1. Gradius V

Gradius V

Heb je je ooit afgevraagd wat er zou gebeuren als je de makers van de befaamde shoot ‘em up Radiant Silvergun aan de haal laat gaan met een nieuw deel in de legendarische shoot ‘em up-reeks Gradius? Waarschijnlijk niet. Klassieke tweedimensionale shoot ‘em ups zijn tegenwoordig dun gezaaid. Dit is erg spijtig omdat de spellen vaak snelle actie maar vaak ook diepgang bieden. Het eerste deel in de Gradius-reeks verscheen negentien jaar geleden, en de jaren daarop volgenden drie delen en een aantal spin-offs zoals Salamander en Parodius. Gradius V is qua opzet niets veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Dit betekent dat we hier nog steeds met een horizontale shoot ‘em up te maken hebben en controle nemen over het ruimteschip Vic Viper. De verschillende power-ups zijn ook weer voorhanden en de moeilijkheidsgraad ligt wederom lekker hoog.

Multiples

De power-ups, die verspreid zijn in capsules over de levels, is waar het spel omheen is gebouwd. Speed-ups, raketten, dubbele wapens, lasers, multiples en schilden zijn de standaard power-ups die je kunt verzamelen. Voordat je de tegenaanval tegen de ruimtewezens begint, zul je een keuze kunnen maken tussen het wapenarsenaal dat je schip huishoudt. Bij het kiezen van de verschillende types zullen de manieren waarop je raketten en de richting van je dubbele wapens veranderen. De belangrijkste optie die mee veranderd is, zijn de multiples. Dit zijn satellieten die met je schip meevliegen en lasers afvuren. Er zijn vier types te kiezen, die je met de R1-knop kunt activeren en zonodig aanpassen. Bij Type 1 kan de stand van de multiples gefixeerd worden terwijl je je gevechtstoestel nog steeds vrij kunt bewegen. Type 2 geeft je de mogelijkheid om de schietrichting van je multiples te veranderen. Type 3 laat je je multiples verspreiden, waar je de afstand tussen je gevechtstoestel en de multiples kan vergroten of verkleinen. Met Type 4 kun je je multiples om je gevechtstoestel heen laten draaien. De verschillende types bieden variatie in het spel en deze zullen je heel wat helpen bij de eindbazen die je tegen zult komen. De diverse power-ups kun je activeren door een verschillend aantal capsules te sparen. Heb je één capsule, dan kun je een speed-up activeren, bij twee capsules raketten, bij drie dubbele wapens, bij vier lasers, bij vijf multiples en bij zes capsules een schild. Verzamel je er meer dan zes, dan begint het tellen weer vooraan. Wanneer je schip geraakt wordt en je vernietigd wordt, verlies je al je power-ups en kun je op dezelfde plek verder spelen mits je over voldoende levens of continues beschikt. De power-ups kun je echter wel weer oppakken want deze verschijnen als capsules in het speelveld.

Schat graven

Gradius V bevat ook een coöperatieve modus, waarin je met twee verschillende schepen de strijd kunt aangaan met het ruimtetuig. Net zoals in de singleplayer kun je hier de zeven levels spelen, dit keer echter met zijn tweeën. Deze optie zorgt er niet alleen voor dat de levensduur van het spel dusdanig verandert, maar zorgt ook voor nieuwe uitdaging. Weet je iemand te vinden die met jou kan samen werken, en kun je afspreken wanneer iemand een capsule pakt en wie welke vijanden voor zijn rekening neemt?

Op visueel gebied heeft Treasure echt een pareltje neergezet. Terwijl je probeert te overleven, vlieg je door prachtige werelden heen. De vijanden zien er tof uit en de bewegende omgevingen zorgen voor een indrukwekkend gevoel. Terwijl de lasers en vijanden kleurrijk over het scherm vliegen, wordt je getrakteerd op schitterende soundtracks afkomstig van Hitoshi Sakimoto, die onder andere de muziek van Radiant Silvergun en Final Fantasy XII verzorgt.

Conclusie en beoordeling

None

Ondanks dat er nog maar weinig shoot ‘em up uitkomen, heeft Treasure toch maar weer weten te bewijzen dat het heel veel moois kan opleveren. De Gradius-reeks heeft dankzij dit nieuwe deel weer nieuw leven ingeblazen gekregen. Door de hoge moeilijkheidsgraad, de nieuwe multiples opties, de coöperatieve modus en de hedendaagse presentatie, toont Treasure wederom aan koning te zijn op dit gebied. Konami en Treasure hebben een prachtig staaltje werk laten zien en Gradius V zal dan ook veel shoot ‘em up-fans blij maken. Voor nieuwkomers in dit spelgenre is het ook een prachtig spel om mee te beginnen. Gradius V is een meesterwerkje.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Multiples
  • Coöperatievenmode
  • Presentatie
  • Minpunten
  • Weinig levels

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • Co-op lijkt me ook het enige leuke aan de game, maar dat komt vooral omdat dit genre me niet aanspreekt

  • Ze zeggen dat je het spel in een uur kan uitspelen maar dan moet je wel een hele goede gradius-speler zijn, want dit spel is retemoeilijk. Het mooie is dat je bij elke game-over een extra credit krijgt. Nadeel daarvan is dat je dan wel weer helemaal opnieuw moet beginnen. Co-op mode rulez! Daarbij is hij ook nog eens lekker goedkoop; 29 euro!

  • Mooie review David. Idd een gaaf spel :)

  • Goede review en game idd.



    SkullDigger: Je krijgt per uur een credit, niet per game over gaan.

  • 'Shmup' is echt een verschrikkelijkt term en zou verboden moeten worden - 'shoot 'em up' staat én klinkt tien keer beter ;-)



    Review is aardig, beetje jammer dat je niet wat dieper ingaat op het feit dat de gameplay eigenlijk supersimpel is - en daarom zo 'puur'. Beetje hetzelfde principe als met Ikaruga: minder is meer.



    De eindscore kan ik me wel in vinden, hoewel ik een 8 voor techniek te hoog vind en een 7 voor speelbaarheid te laag. Ah well, dat is miereneuken. Nice work!



  • aangezien ik het zo onder de knie zal hebben is de speelduur bij mij niet erg lang. ;)

  • Echt een geweldig spel. Heb zelf ook Parodius. OOk erg leuk. Zeker een must.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren