1. Fight Club

Fight Club

Het is inmiddels alweer vijf jaar geleden dat de film Fight Club op het witte doek verscheen. Hoofdrolspelers Brad Pitt en Edward Norton hadden een groot aandeel in het succes en de populariteit van Fight Club. Deze populariteit is blijkbaar nog niet weggeëbd aangezien Vivendi in december met het gelijknamige spel op de markt komt.

Hoewel het spel dezelfde naam als de film draagt is het geen ‘klassiek’ filmspel zoals we dat kennen van The Matrix of The Chronicles of Riddick, waar je het verhaal in grote lijnen naspeelt. In vergelijking met de film is het spel maar een ‘simpele’ beat ‘m up. Uiteraard kom je de karakters uit de film ook tegen in het spel, evenals de locaties waar de rake klappen worden uitgedeeld. Niet zo lang geleden (in een vroege versie van het spel) sloeg ik er flink op los om te kijken of het spel net zo goed ontvangen zal worden als de film.

Voor we klappen uitdelen kan er gekozen worden uit de bekende spelmodi: Arcade, Versus, Story, Survival, Training en Network. Network kon in deze versie helaas nog niet getest worden, maar in de volledige versie moet er dus ook online gespeeld kunnen worden. In de Story modus vecht je je door een aantal karakters heen om zo uiteindelijk de leider van Fight Club, Tyler te bereiken. Ook leuk is Survival, waarin je zo lang mogelijk moet overleven. De opgelopen wonden blijven wanneer je naar de volgende tegenstander gaat waardoor het steeds moeilijker wordt.

Mocht je de karakters uit de film te saai vinden om mee te spelen dan kan je ook een eigen speler creëren. Verwacht hier geen diepgaand RPG-element, maar het is een leuke toevoeging waarin je het uiterlijk en postuur van het karakter kunt beïnvloeden. Ook krijg je een aantal punten tot je beschikking om deze vervolgens te verdelen over je kracht, snelheid, techniek en uithoudingsvermogen. Versla je in de Survival modus de ene tegenstander na de ander, dan krijg je zogeheten Character Points, waarmee je de eigenschappen van je vechtersbaas kunt opkrikken.

Wanneer we dan eindelijk zijn aangekomen bij het vechten zelf vallen een aantal dingen op. Op het eerste gezicht ziet het spel er als een vrij ‘gewoon’ vechtspel uit, zoals er zoveel zijn. Zo kan je hoog en laag slaan en hoog en laag schoppen. Door de linker thumbstick twee keer naar voren of achter te duwen sprint je vervolgens van je tegenstander af of er juist naar toe, om bijvoorbeeld een vliegende schop uit te delen of je arm met een flinke zwaai op zijn hoofd te laten landen.

Zoals gezegd zijn de locaties waar het spel zich afspeelt herkenbaar uit de film. Gelukkig dienen deze niet alleen maar als decor maar zit er ook enige interactie in. Zo juichen andere leden van de club je toe en kan je de tegenstander tegen een bar aansmijten waardoor de krukken en glazen vermorzeld worden. Ook sommige kasten en deuren en andere obstakels moeten er aan geloven.

Met braaf schop- en slagwerk zul je het niet lang volhouden. Het is dan ook de bedoeling zoveel mogelijk combinaties uit te voeren. En juist hier doet Fight Club goede zaken. Hoewel sommige bewegingen (die per karakter verschillen) vrij gauw herhalend worden of wat houterig overkomen, bevat het spel toch een aardige waslijst met combinaties en varianten die uit te voeren zijn. Meestal gaat dit door te schoppen of slaan en bijvoorbeeld achteruit of juist vooruit te bewegen. Mocht het zelfs met de combinaties niet lukken, dan kun je ook nog succes boeken door zoveel mogelijk te bewegen. In plaats van naar voren en naar achter te lopen kan je ook links- en rechtsom om de tegenstander heen draaien, om zo een stoot te ontwijken en hem van de achter- of zijkant te verassen.

Wanneer je het nodige letstel hebt toegebracht verzwakt je tegenstander logischerwijs. Zodra de levensmeter zo goed als leeg is verschijnt eronder een gele driehoek met een uitroepteken. Vanaf dat moment kun je met een bepaalde combinatie een lichaamsdeel van je tegenstander breken. Vaak is dit een arm of rug, en met die arm kan dan ook niet meer geslagen worden. Wel vreemd: vaak stonden de ernstig gewonde vechters gewoon weer op, ondanks een gebroken rug. Zodra je een dergelijke move doet verandert de camera en krijg je het breken een paar keer te zien. Het skelet wordt dan zichtbaar en er wordt fijntjes weergegeven welke botten er breken, ondersteund door een krakgeluid dat altijd weer tof is om te horen. Slimme (of zwakke, het is maar hoe je het ziet) tegenstanders tikken echter af voor het zover komt waardoor ze weliswaar verliezen maar de rest van hun leven kunnen blijven lopen. Ik heb alle knoppen getest om te kijken of ik dat ook kan, maar tot op heden is me dat niet gelukt. Wie weet in de volledige versie wel, en dan maar hopen dat er ook online gevochten kan worden, wat de verkoop ongetwijfeld zal bevorderen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De laatste trailer ervan was iedergeval erg cool!

  • Klinkt interressant, hopen dat ze die houterige bewegingen soepeler maken, en de gameplay wat laagdrempelig. Niet te, natuurlijk.

  • de film is erg cool maar meestal zijn spellen over films niet zo

    cool dus ik ben erg benieuwd.

  • fight club was super vet, denk alleen niet dat t spel dit gaat waarmaken……

  • ziet er wel goed uit maar denk niet dat Fight Club veel diepgang zal bevatten

  • Ik vond de trailer behoorlijk slaapverwekkend om eerlijk te zijn. Maarja, mss wordt het nog wat. Maar denk niet dat ik hem haal.

  • Fight Club (film) is te goed voor deze game.

  • ziet er leuk , heb nog nooit van het spel gehoort ik hou deze in de gaten

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren