1. Soleil

Soleil

In navolging van mijn een van mijn vorige logs (Mijn lievelingsgame) wil ik het nu hebben over een andere lievelingsgame van mij. Inmiddels ben ik de trotse bezitter van 930 videogames en daar zitten een hoop spellen tussen waar jullie misschien nog nooit van gehoord hebben, zo waarschijnlijk ook de volgende titel:

Soleil (in de USA “Crusader of Centy” en in Japan “RagnaCenty”) was Sega’s antwoordt op Nintendo’s Legend of Zelda. En inderdaad, op het eerste gezicht lijkt het spel er ook verdacht veel op. Het spel begint op je veertiende verjaardag en krijg je een zwaard, net als alle jongens die veertien worden. Na wat gepraat te hebben met de koning is het tijd om op pad te gaan en het duurt dan ook niet lang voor de problemen beginnen. Bij de waarzegster krijg je namelijk de gave om met dieren te kunnen praten, maar verlies je het vermogen om met mensen te communiceren. En hier gooit het spel het om een andere boeg dan de Zelda-games.In plaats van wapens en items, ga je in Soleil op zoek naar dieren die je verder in het spel kunnen helpen.

Zo kun je met bijvoorbeeld de hulp van een penguin je zwaard de eigenschap meegeven dat het dingen bevriest, een vliegende eekhoorn zorgt ervoor dat je zwaard van muren afketst enzovoort. Meestal krijg je deze dieren door ze in kerkers te bevrijden en ze dan, niet geheel vreemd voor Zelda-fans, te gebruiken om de dungeon-boss te verslaan. Maar soms krijg je de dieren ook op een andere manier. Een leuk voorbeeld hiervan is Charlie the Cheetah. Om hem te krijgen moet je namelijk tegen hem racen op een parcours, maar alleen als je zijn manager, een konijn, geld betaald. Voor de eerlijkheid mag jij in een auto rijden. Maar al gauw raak je achter op de cheetah en kun je hem nooit meer inhalen. De truuk bestaat hieruit dat je vóór de race ook even met de cheetah moet praten. Het blijkt dat hij het niet zo eens is met zijn “manager” en zich voor een bepaald bedrag laat omkopen. Betaal hem en hij laat je winnen. Vervolgens kun je hem gebruiken om harder te lopen en dus verder te springen en zo kom je over een voorheen onmogelijk te overbruggen gat.

In het begin lijkt de gameplay een beetje “zweverig”. Zo is het springen vrij gemakkelijk, omdat je zelfs in de lucht je personage nog kunt besturen. Ook het slaan van vijanden met je zwaard voelt licht aan en je hebt niet altijd het gevoel dat je de vijanden raakt. Toch heeft het spel juist zeer goede besturings-mogelijkheden, mede door allerlei variaties die de dieren aan je zwaardtechnieken toevoegen. En wat de graphics betreft, die mogen er zelfs nú nog zijn. Als je eenmaal-letterlijk-in de hemel bent is er zelfs een stukje waarvan ik nog altijd uit mijn stoel val (nou ja, bijna dan toch). Daar moet je namelijk een gevecht aangaan met een grote draak. Dat is op zich niet zo indrukwekkend, maar de donderstorm die onder je door raast, is dat wel!

Ik vond nog een Review van de game op Youtube, maar je kan je natuurlijk wel voorstellen dat ik het niet eens ben met zijn cijfer van 6.5

De kans dat deze game uitkomt op de Virtual Console van de Wii is aanzienlijk groter dan dat SNATCHER, het spel waar ik het de vorige keer over had, erop verschijnt. Mocht je echter niet kunnen wachten, dan kun je natuurlijk altijd nog een rom downloaden van internet. Maar daar ben ik niet echt een voorstander van.

Conclusie: Soleil is een prachtgame die 2D-Zeldafans zeker zullen waarderen en wederom zou het spel van mij de hoogst mogelijke score krijgen.

Dit artikel delen

Over de auteur