1. James Bond

James Bond

De man met een license to kill drinkt graag een Wodka Martini en heeft de nare eigenschap om “speelgoed” kapot te maken. We hebben het natuurlijk over James Bond. De geheime agent heeft een hele rits films op zijn naam staan, maar dat is niet het enige. Hij was vaak ook een inspiratiebron voor spelontwikkelaars. Er zijn ongeveer evenveel Bondtitels uitgebracht op het filmdoek als op een spelcomputer. In deze rubriek kijken we naar zowel oude als actuele Bondspellen en wat de toekomst heeft te bieden voor 007 en zijn spellencarrière.

De jaren 80 en 90

In het begin van de jaren 80 was James Bond al te bewonderen op onder andere de Commodore 64 en de Atari 2600. Interessant waren de spellen helaas vaak niet omdat het toen nog gewone licentiespellen waren die vaak door ontwikkelaars werden misbruikt. Echter, richting het einde van de jaren 80 en in het begin van de jaren 90 kwam hier verandering in. Allereerst was er James Bond Jr. Het neefje van de 007 had in het begin van de jaren 90 een eigen televisie serie. Er volgden twee spellen met de naam James Bond Jr. op de Super Nintendo en de NES. De spellen waren aan de eenvoudige kant maar vermakelijk. Jij moest S.C.U.M. tegenhouden door puzzels op te lossen en simpele platform elementen en vliegmissies te voltooien.

Een andere spin-off is James Pond. James Pond is een vis die werkt voor de organisatie F.I.5.H. en hij heeft een behoorlijk aantal titels op zijn naam staan. Hij verscheen op onder andere de Amiga, de MegaDrive en de Commodore 64. In het eerste deel vocht hij onderwater tegen Dr. Maybe. In het vervolg kreeg de vis een speciaal robotpak, zodat hij ook op het vaste land kon overleven en zijn pinguïn vrienden kon redden. Het derde deel speelde af op de maan. De James Pond spellen waren side-scrolling platformspellen. Vooral de verbastering van James Bond en de diversiteit van de missies zorgde voor veel speelplezier.

De vorige generatie

De vorige generatie kende twee Bondtitels waaronder The World is not Enough van Electronic Arts. Het was een aardig spel maar kon niet tippen aan Rare’s GoldenEye. GoldenEye is tot op de dag van vandaag het beste Bondspel ooit. Het spel was samen met Perfect Dark (ook van Rare) het beste schietspel op de Nintendo 64 en legde de lat voor schietspellen op de spelcomputers een stuk hoger. Allereerst was het verhaal van de film goed overgezet naar het spel waardoor er de typische Bondsfeer ontstond. Daarnaast waren de omgevingen en geluiden dik in orde en speelde het spel erg lekker weg. Ook waren er voldoende moeilijkheidsgraden om zelfs de beste spelers te laten zweten. Als laatste had GoldenEye ook een sterke multiplayer optie. Zo waren er leuke cheats voor het spel, waren er veel bekende personages uit de Bond films en waren er genoeg verschillende wapens om je tegenstanders uit te schakelen.

Electronic Arts en de Bondlicentie

Electronic Arts ging na GoldenEye verder met de James Bond serie. Tijdens deze generatie brachten ze tot nu toe drie spellen uit met een eigen verhaallijn. De spellen verschenen voornamelijk op de PlayStation 2, Xbox en GameCube. Als eerste was het de beurt aan Agent Under Fire, wat een relatief kort spel was. De multiplayer was degelijk maar Agent Under Fire is duidelijk de minste van de drie. Al snel begon Eurocom met Nightfire. Nightfire zag er een stuk beter uit en het geluid was ook verbeterd. In deze titel werd ook een nieuw element toegevoegd namelijk de race missies maar deze waren een stuk slechter dan de normale schietmissies.

De laatste en tevens beste Bondtitel op de huidige spelcomputers is Everything or Nothing. De camerapositie is iets aangepast. Normaal speelde je Bondspellen vanuit het eerste persoon perspectief, maar in dit spel stond de camera achter James Bond. De racemissies uit Nightfire waren een stuk verbeterd en dankzij de cameraverandering heeft Electronic Arts enkele stealth opties in het spel weten te bouwen. Everything or Nothing gaf je het gevoel alsof je zelf in de film zat en je werd constant vermaakt met veel actie. De grafische kant was sterk opgepoetst, waardoor het spel er een stuk realistischer uit zag, en de voice acting was prima verzorgd door onder andere zangeres Mya en natuurlijk Pierce Brosnan.

De toekomst voor 007

Wat de precieze toekomst van James is, blijft nog deels onduidelijk. Sony heeft waarschijnlijk filmstudio MGM (waar James Bond ook onder valt) voor vijf miljard dollar gekocht. Of James Bond door deze actie exclusief op Sony’s spelcomputers uitgebracht gaat worden, is nog niet bekend. Uitgever Electronic Arts heeft op dit moment twee spellen officieel aangekondigd. Het gaat om GoldenEye 2: Rogue Agent en GoldenEye voor de Nintendo DS. In GoldenEye 2: Rogue Agent speel je de slechterik en moet jij de wereld veroveren. Over GoldenEye voor de Nintendo DS is nog niet veel bekend. Het spel moet een multiplayer optie van zestien personen ondersteunen. Of het gaat om compleet nieuw spel of om verbeterde poort is nog onduidelijk.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik hoop een poort van de N64 versie, van die was gewoon erg kicken… dat spel heeft volgens mij minstens 3 controllers bij mij versleeten

  • Was er niet nog een Jamer Bond game op de N64 van EA? Zelfde titel als 1 van de films rond die tijd.

  • Ja dat was the World is Not Enough geloof dat et wel een grappig spel is maar GoldenEye is en blijft gewoon het beste!

  • Waarom vergeet je james bond op de sega megadrive…



    die was fuckkking dope!

  • Je vergeet sly spy secret agent, ook een spin-off

  • Ghehe, ik heb alle 3 die james ponds nog hier op mijn oude amiga 1200. Waren best mooie spellen.



    Er waren er eigenlijk 4, er was ook nog een soort van water athletics game met james pond.

  • ik vind goldeneye en perfect d nog steeds de beste shooters ooit

  • Tomorrow Never Dies was ook nog op de Playstation.

    Vond het best een leuk spel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren