1. Leisure Suit Larry

Leisure Suit Larry

Met Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude hebben we te maken met een spel dat al heel wat voorgangers heeft. Want wie kent Larry nou eigenlijk niet? Het is toch overduidelijk één van de meest komische, leuk ontworpen en seksistische avonturenspelletjes van de laatste decennia. Het begon allemaal in 1987 toen Al Lowe (bekend van onder andere King’s Quest III en het originele Police Quest) aan het roer stond van een ontwikkelteam met als doel een videospel te maken voor volwassenen. Hieruit kwam Leisure Suit Larry I: In the Land of the Lounge Lizards voort. Dit deel zou de eerste zijn uit een legendarische serie.

De hoofdrolspeler is al die tijd Larry Laffer geweest. Al Lowe zegt wel eens in interviews dat Larry eigenlijk de uitbundige persoon is die Lowe wel eens had willen zijn. Nou is dit natuurlijk erg overdreven weergegeven want Larry is veertig jaar, vrijgezel en wordt afgewezen door eigenlijk elke vrouw. En áls het dan eens een keertje lukt om een vrouw te versieren, zal er altijd wel weer eens iets fout gaan. Nee, Larry is niet bepaald de persoon die je graag zou willen zijn, het is meer een antiheld. Overigens probeert Larry door het dragen van een net pak en bijna een dozijn gouden kettingen, toch nog een beetje indruk te kunnen maken. Als hij tegen vrouwen in de vrijgezellenbar zegt dat hij vrijgezel is en dankzij een ruzie met ‘moeder de vrouw’ het huis uit is geschopt, dan bedoelt hij écht zijn moeder. Dat vertelt hij er natuurlijk niet bij.

Al Lowe is de geestelijke vader van Larry.

Het begin : Softporn

Toen de Apple II op de markt verscheen was een programmeur genaamd Chuck Benton geïnteresseerd in het programmeren van spellen voor dit kleine apparaatje. Dat was in 1981. Benton ontwikkelde een klein, op tekst gebaseerd, avonturenspelletje en besloot de grootste uitgever van spellen voor de Apple te informeren over zijn spelletje. En zo kwam Sierra (toen On-Line Systems) aan het spel Softporn, dat de enige op tekst gebaseerde titel is die de studio ooit heeft uitgegeven.

Wat Sierra echter niet verwacht had, was dat Softporn een ongelooflijk groot succes werd. Time Magazine plaatste zelfs een foto van de voorkant van het spel en de verkopen waren verschrikkelijk goed. Om dit te illustreren: als Apple 100.000 exemplaren van de Apple II had verkocht, zou Sierra 25.000 exemplaren van het spel verkocht hebben. Dit beweerde Ken Williams, oprichter van Sierra, ooit eens. Dat betekent dat Softporn door het hoogste percentage computerbezitters is gespeeld van alle spellen die ooit zijn uitgekomen. Een geweldige prestatie. Later zou Sierra Softporn echter uit de schappen halen omdat die titel een samenwerking met Disney in de weg stond. Dat bedrijf wilde alleen de licentie aan Sierra geven als er slechts kindvriendelijke titels in het assortiment van Sierra waren te vinden.

Na de ontwikkeling van King’s Quest III zaten Al Lowe en Ken Williams om de tafel te bespreken dat eigenlijk elk spel een plot heeft als ‘red de prinses’ of iets dergelijks. Terwijl ze terug keken in het verleden, kwam Softporn ter sprake en Williams leek het een goed idee dit spel te reviseren. Helaas was Softporn ook qua plot en dialoog erg magertjes en dus kon er wel een soortgelijk spel gemaakt worden, maar moest dat binnen een nieuwe franchise. En zo werd Larry geboren.

De trilogie

Leisure Suit Larry I: In the Land of the Lounge Lizards werd grafisch ontwikkeld door dezelfde persoon (Mark Crowe) als Space Quest en beide titels werden tegelijk gemaakt. Het spel is qua personages en doel nog steeds hetzelfde als Softporn. Je doel is Larry van zijn ‘masturbeerfetisj’ af te helpen en in één nacht in Vegas z’n maagdelijkheid te laten verliezen. Het gebrek aan humor heeft Al Lowe opgelost door de hoofdpersoon elke keer voor schut te zetten. Er werd een grappig, raar uitziend mannetje gecreëerd die eigenlijk weinig kans maakte bij de vrouwtjes. Gek genoeg verkocht Sierra slechts 4000 exemplaren van de eerste Larry in de eerste maand. Echter, toen de mond-tot-mondreclame steeds beter begon te lopen, werd Larry elke maand meer en meer verkocht. Tot het uiteindelijk een ware kaskraker was en met kerst in de top tien best verkochte spellen verscheen. Overigens stonden ook Police Quest en King’s Quest III in die lijst, allebei titels waarin Lowe een groot aandeel had.

Larry zou vanaf toen de hoofdrol gaan spelen in een heuse trilogie. In het tweede deel (Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places)), dat absoluut een stuk minder ‘schuin’ is dan het eerste deel, wordt hij achtervolgd door KGB-agenten. Larry heeft namelijk per ongeluk een soort muziekinstrument in handen gekregen waarin een belangrijke chip zit. Dit avontuur leidt hem onder andere naar een naaktstrand, een eiland, een vliegveld, een overvol vliegtuig en een cruiseschip.

Aan het begin van Larry III (subtitel: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals) gaat uiteindelijk alles weer fout (nadat het eerst wat beter ging) en wordt hij wederom vrijgezel. Dit deel bewijst zich als nog smeriger en schuiner dan alle voorgaande spellen uit de reeks. Overigens lijkt het wel allemaal goed af te lopen, omdat het natuurlijk het einde van de trilogie was. Althans, dat was de bedoeling.

Het vierde deel

Al Lowe had in diverse interviews al gezegd dat er nooit een ‘Larry IV’ zou komen. Immers, in de tijd dat het derde deel verschenen was, kreeg geen enkele reeks meer dan drie delen. Daarom gingen Al Lowe en Williams wederom om de tafel zitten en kwamen ze met een erg innovatief idee: een online adventure spel. Alles werd bedacht, van het werken met modems, het invoeren van wachtkamers (de lobby tegenwoordig) en het karakteriseren van je eigen personage (aanpassen van ogen, kleur haar, etc.). Toch kwam men in problemen en na een aantal onderhandelingen besloot Sierra het netwerkidee te verkopen aan AT&T.; Ook dat bedrijf kon er echter niets van maken waarop AOL het voor veel minder geld overnam en het later ook niet doorzette. Daar ging het vierde spel uit de Larry serie dus.

Tijdens het ontwikkelproces van een online spel kwam de inspiratie weer terug bij Lowe. Hoewel hij daarvoor had gezegd dat er geen vierde deel zou komen en hij bovendien het hele verhaal had afgemaakt in het derde deel, besloten Sierra en hij toch bezig te gaan aan een vervolg. Er werd besloten gewoon Larry V (subtitel: Passionate Patti Does a Little Undercover Work) te maken en in het verhaal te verwerken dat tijdens het vorige deel (dat dus nooit is uitgekomen!) Larry een heleboel heeft meegemaakt en uiteindelijk geheugenverlies opgelopen heeft. Nieuw in de serie is dat je als speler niet meer dood kunt gaan. Verder was het mogelijk puzzels op meerdere manieren op te lossen en zitten er nóg meer onnodige dingen (voor het uitspelen dan) in verwerkt.

In Larry VI (subtitel: Shape Up or Slip Out) wint onze prutserige held een vakantie op La Costa Lotta in een erg luxe vakantieoord. En laat dat oord nou net vol zitten met vrouwen! In tegenstelling tot de voorgaande titels, waarin je steeds drie vrouwen moest versieren, kun je er nu tien versieren. Het doel is de rijkste vrouw in het oord te kunnen ‘scoren’ en daarvoor moest je eerst alle andere vrouwen afwerken. Dit deel is stukken simpeler van opzet en heeft niet echt een duidelijk plot. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het zevende deel (Love for Sail) waarin je als Larry zijnde achter de vrouwelijke kapitein van het cruiseschip aan zit. Ook nu moesten de andere vrouwen eerst afgewerkt worden alvorens de kapitein je in haar hut toelaat. Er is later nog een techdemo gemaakt voor een achtste Larry-deel, maar Al Lowe en zijn kompanen hebben hiervoor geen steun gehad van Sierra. Magna Cum Laude is nu inmiddels dat achtste deel, en is geheel anders qua opzet. Ook is er in de tussentijd een Casinospel uitgebracht, dat het eerste grappig bedoelde gokspelletje was dat er ooit is verschenen.

Larry zal altijd een aparte plaats binnen de videospelindustrie houden. De titels lopen allemaal over van de humor en seksistische grappen. Met Magna Cum Laude, een spel waar Al Lowe overigens niet voor gevraagd is en dus niet aan meewerkt, probeert Vivendi de serie weer nieuw leven in te blazen. Of dat gelukt is, bekijken we later deze week.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • het ziet er allemaal wel geinig uit dat larry cum laude

  • Die vorige spellen waren echt top adventure titels.

  • jazeker megaleuk :D

  • ik heb ze nooit gespeeld, maar als ik dit zie dat lijkt het wel mooi ;)

  • "alvorens de kapitein je in haar hut toelaat."



    Het is vroeg, ik ben net wakker, dus ik las wat anders……



    Vondt het altijd leuke spellen (heb de 1e paar gespeeld) maar toen was ik nog redelijk jong en snapte ik de bedoeling niet geheel.

    Heb trouwens ooit ook een pop-up larry gehad, die allemaal schunnige moppen ging vertellen :D



  • Die pop-up Larry is The Laffer Utilities, die kan je op Google nog wel ergens vinden. :)

  • Goed item. Is het ook bekend waarom Lowe niet is gevraagd mee te werken aan de nieuwste Larry?

  • ik vind dit zo rlxt spel

  • blijft een leuke game ben benieuwd wat ze met cum laude gedaan hebben

  • Ik vond alleen die oudere versies leuk, waarbij je zelf nog moest typen :D

  • dit spel is erg droog ^^

  • Zijn jullie niet iets vergeten in dit overzicht? De remake van deel 1. Die zat tussen deel 3 en 5 in dacht ik.

  • Ik heb de oude spellen op onze oude pc staan. En wedde dat deze DOS games ruleren. Het was toen alleen moeilijk voor mij omdat ik bijna geen Engels kon. Maar met hulp van mijn vader lukte het wel. Ik hoop dat ze alleen nu geen vragen hebben om zo te kunnen weten dat je onder de 18 bent ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren