1. Alles over Halo 2

Alles over Halo 2

Nog minder dan een maand en we kunnen eindelijk Halo 2 spelen. 11 November is dé dag voor bijna iedere Xbox eigenaar om zichzelf op te sluiten en voorlopig niet meer naar buiten te gaan. Omdat de releasedatum nu dan toch nadert, hebben we alles voor je op een rijtje gezet. De volgende pagina's leggen alles uit over het spel. Je hoeft natuurlijk niet alles te lezen. Pagina 1 is een introductie, Pagina 2 en 3 zijn verdiepingen en de laatste pagina is de échte impressie van het spel. Rest ons alleen nog jullie veel leesplezier te wensen. Reageren kan op de eerste pagina.

De geschiedenis

Sony’s Playstation 2, Nintendo’s GameCube en Microsoft’ Xbox: drie van de huidige generatie consoles. Iedere spelcomputer heeft zo zijn eigen klassiekers. Toen 14 maart 2002 de Xbox in Europa uitkwam, was al snel duidelijk dat je daar sowieso een exemplaar van Halo bij moest halen. Halo was namelijk niet alleen een uitstekende First-Person Shooter voor op de console, maar bevatte tevens een enorme goede multiplayer mode. Daarnaast was de kunstmatige intelligentie van de computer tegenstanders bijzonder goed. Bovendien zag (en ziet) het spel er enorm mooi uit en was de bijdrage op audio gebied van componist Martin ‘O Donnel van zeer hoog niveau.

Direct nadat het spel in november 2001 verscheen in de Verenigde Staten werd begonnen met de voorbereidingen op het vervolg. Tegen de tijd dat de Xbox-bezitters in Europa gingen nadenken over een eventueel vervolg, was ontwikkelaar Bungie al geruime tijd bezig met de sequel. Aan het einde van Halo waren er genoeg vragen nog onbeantwoord, en vroeg iedereen zich af hoe het nu verder zou gaan.

Halo: Combat Evolved

Wie de drie novellen heeft gelezen die betrekking hebben op het Halo universum, kan zich al een goede voorstelling maken hoe Halo 2 er (globaal) uit zou kunnen zien. Bungie houdt echter over de singeplayer haar kaken stijf op elkaar, waardoor al die speculaties voorlopig nog niet kunnen worden bevestigd.

De eerste Halo

Als je de afgelopen drie jaar onder een steen hebt gezeten, is het mogelijk dat je de geschiedenis van Halo niet kent. Ook is het mogelijk dat je jezelf hebt mee laten slepen door de hype en Halo 2 het eerste deel is dat je gaat spelen. Geen nood, in het kort even de voorgeschiedenis van John 117, die beter bekend staat als Master Chief. Als kleine jongen is John van huis en haard weggenomen om geselecteerd te worden voor een groep van supersoldaten. Loodzware trainingen waar alleen de snelste, intelligentste, of gewoonweg meest ver ontwikkelde kinderen voor zijn geselecteerd. Tijdens deze procedure wordt hij naast de meest zware trainingen ook nog eens geconfronteerd met een aangepaste lichaamsstructuur. Daarvoor krijgt John diverse stoffen toegediend. Een groot deel van de rekruten sterft, maar John blijft in leven. Op 14-jarige leeftijd zijn John en de rest van de Spartan II rekruten sterker, sneller en slimmer dan alle andere soldaten in het leger van de UNSC.

Niet lang daarna verschijnen de Covenant op het strijdtoneel, en brengen een veelzeggende boodschap: “You’re destruction is the will of the gods, and we are their instruments.” Vanaf dat moment is de strijd tussen de mensen niet meer relevant, en wordt een verbeten strijd uitgevochten met de Covenant. Na vele jaren slagen de Covenant er in om Reach te bereiken. Reach is een enorme planeet, en de thuisbasis van de UNSC. Ondanks dat de planeet over een enorme verdediging beschikt, is het niet opgewassen tegen de overmacht aan Covenant ruimteschepen. De Master Chief ontsnapt in een ruimteschip, en komt via Slipspace (‘zwart gat’) in een heel ander deel van het universum terecht. Daar doemt een gigantische ringwereld op, beter bekend als Halo. Maar ook hier zijn de Covenant troepen, en kapitein Keyes rest niets anders dan al zijn troepen naar de ringwereld toe te sturen.

Eenmaal aanbeland op de ringplaneet is het de taak van de Master Chief om de mariniers en medewerkers van het schip de helpende hand te bieden. Met gevarieerd wapentuig vecht de Chief zich langs honderden Covenant om uiteindelijk een gruwelijke ontdekking te doen. Wat die ontdekking is, en hoe de Master Chief zich er uiteindelijk uitvecht? Daar zul je toch zelf achter moeten komen.

Hoge verwachtingen & het eerste beeldmateriaal

September 2002, de lancering van Windows Media Player 9. Microsoft viert deze lancering door de eerste trailer van Halo 2 aan het publiek te tonen. De trailer maakt enorm veel indruk, en de toon is direct gezet. Hoewel er nog sceptici rondlopen, is iedereen er al bijna van overtuigd dat het niet mis kan gaan met Halo 2. Ook de screenshots die worden vrijgegeven zien er bijzonder goed uit. Diverse speltijdschriften krijgen tevens informatie binnen van ontwikkelaar Bungie en zijn razend enthousiast.

Halo 2 krijgt echter tijdens de E3 2003 pas echt de aandacht die het verdient. Op deze E3 toont Microsoft tijdens de persconferentie namelijk een trailer met onder andere in-game beelden. Nieuwe wapens, interactie en een perfect neergezette sfeer: Bungie maakt diepe indruk op de aanwezige pers. Bungie laat daarnaast wekelijks informatie vrij en zet tijdens de E3 van 2004 de multiplayer modus in het zonnetje. In de maanden die volgen, doet Bungie nog steeds wekelijks verslag van het ontwikkelproces, tot het moment daar was dat het spel ‘gold’ ging. Met nog minder dan een maand tot de release van het spel hebben wij zo’n beetje alles omtrent Halo 2 op een rijtje gezet.

Audiovisuele verbeteringen

Op audiovisueel gebied lijkt Halo 2 hoge ogen te gaan gooien. Door gebruik te maken van geavanceerde bump mapping technieken worden schaduwen en lichtval natuurgetrouw weergegeven, en zijn rotsen en gebouwen een stuk realistischer vormgegeven. Visueel gezien kan Halo 2 dan ook zeker goed vergeleken worden met Chronicles of Riddick. Ook is het in Halo 2 mogelijk om schade toe te brengen aan omgevingen, waardoor het spel realistischer overkomt op de speler. Realistisch is ook de manier van bewegen in Halo 2, aangezien je personages zich een stuk soepeler over het beeldscherm heen beweegt. De personagemodellen zijn ook onder handen genomen, en zien er onder andere vanwege het gebruik van schaduw en licht veel gedetailleerder uit.

Ook met het geluid in Halo 2 lijkt het wel goed te zitten. Componist Marty ‘O Donnell verzorgt wederom de soundtrack. Behalve klassieke muziek, schijnt Halo 2 ook muziek van onder andere Hoobastank te gebruiken. Dit is niet bevestigd, noch ontkend. Ook de Dolby Digital 5.1 technologie, die door de Xbox wordt ondersteund, wordt volledig uitgebuit. De geluiden die de wapens maken, de inslag van granaten, het lawaai van een overvliegende Banshee; overal is de grootste zorg aan besteedt, en dat zorgt ervoor het geluid in Halo 2 voor een heel nieuwe ervaring zorgt. Daarnaast is er de mogelijkheid om voor Halo 2 een gloednieuwe head-set aan te schaffen, die het geluid van je teamgenoten of tegenstanders via Xbox Live nog beter weergeeft. Het audio-team is daarnaast bezig geweest met iets dat proximity voice wordt genoemd. Hierdoor hoor je de spelers links of rechts van je ook echt links of rechts in je oor. Sta je dichterbij of verder weg, dan wordt het geluid in je oor desgewenst harder of zachter.

Lees meer over Halo 2

Pagina 1: Introductie

Pagina 2: Vriend & Vijand

Pagina 3: Wapens & Voertuigen

Pagina 4: Wat te verwachten

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Tegen de IG-maatstaven in, vandaag eens een extra lange en uitgebreide blik op Halo 2. Mocht dit bevallen en positief ontvangen worden, dan zullen er voor meerdere (in onze ogen) toptitels dit soort impressies volgen. Niet voor elke titel dus, wel voor de speciale spellen.



    Knap stukje tekst Daan ;)

  • +1 voor IG dan maar

  • zozo kom maar op met die game :D

  • Damn mooi stukkie, SERIEUS!

    Ik kijk echt naar dit spel uit, kheb nu ook Live dus dat wordt HELEMAAL goud:P

  • Convenant Grenade is Plasma Grenade :).

  • Echt heerlijk om te lezen dit! Chapeaux Daniëlle!

  • @fightclub

    Kan gebeuren hoor niemand kan alles weten alleen de gamecube kan betere graphics aan dan de PS2.

  • lekker hoor, wil deze game wel eens checken (miss tijd voor xbox live?)

  • Mijn complimenten voor deze tekst. Erg goed geschreven. Ook zou ik het wel relaxed vinden als er idd meer van dit soort (lange) impressies worden geschreven over topgames.

  • Standaard niet Halo 2 is beter dan slangen eter :s

  • Halo 2 word gewoon de game van het jaar dat voel ik :P









    Halo is de beste game ooit gespeeld…




  • HALO 2 is te downloaden op het internet. Hij is deze ochtend op het internet gezet met franse tekst. Microsoft is in rep en roer en waarschuwt iedereen die hem download dat deze zal vervolgt worden voor diefstal. Wel 'm Half Life 2 debacle comes in mind! source is trouwens gameindustry.biz http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=4922

  • Stond ook al op IG, Polyphony NL. :)

  • Echt een topstuk, graag meer van dit soort stukken in de toekomst:)

  • Wordt wel een geinig spelletje, maar GOTY, laat me niet lachen

  • Heb hem al gepreorderd. Ik ben benieuwd :)

  • halo 2 de beste game ooit! ik kan haast niet w8en om al die elites dood te knallen!!! live games pas maar op want hier komt halo - warrior !!!

  • @ LOL: Bedankt :)! Je hebt absoluut gelijk. De Battle Rifle in Halo 2 is eigenlijk een samensmelting van Het pistool en de Assault Rifle uit Halo. De mogelijkheid om een aantal kogels per keer af te vuren in de normale stand, en in zoom-stand 1 kogel per gevuurd schot.

  • Heb LE gepreorderd. Ook heb k al met vrienden van rb6 3 afgesproken om een clan te beginnen:) Ben benieuwd……

  • Dit wordt vette shit! eindelijk een artikel langer dan 800 woorden :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren