1. Waarom Rally leuk is

Waarom Rally leuk is

Het zal je niet ontgaan zijn: deze week staat InsideGamer.nl in het teken van Colin McRae Rally 2005. Nu weet ik dat rally lang niet iedereen interesseert. Veel mensen bekijken de sport echter nauwelijks en hebben alleen al daarom een mening die nergens op gebaseerd is. Met een beetje verdieping is de rallysport misschien wel de leukste vorm van autosport die er is.

Snelheid

De basis van autosport ligt in snelheid. De auto is uitgevonden om de mens sneller van A naar B te brengen en autosport is uitgevonden om te kijken wie het hardst gaat, dus snelheid is ook in de rallysport essentieel. Hoewel de snelheden die behaald worden niet te vergelijken zijn met bijvoorbeeld de Formule 1, komt die wel beter tot zijn recht. Ga maar na: met 300 kilometer per uur over een circuit is leuk, maar met 150 over een landweggetje jakkeren is minstens zo spectaculair, zeker als er her en der bomen opduiken. Een rallyauto uit de World Rally Championship klasse (vierwielaandrijving) haalt normaal gesproken met een doorsnee set-up op rechte stukken makkelijk een snelheid van rond de 180 kilometer per uur. De auto’s kunnen, als ze daarop afgesteld worden, wel hogere snelheden halen, maar de kracht zit tijdens rallies niet in de topsnelheid, maar meer in de acceleratie. De Subaru Impreza WRC kan op een onverharde weg in minder dan vijf seconden vanuit stilstand naar de 100 kilometer per uur komen.

Gevaar

Wie wel eens een rallyprogramma heeft bekeken weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit, zeker in de rallysport. In beboste omgevingen kan het kleinste foutje het einde van de rally betekenen voor een coureur. Rallies worden op veel verschillende soorten ondergrond gehouden en elke ondergrond heeft zijn eigen gevaren. Zo kan op onverharde wegen de grip van de auto compleet wegvallen wanneer de wagen ‘uitbreekt’ (dat de achterkant wegglijdt). Vaak gaat dat dan gepaard met een mooie spin of enig contact met een paar bomen. Op ijs of sneeuw is het al helemaal makkelijk om de controle over de auto te verliezen vanwege de gladheid. Ook asfalt kan, zeker bij regen, gevaarlijk zijn omdat er dan plekken zijn die extreem glad zijn (aquaplaning). De rally is dus per ondergrond en weerstype steeds weer anders.

Spektakel

In de rallysport zijn er bepaalde soorten races waarbij er meerdere auto’s te zien zijn, zoals rallycross. Bij rallycross zijn er een aantal auto’s in de baan, meestal een stuk of vier tot zes, en dan gaat het er gewoon om wie het eerst bij de finish is. Een standaard opbouw, die bijvoorbeeld in Rallisport Challenge 2 terugkomt, is dat de coureurs eerst een heat moeten rijden waarbij de tijd belangrijk is. Daarna worden ze dan, afhankelijk van hun tijd, ingedeeld in een groep waarna de race volgt om de punten. Bij rallycross is contact niet verboden, sterker nog, het komt vrij vaak voor. Vaak zijn er wel een of twee auto’s die de finish niet eens halen. Rallycross evenementen trekken vaak veel publiek. In Nederland valt deze tak van rallysport onder andere te bewonderen op het Eurocircuit te Valkenswaard.

Spanning

De belangrijkste tak in de rallysport is uiteraard het World Rally Championship. In het kampioenschap doen zes teams mee met ieder twee of drie coureurs. Elke rally bestaat uit tussen de 15 en de 25 proeven. Deze proeven worden verreden verspreid over drie dagen. Vóór die tijd zijn er al vier dagen geweest die van belang zijn voor de teams; drie voor verkenning van het parcours en één voor uitgebreide technische controles. De proeven worden solo verreden. Dat wil dus zeggen dat het enkel en alleen om de tijd draait. Niet zelden wordt een rally beslist op luttele seconden. Voor volgers van de rally is de spanning constant voelbaar.

Kortom, rally is eigenlijk een heel leuke vorm van autosport. Zo hard mogelijk een snelle auto over wegen - die daar eigenlijk niet voor bestemd zijn - raggen is gewoon leuk. Vooral als alle bovenstaande elementen goed verwerkt zijn in een spel kan een rallyspel de werkelijkheid qua pure fun benaderen en dat is toch waar het om gaat in de wereld van computergames.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • eigenlijk vind ik rally sport challenge 2 echt de leukste rally game, maar dat komt denk ik omdat ie ook wat meer toegankelijk is.

  • Ik vind de sport leuk maar de games wat minder….op de console hou ik meer van asfaltracers!

  • Dit (cmr05) is de eerste Rally game waar ik me in verdiept heb.. en moet zeggen dat ik het toch wel erg cool vind. Jammer vind ik dat je niet met meerdere auto's tegerlijkertijd over het parcour raast, maarja dat is rally.

  • Virtueel dammen is nog leuker dan rally…

  • Rally is vet cool, spannend, sensationeel, snel, gevaarlijk, spectaculair, gewoon prachtig.

  • rally sport challenge 2 is erg goed jah, niet te gecompliceerd en speelt heerlijk.

  • @ benadeeltje:



    zeg ik :)

  • ik vind colin mcRae niet veel veranderd met het vorige deel, ik vond daarintegen rallisport challenge 2 een veeeel beter spel

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren