1. Mortal Kombat vs. DC Universe, de mogelijke dood van Midway

Mortal Kombat vs. DC Universe, de mogelijke dood van Midway

Hoe het allemaal start: Midway ziet hoe hun gameverkopen drastisch dalen en de cijfers ook niet veel in hoogte toenemen. Gelukkig hebben ze nog één franchise waar ze op kunnen bouwen, namelijk Mortal Kombat. Met een stel snel gemaakte games en tig verkopen zien ze hoe alleen Mortal Kombat ervoor zorgt dat de verkopen stijgen. Dat de cijfers per game steeds verder naar het nulpunt dalen maakt Midway niks uit, ze lopen immers binnen. Dus gaan ze steeds meer ridicule Mortal Kombat games maken en beginnen er spin-offs te komen. Ondertussen hebben Sub-Zero, Jax, Liu Kang en Kung Lao al kun eigen games en is er een vreemde schaakachtige Mortal Kombat verschenen. Op dat punt begon langzamerhand bij Midway de inspiratie voor nog meer van dat soort games op te raken.

Toen kwam leaddesigner Ed Boon op een idee om nog meer geld binnen te halen. Schokkend kondigde hij tegenover de Mortal Kombat crew aan dat de volgende game weer een traditionele fighter zou worden, maar deze keer zou je tegen Batman en kornuiten kunnen vechten. De medewerkers reageerden geschokt, maar gingen onder leiding van Boon meteen aan de slag om de rechten binnen te halen bij DC Comics. Ondertussen begonnen medewerkers zichzelf al in de handjes te wrijven bij het idee om straks op spectaculaire wijze Superman, Wonder Woman en Batman van hun hoofd te ontdoen. Echter kwam toen het hoge woord van DC Comics: Het mocht, maar de game zou kindvriendelijk moeten worden.

Al snel raakten Ed Boon en zijn crew in paniek. Wat te doen? Een kindvriendelijke Mortal Kombat game is niet meer verschenen sinds de SNES periode en dat werd niet bepaald met open armen ontvangen. Echter wisten ze niks anders te verzinnen dan toch maar de fatalities en het bloed te verwijderen uit de game (zoals bij eerder genoemde versie ook was gebeurd) , wetende dat ze hiermee het doodvonnis van de Mortal Kombat reeks hadden getekend. Toch zetten ze door met het vooruitzicht dat met Batman als icoon voor de game het toch als een tiet gaat verkopen.

De maanden verstreken en op een gegeven moment was de tijd aangebroken om dan toch maar de game aan te kondigen. En zo geschiedde het dat op negentien april 2008 Mortal Kombat vs. DC Universe werd aangekondigd. In de catacomben van Midway werd ondertussen al besloten dat iedereen in alle talen zou zwijgen over het missen van bloed en fatalities om geen negatieve publiciteit op voorhand te krijgen. Echter hadden ze één dingetje over het hoofd gezien, een medewerker van Midway die niet meer aan het project werkte nam namelijk contact op met Kotaku om te melden dat de game nauwelijks tot geen bloed zal bevatten en fatalities zou moeten missen. Boze reacties ontstonden over heel internet en nog geen maand later werden er in kringen van fans boycots uitgeroepen voor ook maar enige game van Midway.

Maanden later verschijnen de eerste reviews over de game op het internet. De game wordt geheel de grond in geboord op de grote sites en door de afwezigheid van gore wordt de game afgestempeld als de guillotine van de Mortal Kombat reeks en Ed Boon wordt afgeschilderd als de beul. Tevens wordt de game door de boycot van de fans nauwelijks verkocht en dit ziet Midway. De jaarcijfers van 2008 lagen namelijk lager dan tevoren en dat alles viel te wijten aan die ene Mortal Kombat game. Er worden drastische maatregelen genomen. Ed Boon wordt vriendelijk verzocht zijn bureau leeg te maken en uit de kantoren van Midway te verdwijnen. Tevens besluit de studio uit nood de Mortal Kombat reeks zoals hij vroeger bestond op te heffen en zich nu te gaan richten op een nieuw soort game, genaamd Mortal Kombat Adventures voor op de Wii.

Deze games zullen platformers worden waarin jij je door kleurige levels moet werken. Echter mag het niet baten en worden deze games zo mogelijk nog slechter dan Mortal Kombat vs DC. Midways volgende stap werd om Mortal Kombat gewoon totaal op te heffen en zich te gaan richten op casual games. Daar zag EA ook zijn kans schoon en zette een bod op Midway. Het bod was niet al te hoog, maar Midway pakte het aan. Weg was de studio genaamd Midway, geboren was een nieuwe branche van EA gevestigd in Chicago.

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla