1. Def Jam: Fight for NY

Def Jam: Fight for NY

EA Canada brengt ons Def Jam: Fight for NY, het vervolg op het in 2003 verschenen Def Jam Vendetta. Fight for NY is net als zijn voorganger lastig te definiëren. Het is een worstelspel, maar ook weer net niet. Net als in Def Jam: Vendetta zul je in underground fightclubs de strijd moeten aangaan met verschillende rappers van het hiphoplabel Def Jam. Deze keer ligt er echter meer nadruk op character customization. Je uiterlijk zal een grote rol spelen tijdens de gevechten en ditmaal zal men zich vijf verschillende vechtstijlen kunnen aanmeten, waarvan je er uiteindelijk drie kunt leren. Def Jam: Fight for NY beschikt over twee modi, de story mode, en de battle mode. Verder is er de mogelijkheid om je eigen soundtrack samen te stellen door te kiezen uit 28 nummers van bekende hiphop artiesten en kunnen high scores ook uitgebreid bekeken worden.

De story mode geeft de speler de mogelijk een eigen karakter in elkaar te zetten naar eigen wens en geeft je vervolgens keus uit één van de vijf verschillende vechtstijlen, namelijk; kickboksen, worstelen, straatvechten, grepen en oosterse vechtsport. Zoals gezegd kun je uiteindelijk drie stijlen aanleren. Dit is goed uitgewerkt en kan leuke combinaties opleveren. Je begint je carrière als vechtersbaas wanneer D-Mob, beheerder van een aantal illegale vechtclubs, je een ‘baan’ aanbiedt als vechter voor zijn crew. In de praktijk komt het erop neer dat je de vechtclubs van rivaal Crow, gespeeld door Snoop Dogg, overneemt door alle vechters van Crow te verslaan.

Je krijgt van D-Mob een crib (huis) wat dienst doet als menu vanwaar je verscheidene acties kan ondernemen. Je kunt voice-mail en e-mail berichten afluisteren, van kleding wisselen en trofeeën bekijken. Als laatst kun je de kaart selecteren, vanwaar je tussen verschillende vechtclubs kan kiezen en de keus krijgt om je eigen vechtersbaas uit te dossen. Door gevechten te winnen verdien je credits wat uit te geven is aan merkkleding, sieraden en tatoeages. Hoofd -en gezichtshaar is ook te veranderen, mocht dat nodig zijn. Aangezien het publiek reageert op hoe dope jouw vechtersbaas er uitziet, is het haast cruciaal om steeds nieuwe, en het liefst dure, kleding te kopen, alsmede sieraden, petjes, horloges, schoenen, kapsels en tattoo’s. Nieuwe kleding, sieraden, kapsels, moves en stijlen speel je vrij na elk gewonnen gevecht. Verslagen vechterbazen zijn ook ‘te koop’. Uiteindelijk zijn er 74 karakters vrij te spelen.

Elke vechtclub biedt een reeks bekende en minder bekende rappers die dienen geslagen te worden. Ze kunnen er geen genoeg van krijgen, aangezien reeds verslagen rappers soms terugkeren om wraak te nemen. Over het geheel vecht je echter constant tegen verschillende rappers, met elk één of meerdere vechtstijlen. Def Jam: Fight for NY hanteert een redelijk simpel doch vermakelijk vechtsysteem. Je hebt een knop voor slaan, schoppen, vastpakken/werpen en opstaan/rennen. In combinatie met de L1 knop kunnen er harde varianten van reeds genoemde moves gemaakt worden. Ook is er een knop voor verdediging. Verder heb je een momentum meter die gevuld dient te worden. Eenmaal vol kun je door de rechter analoge stick te bewegen een Blazin Move activeren. Pak een tegenstander vast en druk de analoge stick opnieuw een kant op, om de move op de tegenstander los te laten.

Nieuw in dit vervolg op Def Jam: Vendetta is de interactie met het publiek en de omgeving. Het publiek draagt wapens die voor jou en je tegenstander te gebruiken zijn, zoals drankflessen, honkbalknuppels en metalen staven. Je kunt door je tegenstander tegen het publiek te gooien, het publiek hem laten vasthouden zodat jij je gang kunt gaan. Ook kun je combinaties maken wanneer het publiek je tegenstander naar je toe duwt. Deze toevoeging is goed uitgewerkt en past goed bij het hele underground fightclub sfeertje. Het publiek zal je meer waarderen naarmate je duurdere kleding en sieraden draagt, maar de beste toevoeging blijft toch de interactie die je hebt met je omgeving. Iemand met zijn hoofd tegen een jukebox/paal/biljart rammen is gewoon heel leuk. De gevechten zelf zullen in meer dan twintig verschillende vechtclubs plaatsvinden, elk met hun eigen thema en vechters.

Ook een vermelding waard dit keer, is de multiplayer modus. Waar er in Def Jam: Vendetta weinig te beleven viel, kun je in Def Jam: Fight for NY uit negen verschillende modi kiezen. Naast klassieke één tegen één, team en free for all gevechten, heb je ook gevechten die alleen op een specifieke manier te beslechten zijn, zoals de tegenstander uit een raam of voor een metro gooien of de ring uit te werpen. De verschillende modi zijn onderhoudend en geven het geheel een flinke meerwaarde.

Def Jam: Fight for NY is visueel gezien indrukwekkend te noemen. De karakters hebben mooie animaties en de vechtclubs en het publiek zien er ook meer dan goed uit. Hetzelfde is te zeggen voor de presentatie. Alles voelt afgewerkt aan en de verschillende menu’s zijn mooi weergegeven. Def Jam: Fight for NY’s soundtrack is, mits je hiphop niet storend vindt, prima te pruimen. Het spel draagt het THX keurmerk dus ook qua geluid is er op Def Jam: Fight for NY weinig aan te merken.

Conclusie en beoordeling

None

Def Jam: Fight for NY is gebleken een vermakelijk worstel annex vechtspel te zijn. Het heeft een story mode waar de ervaren speler een uur of acht mee aan de slag kan, maar de wat minder ervaren speler zal er wel een grotere kluif aan hebben. Daarnaast zullen de verschillende multiplayer modi genoeg vermaak bieden om menig speler een lange tijd bezig te houden. Zoek je een simpel doch vermakelijk vechtspel met een hoge herspeel-waarde en gelikte presentatie, dan is Def Jam: Fight for NY een goede keuze.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Vermakelijk vechtsysteem
  • Mooie presentatie
  • Veel vrij te spelen
  • Minpunten
  • Laadtijden
  • Kennismaking met het vechtsysteem had uitgebreider gemogen

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Vind het een leuk spel om tegen een paar vrienden te spelen, maar verder vind ik het niet erg veel.

  • een story mode van 8 uur? maak daar maar 6 uur van, de game is veel te makkelijk, ik had em binnen 2 dagen uit. Wel een retecool spel hoor.

  • Ik vond de actie wel vet, maar het valt allemaal een beetje te snel in herhaling. Die blazin moves heb je na een tijdje ook wel gezien…

  • Lijkt me een vette game voor als ie wat goedkoper is. Muziek en characters zijn cool though

  • Helemaal geen diepgaand vechtsysteem, dat stoort me wel. Ik ben verder zelf niet zo'n fan van de 'rapcultuur' maar hoe EA dit heeft uitgewerkt is wel tof.

  • Een 7?? naar mijn mening is deze game echt wel meer waard.

    een story mode van 6 uur/2 dagen uitgespeeld…. nou boehoe, in de meeste vechtspellen heb je niet eens een storymode en zelfs nog sneller uitgespeeld. Daar gaat het verder toch niet om (tenzij je geen vrienden hebt). De multiplayer is geniaal en heeft al voor heel wat toffe avonden gezorgd, 4 spelers tegelijk op t metro-station is gegarandeerd uren lachen.

    Graphics zijn uitstekend, gameplay zit ook goed in elkaar, muziek is dope (als je van hiphop houd). Misschien niet een al te diep vechtsysteem maar het werkt perfect. minimaal toch wel een 8/8,5

  • @ D3ft0n3: als multiplayer game is het ook zeker leuk. Maar als singleplayer schiet het gewoon wat te kort. Vandaar die 7.

  • Jah idd dat cijfer is prima. We zijn de Power Unlimited niet! Die zeikte Shellshock vet af en wat kreeg ie? Een zeven. Echt belachelijk 8).



    OFFTOPIC Shellshock review komt waarschijnlijk deze donderdag op InsideGamer. Checken dus.

  • tis best een verslavende game :)

    wat betreft de laad tijden.. hm merk ik eigenlijk niet zo veel van :) sinds ik'm op mijn hd heb gezet. 8]

  • ze moeten gewoon een online functie er bij gooien dan is het prima

  • Jullie hadden de Xbox versie moeten testen, dan had het minstens een 8 geweest.

  • @ Kris, naar mijn mening hoor je een vechtspel ook op de multiplayer te beoordelen. Wie speelt er nou veel een vechtspel in z'n eentje. Dat is net zoiets als bij een MMORPG de singleplayer te betrekken in je oordeel.

  • Goed cijgfer

  • cijver mog wel wat hoger hoor dat spel is gewoon lauw

  • Multiplayer is toch beoordeeld? Maar als het ontbrak, had het spel lager gehad, dus nu trekt de multiplayer het cijfer omhoog. Als de singleplayer beter was geweest, had het spel ook weer hoger gehad.

  • Storymode is niet te makkelijk, wel erg kort. Vechtsysteem hadden ze wel beter/meer kunnen uitleggen. Ik vind btw wel het verhaal goed in elkaar steken. Ik had 'm ook in 2 dagen uitgespeeld maar het spel heeft wel een hoge replay-value, en de multiplayer is geweldig. Met z'n vieren op elkaar in liggen beuken!!! :) Nu hopen dat het 3e deel langer is en ze er meer moves instoppen. De presentatie is gewoon super. Al met al geef ik 'm toch een 8 tot 9.

  • jammer dat het niet is geworden wat ik er van had verw8

  • Pffft. Canadezen.

  • Idd een vermakelijke game….maar ook niet meer dan dat, een 7 is een prima cijfer.



    Nice review Kevin :)

  • Stem van Teal'c (Stargate SG-1) zit er in :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren