1. OutRun 2

OutRun 2

Achttien jaar na het origineel is hier dan eindelijk de opvolger. OutRun 2 doet alles wat het origineel deed, maar dan beter. Grafisch is het beter, de muziek is beter, de besturing is uitgebreider en de levensduur is langer. Toch is dit alles nauwelijks genoeg om mee te komen met de grote jongens van tegenwoordig. OutRun 2 is typisch zo’n net-niet-spel.

Al direct toen ik aan deze recensie begon, bokste ik tegen een groot probleem op. Op welke manier moest ik OutRun 2 beoordelen? Moest ik hem vergelijken met zijn legendarische voorganger of moest ik hem gewoon vergelijken met de arcaderacers van dit moment? Omdat zowel de fans van het eerste deel, als de nieuwkomers waarschijnlijk benieuwd zijn naar deze titel, heb ik besloten hem op beide manieren te beoordelen, waarbij ik begin met de vergelijking met het eerste deel.

Zoals je in de replay van 7 oktober al kon lezen, draaide het in het eerste deel allemaal om het halen van checkpoints binnen een bepaalde tijd. Na ieder checkpoint kwam je in een nieuw gebied terecht, waarbij de route weer net iets moeilijker was doordat er net wat meer en scherpere bochten in de weg zaten. Nu is de opzet in OutRun 2 wat dat betreft in de arcademodus precies hetzelfde. Het ziet er ditmaal echter vanzelfsprekend allemaal een stuk beter uit. Dit is eigenlijk ook het enige voordeel dat OutRun 2 op zijn voorganger heeft. De muziek, onder andere remixen van de originele tracks, komt op mij wat slap over en werkt niet echt opzwepend. Daarnaast is het allemaal een stuk makkelijker. In het origineel was het zo goed als onmogelijk de finish nog te halen als je crashte. In OutRun 2 mag je meerdere fouten maken waarna je alsnog de finish zult halen, zelfs als je voor de moeilijke route kiest. Bovendien zul je veel minder snel crashen in OutRun 2.

Gelukkig weet OutRun 2 net als zijn voorganger perfect het ‘arcadegevoel’ neer te zetten. Zo kun je alleen rechtdoor rijden en is het onmogelijk met je bolide te keren. Toch bevat het spel wel aanzienlijk scherpere bochten dan deel 1. Om deze bochten op hoge snelheid te kunnen halen is het mogelijk om te powersliden, een principe dat we wel in meer arcadespellen terugzien. Helaas is dit in mijn ogen niet helemaal goed uitgewerkt. Ik zal het even kort toelichten: Voor een bocht trap je de rem in om vervolgens het stuur om te gooien. Je auto begint zijwaarts door de bocht te glijden. Tot dan toe voelt het heel lekker, tot je de bocht uit komt. Je wilt de auto weer recht sturen, maar zodra je iets te veel tegenstuurt maakt je auto meteen een powerslide de andere kant op. Zo komt het meer voor dan je lief is dat je na het perfect nemen van een bocht al slingerend alsnog naast de baan terecht komt. Nou zul je je in de arcademodus niet al te veel storen aan dit probleem, maar je kunt je voorstellen dat dit wel storend werkt wanneer je in de missiemodus tussen pionnen door moet rijden om tijd en harten te verzamelen. Daar waar de arcademodus nog vrij gemakkelijk is, wordt de missiemodus hierdoor onnodig een stuk lastiger en vaak zelfs frustrerend.

Volgens mij had dit probleem vrij gemakkelijk kunnen worden aangepakt. Die andere grote arcaderacer, Burnout 3 dat ook gebruik maakt van powerslides, heeft hier namelijk helemaal geen problemen mee. Daarmee kom ik dan meteen bij de vergelijking van OutRun 2 met hedendaagse racers. Daar waar OutRun 2 ten opzichte van zijn voorganger dus niet helemaal een perfect, maar over het algemeen wel vermakelijk vervolg is, heb ik eigenlijk dezelfde gevoelens over de vergelijking met bijvoorbeeld Burnout 3. OutRun 2 wil namelijk vooral snel zijn, en snel is het zeker. Vergelijk ik hem vervolgens echter met Burnout 3, dan valt de snelheid toch ietwat tegen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het grafische gedeelte. De landschappen zijn prachtig vormgegeven, de lichteffecten zoals de lensflare zijn erg overtuigend en de bolides zien er ook lekker uit. Toch mist het spel de details die Burnout 3 wel bevat. Ook mist het wat variatie om lang te blijven boeien. De missies zijn dan wel een welkome variatie op de arcademodus, maar beginnen na niet al te lange tijd toch vervelend te worden. Je zult liever vol gas tussen het verkeer door racen dan bijvoorbeeld steeds rekening te moeten houden met pionnetjes, een onderdeel dat ik ook in bijvoorbeeld Project Gotham Racing 2 verfoei.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • fixed

  • Burnout 3 is geen arcade racer, dus doe hoef niet genoemd te worden in deze review. En Outrun 2 gaat niet om de snelheid. Het gaat om de feeling en de highscores.



    Verder: Wat word er bedoeld met Techniek? Hoe goed het spel technisch is? Als dat het geval is is een 7 echt te weinig. Het is een perfect gepoorte Chihiro game. De chihiro gebruikt 5x zo veel RAM als de Xbox versie, maar toch is er geen slowdown.



    Outrun 2 krijgt van mij een 9. Of het ook echt mijn GOTY word (wat ik steeds zei op het forum) moet nog ik nog zien (Halo 2 kan er alleen verandering in brengen).



  • En Yup. I'm back :D

  • @Akira: Burnout 3 is een simulatie



    Verder wordt met techniek niet de overzetting van arcadekast naar xbox bedoeld, maar onder andere hoe het spel audiovisueel in elkaar steekt en dat is gewoon niet top notch… Bovendien kunnen de haperingen in de track waarbij je door remakes van gebieden uit oude arcadeklassiekers racet(daytone en scudracer) imo echt niet…



    En GOTY wordt het al helemaal niet… Misschien GOTY in de arcadehal maar op de console schiet het toch wat te kort.





    En daarnaast… Had die ban van jou niet gewoon een weekje langer kunnen duren? :P






  • Je noemt Burnout 3 een arcade racer, dat is het absoluut niet.



    Die extra tracks hebben wel wat framedrops ja. Dit is zeker een grote min-punt. Maar vergeet niet dat het Model 3 (step 2) games zijn. En dat was een hele goeie en krachtige arcadeboard. Dat kan je ook wel zien, het zijn de zelfde textures. Maar juist daarom is het moeilijk om dat allemaal goed over te zetten naar de Xbox. De Xbox moet het emuleren, maar dat vraagt veel van de xbox. Het zijn geen ports ofzo. De DC is 200 Mhz. Toch kan je geen geemuleerde DC games op een 1Gig PC spelen. (dit is alleen een voorbeeld). Ik had meer framedrops verwacht, met name in de Daytona 2 level op het begin, bij die boot.



    En de draw distance…. of view distance.. hoe je het ook wilt noemen. Waar staat dat? Soms kan je wel een kilometer de verte in kijken en 20 seconden later ofzo rijdt je daar. Dat vraagt veel van de Xbox en is technisch gezien erg goed (zeker aangezien de framerate constant is). Echt wel hoger dan een 7 hoor.



    En ik was onterecht gebanned!





  • Die draw/view distance is op de xbox niet veel bijzonders in hedendaagse (race)spellen. En omdat Burnout 3 niet in de arcadehallen te spelen is wil nog niet zeggen dat het geen arcaderacer is…

  • Uhh, dat is wel bijzonder. Geef eens wat voorbeelden van games die hetzelfde doen op dezelfde manier. Ik kan je alvast vertellen dat je geen GT of PGR hoeft te noemen.



    En geef mij eens jouw definiete van een arcade racer.

  • En ook meteen een vraag: Wat gebeurt er als je in Outrun 2 of Daytona USA crashed? En wat gebeurt er in Burnout 3?

  • Burnout 3 is wel een keiharde arcaderacer, waarom is het een arcaderacer?:



    1. Onrealistisch

    2. Lekker snel en simpel racen

    3. Pick up en play, geen instellingen veranderen aan je auto, enz



  • @Akira: ik heb op mijn Xbox met OutRun 2 toch enkele framedrops/slowdowns gehad. Vooral als je arcade gedeelte speelde en je aan het begin level speelde bij het standgedeelte. Vooral met meerdere tegenstanders of verkeer had ik een paar framedrops. Maar voor de rest is het idd veel races als je ff tijd hebt en het bevalt me prima.

  • In Burnout 3 kan je crashen en daarna niet verder racen. Dat is al genoeg om te zeggen dat het geen arcade racer is.



    Verder heeft Outrun 2 wel wat framedrops, maar niet in de arcade mode. Never nooit niet. Nooit gehad, zelfs met veel verkeer.

  • ah jong niet zeuren over arcade…race is race…

  • Jah hoor Akira.. ik weet niet in hoeverre jy Burnout 3 hebt gespeeld maar bij de gewone race kun je doorrijden met je auto na een crash.. t duurt weliswaar een paar seconde.. maar dan nog.. dat doet er niet toe..

    Bij Daytona werd (als ik t me goed herinner) bij elke crash je auto minder.. en uiteindelijk kon je ook niet verder rijden.. of was ie gewoon onbestuurbaar..

  • burnout is ook gewoon een arcade racer hoor, maar goed.

    Ik sluit me wel aan bij de score vind het een goed cijfer en zelf zou ik het ook geven.

  • Wat een grap, als Burnout geen arcade-racer is eet ik mijn schoen op. Misschien zou je, zoals FreakyLegend zegt, Burnout is moeten spelen.

  • Burnout is de real driving simulator Akira? Jah in het echt crash ik ook altijd op rijdend verkeer in, schep ik dagelijks een tankwagen met geweldige explosies tot gevolg en ik rij constant 'in' de vangrail in de bochten om mee te hangen. Nee je hebt helemaal gelijk. Burnout is the real thing…

  • Ik snap het punt van Akira ook wel. Burnout 3 is niet in de arcadehallen verschenen, maar dat is voor mij nog geen reden om het geen arcaderacer te noemen. Voor mij is een arcaderacer een racer die het absoluut niet probeert realistisch te zijn. Framedrops komen op de extra tracks sporadisch voor wanneer er heel veel auto's op de weg rijden. Verder loopt Outrun 2 als een tiet.

  • Het gaat niet om Burnout, het is een Outrun review. Damn.

  • @Akira: Burnout 3 is wel een arcaderacer, een hele goede zelfs. Blijkbaar heb je het spel niet eens gespeeld, want je kunt na elke crash gewoon doorrijden. Burnout 3 is no-way een simulatie ROFL!



    En goede recensie Klaasje, ik ben het er mee eens :)

  • In een rechtvaardige wereld zou Katamari Damashi GOTY worden.



    En Outrun 2, sjah, de video's konden mij niet boeien. Zag er allemaal een beetje slapjes uit in vergelijking met Burnout 3.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren