1. Waar is de "ongelooflijke" kwaliteit gebleven?

Waar is de "ongelooflijke" kwaliteit gebleven?

Het gebeurt steeds vaker op IG, het gamevolk dat wanhopig schreeuwt om vernieuwende elementen en uitmuntende kwaliteit in de spellen van tegenwoordig. Uitgevers hebben hun handen vol aan de eisen van fans, maar vooral de veel gemaakte vergelijking met vroegere tijden. Ja, vroeger zouden er alleen maar goede games zijn gemaakt. Het lijkt me dan ook nogal stug dat de inspiratie bij de haast hopeloze uitgevers opeens verdwenen zou moeten zijn.

In die miraculeuze tijd van ijzersterke games en glorieuze reeksen was de veertienjarige schrijver van deze log behoorlijk wat jonger. Al genietend van het kinderleven was ik al aardig op de hoogte van de "wonderbaarlijke" verschijnselen die er in deze periode zijn uitgekomen. Veel series als Banjo Kazooie en Metal Gear lieten hier hun roots beginnen en dit zijn dan ook de voornaamste voorbeelden van die ongelooflijk kwalitatieve games van toen.

Maar is alles wel zo geweldig aan deze spellen? Naar mijn zeggen was het vooral de belevenis van een totaal nieuwe vloedgolf van genres en grafische kwaliteit rond de game-industrie. Vandaag de dag is er weinig bijzonders aan een shooter zonder grote naam, dat zich bovendien afspeelt in een geweldige omgeving. Zelfs als het spel een grote naam heeft wordt het barmhartig afgekraakt en bestempeld als "waardeloos" of "nog net niet waardeloos, maar wel slecht". Als je je dan bedenkt hoe ongelooflijk veel werk een uitgever nu heeft aan een spel in vergelijking met vroeger, dan is het haast belachelijk te noemen dat een spel dat prachtige elementen laat ervaren word afgeschreven om zijn gebrek aan de meest kleine puntjes.

De vraag is dan ook, zijn we niet veel te kritisch en hoogeisend geworden? Natuurlijk zijn de Banjo games tijdloze klassiekers en pionierswerkjes op het gebied van het platform-genre, maar er zijn grenzen. Series als Ratchet & Clank worden beoordeeld als "leuk" of "grappig voor even", maar staan garant voor een heerlijke sfeer en ervaring. Was deze serie echter begonnen op de Nintendo 64, dan stond hij nu vast en zeker bekend als een eeuwige topper die nog altijd gespeeld zou worden.

Als dat zo zou zijn, waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig?

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad