rally serie grondlegger is geweest voor bijna elk rallyspel dat we tegenwoordig zien.

Het begin: Colin McRae Rally

We schrijven het jaar 1999. Uiteraard zijn er al een aantal rallyspellen op de markt, zoals Sega Rally, dat in 1996 het eerste echte noemenswaardige rallyspel was. Toen Colin McRae Rally ten tonele verscheen werd de lat direct een klap hoger gelegd. Colin McRae Rally, uiteraard naamgegeven door de toen nog zeer succesvolle rallycoureur, bracht weliswaar middelmatige techniek, maar wel een fantastische gameplay. Het was duidelijk dat de ontwikkelaar de nadruk niet zozeer had gelegd op technisch het maximale uit de PlayStation halen, maar meer op een realistische manier van rijden. Opvallend aan het spel was de zogenaamde Rally School modus, waar je van Colin McRae himself tips kreeg. Het spel leerde je alle technieken van het rallyrijden. Als we puur kijken naar de in-game actie viel vooral op hoe realistisch de auto’s reageerden op het parcours. Bochten ‘voelden’ goed. Daarbij was Colin McRae Rally ook het eerste spel dat nagenoeg geen pop-up kende in de opbouw van het parcours. Dient gezegd te worden: op de PC was Colin McRae Rally veel minder succesvol dan op de PlayStation. Het speelde lang niet zo lekker en grafisch was het haast identiek aan de PlayStation-versie, terwijl de PC toen toch al beter kon.

De piek: Colin McRae Rally 2.0

Na de succesvolle ‘coup’ van het eerste deel om de eerste plaats onder de rallyspellen te veroveren volgde er uiteraard een langverwacht tweede deel. Het tweede deel wordt tegenwoordig nog steeds gezien als het beste spel in de reeks en wellicht zelfs het beste rallyspel ooit. Natuurlijk kan het spel technisch niet op tegen de huidige spellen, maar op de PlayStation was het absoluut een klasse apart. Net als deel één trok deel twee vooral ten strijde met fantastische gameplay elementen. Het spel beschikte over een geheel eigen physics engine, waardoor de wagens nog realistischer reageerden dan in het eerste deel. Daarbij was de technische kant van het spel enorm verbeterd. De auto’s zagen er goed uit, de omgevingen waren mooi en het geluid was ook van hoog niveau. Colin McRae Rally 2.0 bracht ook een realistisch schademodel dat vaak genoeg bewonderd kon worden, bijvoorbeeld tijdens verregende rallyproeven, hetgeen ook nieuw was in Colin 2.0. Het spel ging in bijna alles een stuk dieper dan zijn voorganger. Zo voelde elke auto nu echt anders aan, waren er meer mogelijkheden om je auto te tunen en kon je in de kampioenschapmodus tussen de proeven door je auto op een realistische manier repareren (een systeem waarbij elk component een bepaalde tijd vergt om te repareren, de totale tijd is gelimiteerd). Al met al was Colin McRae Rally 2.0 hét rallyspel van dat moment en als we niet op techniek zouden letten, zou het nu nog steeds een van de beste rallyspellen zijn.

De terugval?: Colin McRae Rally 3

Na het succesvolle tweede deel kwam er bijna vanzelfsprekend een derde deel. Over dit spel zijn de meningen verdeeld. Het spel betekende voor de serie de overstap naar de nieuwe generatie consoles. Het verscheen zowel op de PlayStation 2 als op de Xbox. Uiteraard betekende de overgang naar de nieuwe generatie consoles een verbetering op het gebied van graphics, maar of dat ook gold voor de gameplay valt te betwijfelen. Het valt niet te betwisten dat dit spel gewoon een goed spel was. Het zag er dus goed uit, het reed zeker niet verkeerd, maar het spel werd slachtoffer van het succes van zijn voorganger. Neem bijvoorbeeld het aantal tracks. Met 56 verschillende parkoersen doet deel drie het niet slecht, maar het is bijna de helft (!!) minder dan Colin McRae Rally 2.0 had. Daarbij gaf puur het rallyrijden niet meer zoveel voldoening als in de eerste twee delen: men wilde weer eens iets nieuws. Ook het feit dat Colin’s Ford Focus alleen maar beschikbaar was in de Championship modus werd door veel gamers irritant gevonden. Opvallend was wel dat de PlayStation 2-versie vrijwel gelijkwaardig was aan de Xbox-versie, ook op het gebied van graphics.

Colin McRae Rally 4.0

Doordat deel drie verschillend is ontvangen, waren sommige fans bang dat de serie een dalende lijn had ingezet. Het was dus aan Codemasters om met deel vier te bewijzen dat de serie nog absoluut een hoog niveau te pakken had. En dat deden ze. Colin McRae Rally 4.0 bracht behalve goede verbeteringen in de singleplayer modi ook een geheel nieuwe multiplayer optie. Hoewel deze niet aanwezig was op de PlayStation 2 en op de Xbox alleen maar kwam in de vorm van een scorebord op Xbox Live, kwam de PC-versie wel met een goede online modus. Je kon nu tegen anderen losse proeven of hele rallies of kampioenschappen rijden. Kijken we naar de console-versies, dan valt vooral op hoe goed de modellen van de auto’s er uit zien. Gedetailleerder en scherper dan ooit. De overige elementen zijn eigenlijk weinig veranderd ten opzichte van de vorige delen. De spellen beschikten altijd al over zo’n goed geluid, dat voor deel vier zelfs per auto op een rollerbank is opgenomen, en over een sterke gameplay die al nauwelijks meer te verbeteren viel. Colin McRae Rally 4.0 is het beste spel van de serie, maar als we de verhoudingen in acht nemen heeft Codemasters met Colin McRae Rally 2.0 het eigenlijk beter gedaan.

Zondag op InsideGamer.nl: de recensie van Colin McRae Rally 2005!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Colin McRae Rally is altijd de beste geweest in de gesch. Vind ik toch

  • joh ik heb hem gewonnen :p WRC 4 dan :D

  • Tja, ik heb Colin McRae 2005 (ps2) gespeeld en moet zeggen dat het me zwaar tegen valt. De kleuren palet die ze gebruikt hebben ziet er gewoonweg niet uit.

    Deel 3&4 zagen er nog wel foto realistisch uit.

    Maar dit 5e deel is echt de andere kant op geslagen. Echt lelijk om zo maar te zeggen. Ja, de versie die ik speelde was 100% de retail versie.

    wat me trouwens ook opviel is dat als je online gaat spelen de framerate stukken lager lag dan offline mode?

    ik kan alleen maar zeggen dat dit een erg magere versie is.

    heb ook meer verwachtingen voor de nieuwe WRC van Sony die wat later dit jaar uitkomt.




  • Tuurlijk mag je hem een keer lenen sony mastertje. En een keer in de kelder spelen word super vet!

  • 2.0 had ik ooit een demo van en die heb ik helemaal grijsgespeeld. Megaleuk was dat.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren