1. YOFL:Toch iemand die Wii snapt. Nou ja, sort of...

YOFL:Toch iemand die Wii snapt. Nou ja, sort of...

Terwijl ik dit stukje typ, heb ik net een mooie sessie Okami achter de rug. Even voor de duidelijk, we hebben het over de game op de Wii, die vorige week vrijdag eindelijk in de winkels lag. (Vooraf ging een enorm bitchfestijn, maar dat terzijde) Terwijl ik Okami speel, valt mijn Wii collectie op. Inmiddels bestaat het uit 16 games, waar vooral twee ontwikkelaars uitspringen: natuurlijk Nintendo met titels zoals Wii Sports, Zelda, Excite Truck, Metroid en Galaxy. En inmiddels vlak daarachter, met vier titels is Capcom. Maar het valt vooral op hoe die vier games in kwaliteit verschilt met andere derde partij titels in het algemeen, maar ook met diegene die ik zelf ook bezit. (Uitgezonderd het briljante No More Heroes, het toffe SSX Blur en het zeer aardige Dragonball Z Budokai Tenkaichi 2)

Denk er maar eens over na: natuurlijk is Capcom het bedrijf dat we kennen van 360/PS3 knallers zoals Dead Rising, Lost Planet en Devil May Cry 4. Om het maar nog niet te hebben over de terugkeer van Street Fighter en publiekslieveling Resident Evil 5. Toch is Capcom ook het bedrijf één van de weinige ontwikkelaars die de Wii serieus neemt. Nu is serieus relatief natuurlijk, als je kijkt naar de ontwikkelde en uitgegeven games. Het ironische is dan ook, ondanks dat Capcom ook een bedrijf is dat graag ports naar de Wii brengt, zij doen het vele malen beter dan andere ontwikkelaars. Sterker nog, deze vier games lachen het merendeel van de derde partij games die beschikbaar zijn op de Wii keihard weg.

Neem nu Resident Evil 4 Wii Edition. Een inmiddels 3 jaar oude game, de vierde uitgave zelfs.

Toen de game werd aangekondigt werd voor Nintendo’s nieuwe machine, werd er al moord en brand geschreeuwt door de achterban op het internet. Waaronder jammer genoeg ikzelf. Het grappige is, toen de game uitkwam was er nog maar weinig gemor te horen. De Wii Edition was de ultieme versie van de game volgens velen! Nu is dat altijd fanboy geleuter, maar ik ging heb uiteindelijk ook de Wii versie aangeschaft en het is inderdaad anders. Nu wil ik niet zeggen dat de traditionele besturing waarmee ik de eerste keer RE 4 doorliep, op de Cube zwak is vergeleken met de Wiimote besturing; maar als ik moest kiezen zou ik handsdown voor de Wiimote gaan. Hoewel het wel makkelijk scoren is, was RE 4 Wii Edition zeker een goede toevoeging aan het Wii assortiment. En een teken dat Capcom wellicht wel snapte hoe ze de Wiimote kunnen gebruiken...

En toen kwam er nog een Resident Evil game naar de Wii, te weten de on-rail shooter Umbrella Chronicles.

Hoewel dit als een teleurstelling werd ervaren door de fans, gingen genoeg jongens aan de slag met deze titel, om verrast te worden door de game. Zelf heb ik al wat on-railshooters gespeeld, maar nog nooit een titel die zo veel inhoud had als the Umbrella Chronicles. Ik heb er gewoon 10 uur over gedaan om de game voor het eerst uit te spelen. De moeilijkheidsgraad is lekker, waardoor het altijd oppassen geblazen is. De game is natuurlijk geen traditionele Resident Evil, maar wat de game moest doen deed het ook, beter zelfs dan verwacht. Alleen die laatste scenario slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar omdat je in de huid kruipt van Albert Wesker himself wil ik de game dat nog vergeven.

En dan heb je Capcom’s tot op heden nog enige Wii project speciaal ontwikkelt voor het spelsysteem: Zack & Wiki Quest for Barbados Treasure.

Ja, de naam is zwak. Ja, het ziet er vrolijk uit. En het is zo dat Wiki nog irritanter is dan Andries Knevel, maar deze game is eigenlijk het schoolvoorbeeld voor ontwikkelaars hoe ze een Wii game moeten ontwikkelen. Ik heb de game nog niet helemaal uitgespeeld, maar wat een plezier heb ik beleefd. Natuurlijk heb ik het spel een lekker vuurtje in de broeierige dieptes van de hel toegewenst, maar hier heb ik echt van genoten. Het is vooral leuk om te zien, wanneer je een puzzel uiteindelijk door hebt, dat je stiekem jezelf een schop wil verkopen. “Duh, wat logisch, dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen.” Niet dus. Eindelijk een game die wat van je vergt en het is ook nog eens een originele IP. Ik ben erg benieuwd of dit team weer een nieuw project heeft opgestart. Ik hou die game dan zeker in de gaten.

En als laatste, speel ik nu sinds een paar uur Okami op de Wii. De game is er ook alleen maar omdat er ontzettend veel Nintendo fans en zelfs verscheidene journalisten waren die de game graag op de Wii zagen.

Jullie vragen, Capcom draait. En wederom laten ze zien dat er naast een normale game, ook goede besturing in een port kan zitten. In principe is het eigenlijk belachelijk: een drie jaar oude game, een on-rail shooter, een schattige puzzel adventure en een port van een geflopt meesterwerk blazen bijna alles weg op de Wii. Aan de andere kant, het is de schuld van derde partijen. Dus, een kleine lofzang voor Capcom’s Wii support is wel op zijn plaats. Met de nadruk op kleine, want ook Capcom is er nog niet. Ze zitten op de goede weg dankzij deze vier releases, maar ook omdat in de toekomst Monster Hunter 3 zal verschijnen en zij geven ook de westerse titel Spyborgs uit. Daarnaast, er gaat een gerucht rond dat Capcom op de E3 een titel gaat presenteren voor de Wii gebasseerd op een “next-gen favourite”. Dat kan natuurlijk alle kanten op, maar ergens hoop ik gewoon dat Capcom gewoon een grote franchise loslaat op de Wii en dit met overtuiging gaat presenteren. Voor Wii eigenaren is Capcom één van de weinige lichtpunten in de donkere Wii third party tunnel...

Dit artikel delen

Over de auteur