1. Effe over… Fable 2 en Too Human

Effe over… Fable 2 en Too Human

/met de deur in huis valt

Too Human, godverdomme. Sinds het tijdperk van Phantasy Star Online (PSO), waarin ik en enkele maten van me hele dagen zaten te gamen, heb ik eigenlijk geen toffe ‘four player co-op’ game gezien. En met tof bedoel ik niet ‘ja, het is wel leuk om met z’n vieren rond te lopen’, nee, ik wil ‘fuck wat vet! Dit gaan we elke dag doen!’, iets wat PSO ons gaf. Hoe godsgruwelijk saai het zwaardvechten in PSO ook was, toch deed ik het. Gewoon het idee dat ik recht op mensen afliep om ze in elkaar te beuken terwijl iemand mij dekte met een assault rifle en een ander mij weer aan het healen was… dát, jongens en meisjes, dát is wat het tof maakt om samen door zo’n spel te lopen.

Too Human zou -voor mij en mijn buddies- de opvolger van PSO worden, de nieuwe heilige graal. Actie leek vet te worden, sfeer zat goed, er was genoeg te looten en te customizen… fuck, dit was PSO keer tien. Dit gingen we allemaal halen en spelen, spelen tot de fucking zon opkwam. Spelen tot onze bazen ons opbelden omdat we niet op werk zijn komen opdagen en dat we dit soort shit niet nog eens moesten flikken… waarop ik tegen mijn maten zou zeggen ‘morgen weer?’

En toen kwam het nieuws. Four player co-op scaled down to two. Je leest het goed. Juist dé feature die de game voor vele mensen interessant maakte, is geschrapt. Alles hierboven valt in het niet. Ik en mijn vrienden hebben over de telefoon gescholden naar elkaar, gewoon om de woede over deze beslissing af te reageren. Eén maat van me wist het nog niet. Toen ik het hem vertelde, reageerde hij meteen met ‘oké, niet kopen.’ Terecht, een feature die zo prominent geprezen is door de developers zelf, waar bijna alle fans/potentiële kopers van de game op zitten te wachten, om dát er uit te halen... fuck, dan ben je gewoon mentaal gehandicapt, Schluss. Dus bij deze hoop ik ook dat meneer Dyack en andere Silicon Knights mensen een face-to-face ervaren met een Chrysler 300C (omdat ik dat een gruwelijk toffe auto vind) met een snelheid van boven de 150 kilometer per uur. Dood hoeven ze niet per se, een niet te herstellen onderkaak zou al fijn zijn, op zich.

Op wikipedia wordt zichtbaar hoe pijnlijk scheef de beslissing is:

Too Human will feature online play similar to Phantasy Star Online which will allow two players to connect over Xbox Live for cooperative play.

Ooit stond er dus ‘four players’ in plaats van twee, en dat vervang je eventjes. Alleen ontstaat er dan een crux. Het lijkt voor geen reet op PSO als het niet met vier man gespeeld kan worden! Het wordt pas leuk met z’n drieën (hence the expression ‘three’s a crowd’). Bijna elke game heeft wel een vorm van co-op met twee spelers, daarom zaten er veel mensen te wachten op deze titel. Maar goed, het is dus over en uit voor deze game wat mij betreft. Zolang het niet met vier mensen kan, kunnen de mensen van Silicon Knights doodvallen.

En daarom heb ik des te meer zin in Fable 2. Molyneux staat er om bekend dat hij de wereld aan beloftes doet en ze vervolgens niet waar weet te maken. Fable 1 was het perfecte voorbeeld hiervan, hij noemde vele features, maar het gros daarvan zat niet in de uiteindelijke game. Nu lijkt het er op dat het merendeel van die beloftes toch waargemaakt worden in deel twee. Eén van deze beloofde features is co-op voor twee spelers.

Fable draait om imago, macht en het aanpassen van je personage om die twee te beïnvloeden. Hoe jij gezien wordt door de wereld, welke keuzes jij maakt. Zullen de mensen jou eren als je langsloopt, of vrezen ze jouw naam? Nu viel mij dit een beetje tegen in het eerste deel, maar toch was het een leuk experiment. Deel twee zal misschien wat minder draaien om keuzes en wat meer om macht, en dat vind ik wel best, zolang al deze features overeind blijven in co-op.

En dat blijven ze. Iemand stapt letterlijk binnen bij jouw wereld en samen kun je doen wat je anders in je eentje had moeten doen. Dit lijkt mij persoonlijk erg gaaf om te doen met die eerder genoemde vrienden. Eén ervan is een rasechte kankerlijer, net als ik, en dat gaat nog heel leuk worden in Fable 2. Twee duistere figuren die alles kort en klein hakken, opkopen en tegen hogere prijzen weer verkopen, om het vervolgens weer kort en klein te hakken. Twee illustere strijders die tientallen kinderen hebben in de wereld, maar ze nog geen kruimel van een droog brood zullen geven, gewoon omdat ze het niet willen. Voortaan zullen de inwoners van Albion niet één, maar twee namen vrezen… en vrezen zullen ze…

Tenzij Molyneux dit schrapt. Dan moet ik hem aan het kruis nagelen.

Dit artikel delen

Over de auteur