1. Arena Wars

Arena Wars

De markt is overspoeld met real time strategy spellen en het wordt steeds moeilijker voor ontwikkelaars om met iets geheel nieuws op de proppen te komen. Ontwikkelaar exDream waagt toch een poging met hun opzienbarende spel Arena Wars. De beste manier om dit spel te beschrijven is als een real time strategy spel zonder alle poespas van micromanagement met spelmodi die je voornamelijk tegen zou komen in first person shooters.

Arena Wars heeft namelijk drie verschillende speelmodi; Capture the Flag, Bombing Run en Double Domination. In Capture the Flag is het de bedoeling dat een van je eenheden de vijandelijke vlag steelt en deze terugbrengt naar je basis. Tijdens een potje Bombing Run dien je een bom in de basis van de tegenstander te plaatsen en te activeren, terwijl de tegenstander dit natuurlijk probeert tegen te gaan. Bij Double Domination tracht je bepaalde zones van de kaart onder controle te houden om zo je puntentotaal op te schroeven richting de overwinning. Deze speelmodi komen veelvuldig voor in hedendaagse first person shooters, maar Arena Wars brengt deze modi voor het eerst naar het strategiegenre.

Zoals gezegd is er in Arena Wars weinig tot geen micromanagement vereist. Er zijn geen grondstoffen te winnen, geen structuren te bouwen en er is een gelimiteerd budget om eenheden aan te schaffen. Alleen wanneer een van je eenheden vernietigd wordt, krijg je geld terug. Dit betekent dat je altijd een vast budget hebt waarmee je aan de slag moet. Daarnaast zijn er slechts zes verschillende eenheden, elk met hun eigen sterke en zwakke punten, om je geld aan uit te geven. Hoewel dit erg weinig lijkt, zorgt dit ervoor dat de nadruk daadwerkelijk op je strategie komt te liggen. Bovendien spelen de gebouwen in de omgeving ook een rol. Wanneer je bijvoorbeeld de krachtcentrale van je tegenstander aanvalt en vernietigt, zorgt de explosie ervoor dat er een andere explosie plaatsvindt bij je flagpoint, waardoor eenheden die de vlag van je tegenstander beschermen het loodje leggen. Dit is dus een prima manier om zeer defensieve tegenstanders toch met succes te kunnen bestrijden.

Het spel speelt zich af op kleine kaarten en richt zich op korte, kleinschalige gevechten. De reden waarom dit zo goed werkt is puur en alleen vanwege de ‘aparte’ spelmodi. Daarnaast zijn er op het speelveld verschillende power-ups te vinden die je eenheden op een bepaald gebied net een stukje beter maken. Ook dit voegt toe tot het first person shooter gevoel dat dit strategie spel moet geven. Iedere eenheid heeft zijn eigen specifieke kracht die geactiveerd wordt door te dubbelklikken met de rechtermuisknop. Het al dan niet juiste gebruik van deze krachten blijkt vaak beslissend te zijn in een spel.

Grafisch steekt Arena Wars degelijk in elkaar. De eenheden zien er goed getekend en gedetailleerd uit en de speciale effecten van de power-ups en wapens zijn soms indrukwekkend. Het geluid is wat Arena Wars duidelijk onderscheidt van andere strategiespellen. De countdowns, muziek en geluidseffecten doen veel denken aan Unreal Tournament. Kwalitatief is het allemaal niets bijzonders, maar het helpt wel de typische first person shooter sfeer neer te zetten in een compleet ander genre.

Er dient wel gezegd te worden dat Arena Wars voornamelijk is gericht op het online multiplayer aspect van het spel. Gelukkig is het online gaan een fluitje van een cent in Arena Wars dankzij een in-game match-up service die er voor zorgt dat je binnen korte tijd aan de slag kunt. Gegevens en statistieken worden bijgehouden via de community website van het spel zodat spelers kunnen zien waar ze staan in vergelijking met hun tegenstanders.

Conclusie en beoordeling

None

Arena Wars is een verfrissende ervaring binnen een genre dat overspoeld is met herkauwde middelmaatspellen. De integratie van verschillende first person shooter elementen is geslaagd te noemen en levert een unieke spelervaring op. Wel dient gezegd te worden dat dit spel niet voor iedere strategiefanaat is weggelegd vanwege het gebrek aan micromanagement. Als je echter op zoek bent naar een nieuwe en duidelijk aparte ervaring binnen het strategiegenre, dan is Arena Wars zeker je tijd, moeite en geld waard.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Origineel concept
  • Unieke sfeer
  • Goede multiplayer
  • Slechts 20 euro
  • Minpunten
  • Niet voor iedereen
  • Slechts drie speelmodi
  • Korte levensduur singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • goh nooit van dat spel gehoord

  • Lijkt me wel vet spel

  • Van de makers van Sacred.

  • Nooit van gehoord, lijkt me niks. Ik houd meer vand e traditionele RTS games (C&C, RoN).

  • Van de makers van Sacred. Dat zijn goede games, zie Port Royale 2.

  • wel een goedkoop spel zeg

    dat zie je niet vaak meer goedkoop en goed

  • Ik heb er nog nooit van gehoort maar ziet er wel interessant uit. In ieder geval wil de crew van insidegamer bedanken voor de OST van final fantasy XI die ik net binnen heb.

  • sleeper hitje…me dunkt

  • lijkt me best gaaf

  • wel grappig

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

  • Lijkt me niks voor mij

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren