1. Iron Phoenix

Iron Phoenix

Ergens in een middeleeuwse spelwereld wordt de aarde getroffen door een meteoriet. Een gigantische explosie volgt. De explosie veroorzaakt een soort feniks, een mythologische, brandende vogel aan de horizon. Een lokale ijzersmid trekt er op uit en smeedt een negental wapens van de restanten van de meteoriet. In de wapens zouden magische krachten schuilen die met de jaren steeds sterker zouden worden. Na jaren oorlog deed een legende de ronde dat diegene die alle wapens bezat, onoverwinnelijk zou worden.

Met dit verhaal start Iron Phoenix, één van de eerste spellen van Sammy sinds ze Sega overnamen. Met andere woorden, dit wordt één van de eerste titels waarmee het huidige Sammy wil aantonen wat ze in haar mars heeft. In tegenstelling tot wat je dan zou verwachten gaat Sammy niet voor zekerheid. Ze gaan voor vernieuwing. Iron Phoenix is een vechtspel, maar niet in hetzelfde straatje als Soul Calibur, Virtua Fighter of Tekken. Het heeft meer weg van Power Stone, maar dan met een volwassen sausje en Xbox Live ondersteuning. Zoals het verhaal al doet vermoeden draait het, in tegenstelling tot de meeste vechtspellen, niet om de karakters. Het draait voornamelijk om de wapens. Alle negen wapens zijn gebaseerd op echt bestaande Chinese wapens en beschikken over verschillende eigenschappen. Zo is de dolk sneller te hanteren dan het zwaard, maar brengt het zwaard weer meer schade toe.

Dit is meteen het speerpunt van de besturing. Ga je voor licht en snel of ga je voor zwaar en langzaam. Ook al kun je in het begin kiezen uit zestien verschillende karakters, de wapens zijn bepalend voor jouw speelstijl. Met ieder wapen kunnen 20 tot 25 verschillende bewegingen gemaakt worden, die achter elkaar geplakt kunnen worden om zo de meest spectaculaire combo’s te creëren. Het zal een stuk makkelijker zijn om met een licht wapen een snelle combo te maken, maar voer je op exact het juiste moment een combo uit met een zwaarder wapen, dan zal de impact een stuk groter zijn. Wat nieuw is aan het combosysteem is dat je een combo geheel naar eigen smaak kan inrichten. Je hebt dus de volledige vrijheid om te kiezen welke bewegingen je na elkaar uitvoert, in tegenstelling tot de voorgeprogrammeerde bewegingen die je in de meeste vechtspellen tegenkomt. Dit kan een voordeel zijn, maar tevens ook een groot nadeel. Betekent dit dan bijvoorbeeld dat je doormiddel van button bashen de mooiste combo’s tevoorschijn kan toveren? Dit zal moeten blijken zodra Iron Phoenix in de winkel ligt.

Een onderdeel dat we al wel kunnen toejuichen is de mogelijkheid om met zestien spelers tegelijk via Xbox Live te spelen. Je neemt dan plaats in een grote arena waarbij je op een speler zult moeten locken om hem of haar vervolgens met de grond gelijk te maken. Daarbij kun je gebruik maken van twee wapens waar je voor en tijdens het gevecht tussen kunt schakelen. Tevens speelt, net als in het eerder genoemde Power Stone, ook de omgeving een redelijk belangrijke rol. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld met kratten en bommen naar elkaar te gooien, en kun je tegen muren oplopen en springen. Dit alles kan voor intense, maar ook chaotische, spelsituaties zorgen. Chaos hoeft niet meteen een nadeel te zijn voor het spelplezier. Vaak staat een grotere chaos wel voor minder tactiek, wat in de ogen van sommige spelers als een groot nadeel ervaren kan worden.

Natuurlijk bevat Iron Phoenix ook een singleplayer modus. Ook al is hier nog niet al te veel over bekend, is het vrij duidelijk dat het voornamelijk om het Xbox Live gebeuren draait. Naast de standaard deathmatch, teamdeathmatch -en one-on-one modi zal Iron Phoenix ook een VIP en giant-kill modus bevatten. In de VIP modus speel je met twee teams. In elk team is een speler een VIP die beschermd dient te worden. Dood je de VIP van je tegenstanders, dan win je. In giant-kill draait het om één speler die een stuk groter en daardoor een stuk sterker is dan de rest. Vanzelfsprekend is het de bedoeling dat je met z’n allen die ene speler probeert te verslaan.

Zoals het er nu naar uitziet biedt Iron Phoenix genoeg vernieuwende spelelementen om zich staande te houden tussen de huidige toppers in het vechtgenre. Het is echter nog afwachten hoe het spel zich laat besturen. De vernieuwingen op dit gebied plus de mogelijkheid om met zestien spelers tegelijk via Xbox Live 3.0 te spelen trekken wellicht een compleet nieuwe spelersgroep naar het vechtgenre. Iron Phoenix staat gepland voor het eerste kwartaal van 2005.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • lijkt me wel een kiks spel. Alleen jammer dat ik geen Xbox heb.

  • Ik vindt het tot nu toe nog niet echt interessant.Geef mij maar DOA

  • dus moet hij ook maar op de ps2 uitkomen, of op de PC!!!

  • ik vind het niet mooi en vind er niks aan dus ik ga hem niet halen ondanks het feit dat ik ook geen xbox heb:D

  • Nee dit ziet er eigenlijk niet uit als ik eerlijk mag zijn.

  • Combat ziet er wel lachen uit, maar de game kan me verder niet echt boeien

  • Lijkt me UBEr!

  • ik koop hem wel :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren