1. Kohan II: Kings of War

Kohan II: Kings of War

Kohan II is anders. Anders dan de RTS spellen die we tot nu toe gezien hebben. Vergeet al je ervaring die je hebt met Warcraft of Command & Conquer, Kohan II pakt het anders aan. En dat maakt dit spel uniek. Hoewel het origineel (2001) niet zo goed verkocht, is TimeGate Studio’s toch aan de slag gegaan met een tweede deel en daar mogen wij strategiefans blij om zijn. Want als je eenmaal aan de slag gaat met dit spel, houdt het je lang vast.

In Kohan II: Kings of War keren we terug naar een wereld die nodig aan een wederopbouw toe is. In Kohan: Immortal Sovereigns werd het land namelijk door een ongekende duistere kracht geteisterd, namelijk die van Ahriman. Nu Ahriman eindelijk verslagen is, lijkt de vrede weer teruggekeerd te zijn. Maar helaas, ook nu wordt het weer knokken geblazen. In 25 singleplayer missies knokken we aan de zijdes van maar liefst zes verschillende rassen. Interessant is dat we het verhaal ook vanaf zes verschillende invalshoeken beleven. Net als in Warcraft III verwisselt het verhaal af en toe van zijde. Echter, nu wil de invalshoek nog wel eens per missie verwisselen, wat het verhaal af en toe nogal gecompliceerd maakt. Gelukkig ook niet al te gecompliceerd, want het verhaal is op z'n minst boeiend te noemen. Helaas duren de missies niet al te lang, waardoor je na een paar dagen goed doorspelen alweer door de singleplayer heen bent. Overigens kan ik je aanraden het spel op hard te spelen, medium is namelijk niet echt moeilijk. Een easy modus ontbreekt, maar deze is dan ook niet nodig. Wat we hier ook uit op kunnen maken, is dat de AI niet van bijster hoog niveau is. Af en toe maakt de computer een goede zet door een achterliggende nederzetting van jou aan te vallen, maar echt veel strategie wordt er helaas niet gebruikt.

Helaas kunnen we niet al te veel verwachten van de verschillende rassen. Vergis je niet, de gameplay is prima, maar er mocht wel wat meer verschil tussen de rassen zijn. De unieke eenheden ontbreken, het is een kwestie van een ander uiterlijk en een andere naam. Wat wel verschilt, zijn de Kohan. Deze onsterfelijke helden voeren je legers aan en kennen speciale eigenschappen. Ook in de singleplayer draait het om de Kohan. Ieder ras heeft diverse Kohan tot zijn beschikking.

Zoals gezegd heeft dit strategiespel een andere aanpak nodig. Denk niet in eenheden, denk in compagnieën. Niet zo omvangrijk als in Rome: Total War, maar een compagnie bevat al snel zes eenheden. Leuk is dat je deze compagnieën zelf mag samenstellen. Ga je voor brute kracht, snelheid, magie of verdediging? De keuze is aan jou. Natuurlijk kun je ook een combinatie maken van sterke stoottroepen met daarachter boogschutters, ondersteund door helende eenheden. Door de compagnieën krijg je toch al snel ruim honderd eenheden onder je commando. Je kunt overigens ook geen eenheden van je tegenstander apart aanvallen, je zult zijn compagnieën aan moeten vallen.

Ook het bouwen is anders. Je hoeft geen afzonderlijke gebouwen te bouwen. Je sticht een nederzetting, je kunt kiezen welke gebouwen je nodig hebt en deze worden automatisch binnen de muren van de nederzetting gebouwd. De gebouwen die je bouwt hebben ook een bepaalde uitwerking. Je werkt namelijk wel met grondstoffen. Bouw een markt in je nederzetting en je inkomsten schieten omhoog, bouw een houthakkershut en je zult meer hout binnenhalen. Echter, ook hier verschilt Kohan II van andere strategiespellen. Er is namelijk geen 'bankrekening' waar alle grondstoffen op worden gestort. Er wordt bijgehouden hoeveel grondstoffen je binnenkrijgt en hieruit wordt opgemaakt of je inkomsten krijgt of niet. Moeilijk uit te leggen, maar het wijst zich vanzelf en het is van tijd tot tijd misschien makkelijker dan een doorsnee strategiespel.

Online is dit spel ook goed te spelen. Hoewel het nu nog rustig is op het Internet, verwacht ik toch dat het spel voornamelijk online gespeeld gaat worden. Tegen menselijke tegenstanders kun je namelijk je strategieën uitwerken en kan er leuke gameplay ontstaan.

Op grafisch vlak is het spel flink verbeterd. We krijgen een mooie 3D engine voorgeschoteld. Ook de geluidseffecten zijn prima. Wel kreeg ik bij grote gevechten met 100+ eenheden de nodige framedrops.

Conclusie en beoordeling

None

Eigenlijk is er bar weinig mis met dit spel. Het spel bevat een zeer aparte gameplay, maar dat kun je eigenlijk alleen maar positief noemen. Het singleplayer gedeelte is echter snel uitgespeeld, waardoor de online opties overblijven. Ook laat het spel hier en daar een steek vallen. ls je een strategiefan bent, kun je deze titel moeilijk laten liggen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vernieuwing in strategieland
  • Nieuwe engine ziet er goed uit
  • Minpunten
  • Teleurstellende singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • hmm ik hou niet zo van dat fantasy gebeuren in RTS…..geef mij maar codename panzers :-)

  • Ziet er goed uit! De fans zagen het mss aankomen maar imo is het knap dat een relatief onbekende RTS (relatief zei ik) toch ook gewoon een goed spel kan zijn. Meer! Meer! Meer!

  • lijkt me wel leuk eigenlijk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren