1. Decor & muziek

Decor & muziek

Als we naar een bepaald spel kijken, zijn er altijd bepaalde punten waarop dat spel afgerekend wordt. Er wordt bij een spel nooit op alle punten gelet, aangezien dat onmogelijk is. Ik kan een shooter gaan afrekenen omdat je niet je eigen wapens kunt crëeren, of een RTS omdat het niet mogelijk is om een kijkje te gaan nemen in je eigen gebouwde omgeving. Dit zijn meestal de zogeheten 'sub-punten' (zoals ik het ook wel wil noemen), dingen aan een spel dat een 'main-punt' (ook een zelf verzonnen woord) maakt.

Iedereen kent ze wel, main-punten. De belangrijkste zijn bij het beoordelen van een spel:

- de gameplay

- de graphics

- soundtrack/geluid in algemeen

- besturing

- sfeer

Meestal worden gameplay en graphics in een log er bijgehaald. Aangezien dit een beetje afgezaagd kan worden en het doel van een weblog is om je mening te uiten (en om vernieuwend te zijn, uiteraard) ga ik het hebben over toch wel twee van de meest belangrijke main-punten; het geluid en de sfeer.

Het geluid is uiterst maar dan ook uiterst belangrijk in het spel. RPG's willen nog wel eens dat irritante Middeleeuwse muziekje hebben waarna je na ongeveer vijfduizend keer dezelfde maat met hetzelfde melodietje hebt gehoord gek wordt. Daarom is afwisseling in muziek behoorlijk belangrijk om de speler erbij te houden en te betrekken in het spel.

Meestal worden de epische momenten in spellen (en films) nog wel eens met een orkest-muziekje vergezeld. Denk nu even het meest epische gevecht dat je ooit hebt gezien zonder maar enig geluid in - dus daar bedoel ik ook het geluid van eventueel zwaarden en pistolen, stemmen en achtergrondgeluiden mee. Ik weet niet hoe met jullie zit, maar dat voelt toch best wel leeg aan.

Rede drie waarom muziek één van de meest belangrijke aspecten in een game is, is omdat het gewoon extra mooi is. Het versterkt het sfeergevoel (waar ik later nog uitgebreid op terug kom), waarbij je als speler het spel meer gaat waarderen. Muziek en geluid zorgt ervoor dat je het leuk vind om te spelen, simple as that.

Stemmen zijn erg belangrijk in een spel. Voiceacting zorgt net zoals de soundtrack er simpelweg voor dat de wereld waarin je aan het spelen bent realistischer aan gaat voelen. Hierdoor krijg krijg meer empathie met o.a. de NPC's, aangezien ze door dit extra leven krijgen ingeblazen. Stel je eens even voor dat je een hoofdpersonage bent in een spel en niemand kan praten. Je loopt naar iemand toe en je krijgt een stuk tekst onder je neus gedouwd met daarop hetgene wat je moet doen. Dan zou je ook iets van 'Fuck it' denken.

Fable 2, een spel dat mooi laat zien dat sfeer en muziek de ervaring versterken

Dan gaan we naar de sfeer. Hoe wordt sfeer opgewekt? Door muziek en het decor. Muziek en geluid heb ik daarnet uitgebreid behandeld, dus dat hoeft niet meer. Het decor bespreken is misschien wel handig. Met het decor moet je denken aan de omgeving en situatie waar het zich in afspeelt. Is het een moderne stad, of een ouderwets, pittoresk dorpje aan de zee? Is het grijs en grauwig of juist kleurig en zonnig? In welk jaargetijde speelt het zich af, herst, zomer, lente of winter? Wat is er aan de hand, woedt er een oorlog of is het juist een vredige omgeving?

Verder is opvulling en kleur erg belangrijk bij het maken van een decor. De sfeer wordt versterkt als je door een bos loopt met duizenden bomen. Hierdoor voelt het dicht begroeid aan, waardoor je het echte 'bos'-gevoel krijgt. Als er echter maar enkele bomen staan in een redelijk kale omgevingen voelt dat niet goed aan. Dan heb je niet het echte sfeergevoel dat je ook in het echt krijgt met het lopen door een bos.

De keuze van kleur levert ook een erg grote bijdrage aan de sfeer en het decor, en kenmerkt meestal ook de situatie waarin je als speler in het spel bevindt. Zo is er in Gears of War en Killzone een grijze toon aanwezig, die oorlog en verwoesting aanduiden. In Banjo-Kazooie, Mario en Viva Pinata zijn er bijvoorbeeld veel kleuren aanwezig, wat ervoor zorgt dat speler een vrolijk gevoel krijgt.

De conclusie die je hier hopelijk uit kunt trekken is dat als je een geweldige game met gameplay aan het spelen bent, maar met geen/brak geluid of muziek en een sfeer die jouw persoonlijk niet aanstaat, haak je al snel af. Dat is in mijn geval iedergeval wel zo.

Dit artikel delen

Over de auteur