1. Noorderlicht Motor

Noorderlicht Motor

Iedereen heeft er wel eens van gehoord of gespeeld; de onofficiële uitbreidingen op games genaamd 'mods' (modules). De meest bekende is CounterStrike, een mod op Half-Life. Nog steeds is het populair, en het is zelfs uitgegroeid tot een eigen, volwaardige game.

Mods worden meestal gemaakt met de engine toolset van de officiële game. Zo'n engine toolset, is het programma waarmee models, textures, animaties en noem maar op bijeen gebracht worden. Heb je geen engine, dan heb je niets. Het is dan ook wel een van de meeste essentiële gereedschappen bij het produceren van een game. De bekendste is natuurlijk de Unreal Engine, en is dan ook goed bekend bij 'modders'. User generated content is nu erg geliefd, aangezien het de speelduur van een spel aanzienlijk verlengt. Nu het ook mogelijk is om dit op consoles te produceren (met behulp van de script taal genaamd C++, waar o.a. Unreal Engine 3 gebruik van maakt), waardoor het aantal makers waarschijnlijk alleen nog maar meer groeit.

Maar nu genoeg over de betekenis van mods, ik ga naar de kern van deze weblog; het zelf maken van mods. Je kunt geheel eigen werelden creëren naar wens, je kunt zelfgemaakte modellen importeren, animaties aanbrengen, gebeurtenissen scripten en ga zo maar door. Klinkt vaag in de oren, is misschien ook wel zo. Er zijn tegenwoordig gelukkig genoeg tutorials te vinden op het net waardoor het steeds makkelijker wordt om te beginnen.

Ik gebruik de Electron toolset (de verbeterde versie van de Aurora toolset, maar dan van Obsidian Entertainment ipv. BioWare, maar Aurora toolset klinkt way beter, dus dat gebruik ik in deze weblog), het programma dat gratis geleverd wordt bij het geweldige spel NWN2. The Witcher gebruikt dezelfde toolset (een ongelooflijk opgepimte versie, maar ja), en ook die wordt geleverd bij het spel. Zo blijkt het maar weer dat eigen mods maken hot is. De Aurora toolset is behoorlijk gebruiksvriendelijk te noemen, en lijkt soms meer op een ongelooflijk diepgaand strategiespel dan een toolset. Je kunt bijvoorbeeld bestaande models uit het spel importeren (mits je te lui bent om ze zelf te maken, net zoals ik) en ook kun je bijvoorbeeld rivieren aanleggen en bergen maken. In het begin lijkt dit een beetje basic aan, wat misschien ook wel zo is. Zo valt er niet echt veel te doen zonder de nodige kennis. Niet dat ik dat heb, ik heb zelf ook nog veel te leren.

de Electron toolset, die ik ook wel de Aurora toolset noem

Maar, als je dan eenmaal onderweg bent met de Aurora toolset is het geweldig, misschien zelfs nog wel beter dan games spelen. Een leuk voorbeeld van de ongelooflijk uitgebreide mogelijkheid is het veranderen van de properties van bijvoorbeeld een boom. Properties zijn de eigenschappen van een bepaald voorwerp, en zijn geheel aanpasbaar. Zo kun je de grootte vervangen, waardoor je soms met een boom van zo'n 100 meter te maken hebt. Ook valt er bij de kolom 'Random Seed' (rare naam voor een eigenschap, but who cares anyhow) een geheel random getal in te vullen. Het bijzondere hiervan is, dat als je een getal, let's say '103083', invult, dat er dan een geheel unieke boom wordt gegenereerd. Dat komt er op neer dat er oneindig veel mogelijkheden zijn, waardoor je elke boom er anders kan uit laten zien. Jammer genoeg heeft dit ook zo zijn nadelen; zo zijn er maar rond de vijf a zeven unieke bomen te plaatsen zonder dat je computer crasht.

Naast het aanpassen van de eigenschappen van passieve voorwerpen, valt ook nog het levende ras aan te passen. Een paar dagen geleden heb ik nog een 50 meter lange draak met een leger laten vechten. Episch dat zeker, maar problemen met de framerate mogen er ook zijn na het plaatsen van een paar 100 soldaten. Verder is er nog een optie om zelf een character te maken met een zogeheten 'Appereance Wizard'. Hier valt, net zoals in Neverwinter Nights 2, te kiezen tussen verschillende rassen. Het enige verschil hier is alleen dat je hem zo sterk kunt maken als je wilt, met haast geen limitaties.

Alleen hier al om is de Aurora toolset in mijn ogen een juweeltje. Ik vond het vroeger al geweldig om met die van NWN1 zelf characters te maken, maar hier is het nu nog beter uitgewerkt. Er zijn zoveel opties te bedenken in de toolset, het is bijna ondenkbaar. Soms bevond ik mezelf zelfs in een situatie waarin ik te veel models plaatsten, omdat ik het idee had dat ik een RTS aan het spelen was. De Aurora toolset kan helaas niet hetzelfde aantal objecten aan als een RTS, en de computer liep al snel vast.

Dit artikel delen

Over de auteur