1. Metroid Prime: Hunters

Metroid Prime: Hunters

Toen we na de Nintendo-persconferentie terug liepen naar ons hotel, dat naast het conferentiegebouw gelegen was, zagen we onderweg allerlei journalisten al rennend de woorden ‘Dual Screen’ en ‘Legend of Zelda’ uitschreeuwen. Die betreffende conferentie sloeg immers in als een bom door de eerste vertoning van de Nintendo DS en de aankondiging van de nieuwe Zelda. De Nintendo DS is, mede door de aankondigingen tijdens de Gamers Summit (7 oktober van dit jaar), extreem populair. Net als Metroid Prime overigens, waarvan we binnenkort een tweede GameCube-deel kunnen verwachten. De combinatie van deze twee producten kan nog wel eens erg goed gaan worden en de eerste speelsessie op de E3 deed inderdaad al zoiets vermoeden.

We hebben het uiteraard over Metroid Prime Hunters, het draagbare uitstapje van Samus waarin naast een soloavontuur ook een uitgebreide multiplayeroptie verwerkt is. Hunters is net als zijn haar grote zussen een eerste-persoonsschietspel en maakt op de DS onder andere gebruik van de touchscreen-techniek. Daarnaast zal het spel via draadloos Internet te spelen zijn tegen maximaal drie andere spelers.

De E3-problemen

Tijdens de E3 mochten Marvin en ik achter een DS demopod in het afgesloten Nintendo persgedeelte kruipen om Metroid Prime Hunters eens te proberen. Het eerste dat opviel was dat de besturingsmechanismen erg krakkemikkig werkten. Door het pennetje over het scherm te bewegen kon de kijkrichting aangepast worden en door ermee op het scherm te tikken vuurde Samus haar laser af. Omdat de demopod ervoor zorgde dat we de DS niet vast hoefden te houden, werkte dit nog wel redelijk, maar we konden ons voorstellen dat we zonder zo’n demopod in ernstige problemen zouden komen. Daarnaast reageerde het spel erg slecht op onze handelingen met het pennetje. Nou kon dit ook gewenning zijn want Shigeru Miyamoto (die voor een televisieprogramma een opname maakte terwijl wij speelden) liet ons in korte tijd alle hoeken van de arena zien.

De E3-demo bood alleen een multiplayeroptie die overigens wel met vier personen gespeeld kon worden. Het spel zag er werkelijk fantastisch uit, de klassieke Metroid-elementen lijken allemaal terug te keren en het idee om het pennetje als muis te laten fungeren is natuurlijk wel origineel. Het enige wat eraan scheelde was dus de uitwerking van de besturing.

Nieuwe demo, nieuwe kansen

Nintendo en NST hebben goed naar de kritiek van de pers geluisterd. Tijdens de Gamers Summit hebben de grote media kennis kunnen maken met een vernieuwde versie en het grootste deel van de journalisten is positief. In de speelbare demo zaten naast de multiplayeroptie ook een modus om tegen elkaar in Morph Ball modus te racen en een voorbereiding op het soloavontuur. Al deze opties zitten ook in de demo die bij het spelsysteem zelf zit gesloten tijdens de lancering.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=29255

De schermindeling (het bovenste schermpje geeft tegenwoordig het spel weer en de onderste de overzichtskaart) en besturingsmechanismen zijn aangepakt. Het is nu mogelijk uit vijf verschillende configuraties te kiezen, waar gek genoeg de inverted controls ontbreken. Onder deze configuraties zit ook nog de oude E3-optie, maar de standaardmogelijkheid is dat de speler het pennetje alleen nog als muis gebruikt en er dus niet meer mee kan schieten. Dit schieten gaat nu met de linker schouderknop. Die knop was voorheen bedoeld om te selecteren welke vijand je als eerste wilde locken. Deze optie is daarom nu helemaal uit het spel verdwenen. We zullen, net als in een traditioneel schietspel, zelf moeten richten alvorens we de trekker overhalen. Het enige wat nog lijkt te ontbreken is een optie om de gevoeligheid van de stylus aan te passen, maar we rekenen erop dat deze gewoon nog toegevoegd wordt. Tot slot is het ook mogelijk niet met het pennetje te spelen.

Ondanks de veranderingen is de besturing nog steeds niet ideaal te noemen. De DS kan nu wel vastgehouden worden tijdens het spelen, maar of de speler dan krampvrij blijft is nog maar de vraag. Echter, Metroid Prime Hunters lijkt toch de klassieke Metroid-spelelementen op een goede manier om te zetten naar een draagbaar platform en verdient daarvoor krediet. Bovendien ziet het spel er prachtig uit, met als hoogtepunt de fantastische tussenfilmpjes. Het hele spel staat gepland om ergens in 2005 uit te komen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze DS titel ziet er tenminste mooi uit!

  • de plaatjes zien er lelijk uit maar de filmpjes niet.

  • psp doet het in mijn ogen beter met fps's door de analoge-stick

  • Dit lijkt me wel een mooie game te worden, maar jah ben ook gek op Metroid games. Alleen hoop ik dat de bediening beetje goed werkt.

  • deze word een toppertje.. en die sneak peak naar de single player is zeker ste weten zeer coooooll

  • De PSP heeft geen anloge stick toch???



    Zie jij hiere enanalooge stick op?



    http://media.insidegamer.nl/dump/1088798038.jpg


  • @Duo Maxwell: Ja de psp heeft 2 analoge sticks.



    Dit is wel een hele vette game voor de DS. Ik ben zelf niet zo`n nintendo fan, maar dit ziet er wel heel tof uit. Mar geef mij maar gewoon de PSP:)

  • Waar zien jullie analooge sticks mensen?



    Ik zie alleen vier pijltjes ben ik nu blind :S

  • Dit kan een tof spel worden, maar ik heb ook nog steeds vragen bij de bediening. Werkt het wel goed zonder locken? Hmmm, we zullen zien.

  • @Duo Maxwell: PSP heeft één analoge stick, dat is dat ding waar je nu van denkt dat het een speaker is.



    edit: wat Qaurto zei.

  • ik zie ze ook niet maar goed *edit* oh ja d8 dat dat een speaker was lol



    ontopic: met die besturing zal het wel goed komen hoor;) 1: het is nintendo (die dus niet zomaar zo'n belangrijke game rushen/afraffelen) 2: ze hebben nog tot (ergens) 2005 :D deze wil ik zeker wel hebben dan draadloos multiplayer EN via wifi online met max. 4 mensen tegen elkaar..*kwijlt* ;)

  • lol ik zie het nog niet hahah :P:P:P:P





    Ik zie wel en klein speakertje

    http://img19.exs.cx/my.php?loc=img19&image=naamloos115.jpg









    Waarom wil dit nooit op insidegamer een link plakken :S:S:S:S Vaag is dat….





    Kopieer diut maar.. dan



    http://img19.exs.cx/my.php?loc=img19&image=naamloos115.jpg












  • De DS ga ik zekerweten kopen. En de PsP als ie later wat goedkoper wordt ook :)

  • Tuurlijk wil ik hetw el zien :S





    Wat sid at nou weer voor bullshit iets…..>





    Maar ik vidn het gewoon niet asl en pookje er uit sien het steekt n9iet eenz omhoog:S:S:S:S:



    maarja ik geloof hetw el….






  • @:62.131.220.208



    Maar de PSP heeft toch maar 1 analoge stick? ik snap niet hoe je een fps speeld met 1 analoge stick?

  • Nou het kan heel handig zijn om mee te richten. Ook voor racegames is het een voordeel, hoef je niet met dat pennetje te sturen in ridge racer(okè het kan ook anders)

  • @ Duo Maxwell –> kan je het hier beter op zien?



    http://img2.exs.cx/img2/5972/PSP3.jpg

  • op dat plaatje vind ik het helemaal niet op een analoge stick lijken :P dat ding zit zo dicht bij de psp zelf… dus vrij weinig stick ertussen… of ligt dat aan mij?

  • Nochtans op ign enzo zeggen ze dat het heel comfortabel in de handen ligt en de analoge stick best goed werkt :) Lees op http://psp.ign.com eens psp hands-on

  • Het is ook niet echt een stick, maar meer een soort knopje die je alle kanten op kan schuiven. Wel beter ook, want een uitstekende stick op een portable is niet echt een goed idee.



    En inderdaad, volgens hands-on's speelt het superlekker.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren