1. YOFL: Geweldig concept, maar niet voor de Wii

YOFL: Geweldig concept, maar niet voor de Wii

Toen de Wiimote werd geintroduceerd, werden een hoop spelconcepten besproken. Zoveel dingen zijn er mogelijk volgens liefhebbers en ontwikkelaars. Maar één genre in het bijzonder kwam naar voren, namelijk de shooter. De controller zou zich uitstekend lenen voor een mooie ervaring en het zou ook eens beter speelbaar zijn dan met een traditionele controller. Inmiddels zijn we in 2008 en we weten wel beter. Wii eigenaren hebben de trieste port van Far Cry moeten verduren, Red Steel, Call of Duty 3 en twee Medal of Honor titels.

De toekomst belooft ook niet veel goeds. We weten alleen dat Call of Duty 5 naar de Wii komt en kennelijk Red Steel 2. Sinds vorige week mogen we ook the Conduit toevoegen aan de lijst van shooters die op de Wii gaat verschijnen. Hoe kort die lijst ook is. Eindelijk dus een nieuwe shooter, nieuwe IP, precies wat je als Wii eigenaar wil. Toch? Volgens bepaalde mensen juist niet. High Voltage heeft op dit moment nog geen uitgever die the Conduit wil uitgeven. Hoe dat komt? Het schijnt dat uitgevers het toch wel met elkaar eens zijn dat software gericht op een wat oudere doelgroep niet verkoopt op de Wii. Er zijn al verscheidene ontwikkelaars met projecten gekomen, met een duister tintje voor de Wii. Tijdens het presenteren van deze projecten zijn uitgevers zelfs onder de indruk. Alleen redeneren ze meestal, “het is een fantastisch concept. Alleen niet voor de Wii”.

Ai, dat is een slap in the face; niet alleen voor ontwikkelaars, maar ook Wii eigenaren. Ontwikkelaars spreken dit dan ook tegen. Er wordt vooral gediscussierd over het feit dat er nog niet genoeg bewijs is om dit standpunt in te nemen. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel games zijn er uit gebracht die naast een volwassen toon hebben, ook nog eens van de grond af aan zijn ontwikkeld voor de Wii? Dan kun je heel lang gaan lopen zoeken en volgens mij is het antwoord dan nog steeds (triest genoeg) Red Steel en No More Heroes. Ondanks de argumenten worden aanbiedingen om “volwassener” content te ontwikkelen voor de Wii vriendelijk afgewezen door een aantal grote uitgevers. En dat zijn kennelijk grote namen. Natuurlijk is het nogal spijtig dat uitgevers bang zijn om wat zwaarder materiaal uit te brengen voor de Wii. Volgens hen verkopen alleen Nintendo en party games. Of dit nu waar is ja of nee, je moet het ook van twee kanten bekijken.

Laten we eerlijk wezen: wat hebben derde partij ontwikkelaars de afgelopen twee generaties aan Nintendo en zijn thuis consoles gehad? Nou ja, behalve Sega en Capcom dan. Niet bijster veel. In deze twee periodes groeide het stigma “Nintendo games verkopen beter” ook harder doordat de fans en anderen hun neus ophaalden voor derde partij software, ondanks een aantal uitzonderingen zoals de Resident Evil en Sonic games. Enter the Wii. Langzamerhand lijkt het erop dat de software sales steeds beter worden. En dan heb je het niet alleen over Nintendo. Wederom lijken de Sega games weer goed te verkopen, draagt Capcom hun steentje bij en zijn er een aantal andere games van derde partijen die aangenaam verrast zijn met de software sales. Dat resulteert tot op heden alleen nog maar in ports jammer genoeg. Hoewel ik bijvoorbeeld enorm uitkijk naar Okami Wii, moet je als Wii eigenaar niet helemaal tevreden zijn met Rockband, Star Wars the Force Unleashed. In principe zijn het opgewaardeerde en soms zelfs identieke PS2 ports. Succes brengt soms ook minder leuke dingen mee.

Ergens snap ik de publishers wel. Na al die jaren is Nintendo teruggekeerd naar de top en ze zagen het niet aankomen. De rest van de wereld overigens ook niet. Je hebt je zo ingesteld dat de 360 en de PS3 een groot succes gingen worden. Hoewel de 360 al succesvoller is dan zijn voorganger en het er dik in zit dat de PS3 vast wel beter gaat verkopen, maar de Wii kun je op dit moment niet negeren. Met simpele argumenten als “er is geen markt voor dit soort games op de Wii” kom je er niet. Zoals gezegd beginnen ontwikkelaars deze argumenten weg te wuiven wegens gebrek aan bewijs. Het lijkt me daarnaast ook dat aandeelhouders zich beginnen af te vragen of er niet meer valt te behalen bij de Wii. Of het ook daadwerkelijk gebeurt is enkel de vraag. Er zijn al uitgevers/ontwikkelaars die het over een andere boeg gaan gooien. THQ heeft binnen een korte tijd een aantal nieuwe Wii games aangekondigd, waar vooral de Blob en Deadly Creatures er bovenuit steken. Monster Hunter Tri verschijnt op de Wii, hetzelfde geldt voor Project Zero IV. Dit zijn uitzonderingen natuurlijk, maar wel het bewijs dat men wil proberen. Of de Wii meer grote games zal gaan ontvangen? Geen idee. Ik zie het wel gebeuren dat ontwikkelaars gaan downgraden. Ik zie Sega nog een aantal dingen uit hun hoed toveren. Om een lang verhaal kort te maken: ik hoop dat High Voltage software voor hun moeite worden beloond en dat hun game wordt uitgegeven. En natuurlijk dat het een succes wordt. Alleen al om publishers ontwikkelaars hun gang te laten gaan op de Wii. Dat is niet alleen goed voor die twee partijen, maar ook voor Nintendo. Om zo een vooroordeel te laten verdwijnen.

Dit artikel delen

Over de auteur