1. Donkey Konga

Donkey Konga

Eindelijk is het dan zover. Waar de Japanners al geruime tijd kunnen genieten van GameCube’s eerste muziekspel, ligt Donkey Konga dan eindelijk ook hier in de winkelschappen. Dit zal ook haast niemand ontgaan zijn, aangezien er niet elke dag een spel uitkomt dat gespeelt moet worden met bongo’s. Juist, bongo’s. Dit klinkt voor ons nuchtere Nederlanders misschien ietwat raar in de oren, maar in Japan zijn muziekspellen waar randapparatuur voor nodig zijn al lange tijd ongekend populair.

Donkey Konga is in principe een muziekspel dat gespeeld dient te worden met bongo’s die met het spel meegeleverd worden. Althans, het zijn twee kleine bongo’s die aan elkaar vastzitten met daartussenin een sensor dat geluid herkend. Dit geeft de speler uiteindelijk vier opties: op de linker en rechter bongo slaan, op beide tegelijkertijd, en het produceren van geluid, zoals klappen in je handen, die de sensor dan registreert. De gevoeligheid van de sensor is bovendien makkelijk aan te passen in het optiescherm.

Street Performance

De belangrijkste modus van Donkey Konga is de street performance modus. Hierin is het zaak om de 31 van het begin af aan beschikbare nummers tot een goed einde te brengen. De verscheidene nummers variëren van pop en rock tot latin en klassiek. Ook zijn er nummers van bekende Nintendo games te vinden. Na een nummer naar keuze te hebben uitgekozen begint het echte werk. We zien een horizontale lijn in beeld met uiterst links daarop een transparante ring. Vervolgens komen van rechts naar links verschillend gekleurde iconen. Geel staat voor de linker bongo, rood voor de rechter, roze voor beide tegelijkertijd, en lichtblauw voor klappen. Het doel is om op precies hetzelfde moment dat de iconen de transparante ring passeren de gevraagde actie te ondernemen. De timing van je acties zal op vier verschillende manieren beoordeeld worden. Is je timing perfect dan zal het woord ‘great’ je geslaagde actie vergezellen, doe je het iets minder dan krijg je ‘oke,’ doe je het nog slechter, dan kun je de beoordeling ‘bad’ verwachten, en als je er helemaal naast zit dan zal je een ‘miss’ krijgen.

Achtereenvolgens de beoordeling ‘great’ of ‘oke’ krijgen levert een combo op. Hoe beter je het doet, hoe langer de combo. Als een nummer tot een goed einde is gebracht kun je afhankelijk van hoe je het deed een beloning verwachten in de vorm van munten. Die kan men op verschillende manieren uitgeven, maar daarover later meer. Dit alles lijkt misschien makkelijk, maar het tegendeel is waar. Er zijn in totaal drie moeilijkheidsgraden beschikbaar, namelijk: monkey, chimp, en gorilla. De monkey mode is goed te doen en laat beginners rustig wennen aan het systeem. Maar het echte werk zit toch echt in de chimp en gorilla mode verscholen. Waar de iconen in monkey mode rustig van rechts naar links bewegen en een fout makkelijk is goed te maken, zal je in de chimp en gorilla mode één met de bongo’s moeten worden wil je de nummers stuk voor stuk tot een goed einde brengen. Gorilla mode is niet vanaf het begin af aan beschikbaar, je zult de nummers op ‘gorilla level’ moeten kopen van je verdiende munten. Gelukkig reageren de bongo’s goed op je acties en voor je het weet ben je één met het spel. Het spelen zelf is, niet geheel zonder verrassing, zeer vermakelijk. De eventuele schaamte van het slaan op een plastic bongo, en het klappen in de handen zal binnen vijf minuten spelen verdwijnen, om plaats te maken voor extreme concentratie en het ritmisch meebewegen met de muziek.

Multiplayer

Minstens zo belangrijk als de één speler street performance modus zijn de verschillende multiplayer modi. In challenge kun je met één of twee personen zoveel mogelijk nummers achter elkaar uitspelen, en in battle speel je met z’n tweeën een nummer door om te kijken wie de beste van de twee is. In battle mode zullen er bovendien speciale iconen verschijnen die invloed op de scores kunnen uitoefenen. Maar de leukste multiplayer modus is toch de jamsession. Hierin kun je met maximaal vier spelers samen een nummer spelen. De iconen worden dan onder het aantal spelers dat meedoet verdeeld en iedereen zal zijn of haar eigen stukje moeten bijdragen. Dit alles is natuurlijk het leukst als iedereen zijn of haar eigen bongo’s heeft, maar omdat dit meestal niet het geval zal zijn, kan Donkey Konga ook met de GameCube controller gespeeld worden, hoewel dat minder leuk is. De verschillende multiplayer modi zijn stuk voor stuk prima uitgewerkt, en dat geeft het geheel de nodige meerwaarde.

Dat de bongo’s niet alleen goed zijn voor het mee trommelen op muziek maken de drie minigames die Donkey Konga rijk is wel duidelijk. In Banana Juggle moet je Donkey Kong laten jongleren met bananen, en in 100 Meter Vine Climb is het zaak om Donkey Kong al fruit pakkend naar boven te laten klimmen terwijl Zingers en Klap Traps je het leven zuur proberen te maken. In de derde en laatste mini game genaamd Bash K. Rool zijn er drie openingen waar of Diddy Kong, of King K. Rool zijn hoofd uitsteekt, en is het de bedoeling om King K. Rool te raken. En ook hier geldt dat alles makkelijker klinkt, dan dat het daadwerkelijk is. Alleen laatst genoemde minigame is voor één speler, de resterende twee is met maximaal twee spelers te spelen. Deze drie minigames kunnen gekocht worden in DK Town. Naast de minigames en ‘gorilla level’ nummers kan men ook geluiden kopen die de bongo’s maken tijdens het spelen.

Conclusie en beoordeling

Al met al heeft Nintendo in samenwerking met Namco een verfrissend spel gebracht, waar uiteindelijk meer over nagedacht blijkt te zijn dan dat je in de eerste instantie zou denken. Het spelen met de bongo’s werkt goed en er zit voldoende variatie in de te kiezen nummers. De multiplayer modi evenals de drie minigames zijn goed uitgewerkt en zorgen voor genoeg afleiding als je het trommelen in je eentje zat bent. De verschillende moeilijkheidsgraden zorgen voor een lange levensduur, mits je de nummers niet snel zat wordt. Gelukkig is een tweede disc met extra nummers op komst. Het enige waar over gezeurd kan worden is het visuele aspect van Donkey Konga. Het ziet er allemaal namelijk een beetje simpel uit. Maar uiteindelijk gaat het om de speelbaarheid van het spel, en daar valt niets op aan te merken. Donkey Konga is vooral aan te raden als party game, omdat trommelen met vrienden nou eenmaal veel leuker is. Maar ook in je eentje is Donkey Konga een leuke titel waar veel mee te doen valt. En bovendien, het is weer eens wat anders.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Bongo’s
  • Variatievollesoundtrack
  • Pittig
  • Minpunten
  • Geen vrij te spelen nummers
  • Visueel wat simpel

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • En de graphics dan,worden die niet beoordeeld of verstaan we dat hiero onder techniek? Anyways, hoog cijfer :P

  • vanavond gekocht en nu ( 5:25) pas gestopt. Super verslavend!!!!

  • Ik vind het een heel toffe en inovatieve game, maar om er zoveel geld aan uit te geven, vind ik wat overdreven.

  • Ik zie wel of ik het zal kopen. Het ziet er wel goed uit. En wel mooi muziek.

  • Wil 'm ook wel eens spelen :)

  • Ik vind dat het wel genoeg nummers heeft, ik heb het nu een week en het is echt supergrappig. Ga denk nog ff zo'n bongo kopen.:D

  • echt onwijs lache dit

  • Je kan geen Gorilla muziek vrijspelen, je kan een Gorilla mode vrijspelen. dat is gewoon een moeilijkheidsgraad. Losse bongo kost rond de 30 euro. En Techniek is niet alleen het grafische gedeelte, maar ook hoe de game in elkaar zit, ook het geluid hoort met de techniek, en die is in deze game natuurlijk wel ok!

  • kheb de demo gespeeld en die is echt verslavend. Ik en mijn broer werden best wel gek. We waren ook een beetje te lang gebleven:P.

    mare hoeveel blocks voor de memory card heb je nodig?

  • Ik vind de game echt heel erg strak , als je met vrienden bent dan heb je grootste lol. Zelfs de vrienden van me zusje vinden het helemaal te gek en dat is toch wel verbazingwekkend aangezien ze niets met games hebben. Het minpunt dat t visueel simpel is is alleen een minpunt voor de meekijkers want als je t spel speelt in moeilijkere modes dan heb je nergens oog voor behalve de knoppencombinaties en t zou alleen maar afleiden naar mijn idee. Het enige wat ik wel minder vind is dat er niet zo heel veel nummers in zitten en dat t niet door de originele zangers word ingezongen maar met wat vrienden kijk je daar snel overheen. Ik zou zeggen heb je veel vrienden die wel van een party houden schaf deze gelijk aan! Maar ben je echt iemand die gaat voor een diepe singleplayer met story enzo laat m dan liggen want voor jou is de game niet bedoeld.

  • @vpower.exe maar 3 blocks

  • gelukkig :P

    kheb nog 11 blocks over maar ik ben van plan tales of symponia te vragen voor sinterklaas;) en ik weet ook niet hoeveel blocks die nodig heeft maar dat vraag ik wel bij een andere plek. kga nog wel een andere memori card kopen.

    mijn broer gaat donkey konga kopen;)

  • Ik heb em nu ook uitgebreid gespeeld. Dit is een zeer leuk spel! De aanschaf echt meer dan waard!!

  • Ik ga hem ook kopen, waarschijnlijk rond kerstmis ofzow. Koop ik er gelijk een extra bongo bij, multiplayer madness :).

  • @gangster D "Ik vind het een heel toffe en inovatieve game"



    En ja hoor..t's een nintendo game, dus wordt cliché-woord "innovatief" weer van stal gehaald….



    Voor Donkey konga gingen echter al vele vele muziek games met speciale controllers dit spel voor….bv…drummania, guitar freaks, beatmania, tamtamparadise, taiko no tatsujin, pacapaca passion…..allen voor de Ps2…..dus hoe leuk en geinig dit spel voor de cube ook is, "Innovatief" is het zeker niet…


  • @sharpius precies, en daarvoor was het SEGA met dat sambaballen spel op de DreamCast. Misschien is het niet zo Innovatief maar jah, Nintendo mag ook wel een keer goed jatten in plaats van slecht bedenken… toch?? Volgens mij is het klappen met je handen (dat opgevangen word door microfoontje) wel nieuw … toch nog een klein puntje voor Nintendo :P

  • tis wel een leuke game, leuk bedacht en is best wel verslavend met een paar vrienden erbij.

  • @Linky84

    Tuurlijk mag Nintendo een keer goed jatten…donkey konga is een hele leuke music game…..ik word alleen zo moe dat sommigen alles van Nintendo altijd "Innovatief" noemen….dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt bij topics over Nintendo…

  • @sharpius … true, vaak ook te onpas ja. Het is alleen wel zo dat Nintendo in haar geschiedenis heeft laten zien dat ze erg innovatief zijn, en de uitvingen van Nintendo zijn nu standaarts in de game industrie. Tegenwoordig is die inovatie een stuk minder, ook omdat innovatie steeds minder geaccepteerd word door de consument.



    Donky Konga is een erg goed gejatte game waar Nintendo wel de typische Nintendo look en feeling aangegeven heeft … Donky Konga is graphisch een heel slecht spel, maar op het gebied van gameplay zeker in de top 3 van de afgelopen maand.

  • ik snap alleen niet dat deze game als plus punt krijgt: 'Pittig' … ik vind de game juist extreem makkelijk :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren