1. Cijfers geven

Cijfers geven

Perfectie bestaat niet. Iets kan heel erg mooi of goed zijn, maar het zal altijd wel iets hebben wat iemand niet zo mooi of goed vindt. Dit geldt uiteraard ook voor videospellen. Gisteren las je op InsideGamer dat Grand Theft Auto: San Andreas een 10 krijgt. De 10 is hét cijfer voor perfectie, zou je denken. En perfectie kan toch helemaal niet? Inderdaad, perfectie is niet mogelijk en de 10 zou eigenlijk alleen gehanteerd kunnen worden bij een perfect spel. Maar is dat wel zo? Is het beoordelingssysteem van videospellen niet zo door de war gegooid dat we nergens meer van op moeten kijken?

Het merendeel van de schoolgaande lezers zal toegeven al tevreden te zijn met een 6, want dat staat voor ‘voldoende’. Een 9 staat in dit systeem voor ‘uitzonderlijk’, en een 10 voor ‘perfect’. Stel je voor dat dit bij videospellen werd toegepast. Deze manier van beoordeling zou in dat geval voor een heleboel lage cijfers zorgen. En of dat terecht is, vraag ik mezelf af. Zo kijken veel media naar of een spel vernieuwend is, of juist niet. Maar is het mogelijk daar een cijfer voor te geven? De koper is immers degene die het cijfer gebruikt om een spel te kiezen en veel van de kopers hebben lak aan vernieuwing of niet. Een spel moet leuk zijn, daar gaat het om. Overigens doel ik hiermee op de grote groep spelletjes spelende mensen die slechts af en toe een spel kopen. De journalisten zelf en de ervaren hardcore spelers letten ook op andere zaken. Dat is echter maar zo’n kleine groepje, dat het niet fair zou zijn om dit mee te nemen in de beoordeling.

De oplossing voor dit probleem is nog niet uitgevonden. Sommigen besluiten met hele cijfers te beoordelen, anderen gaan juist met een cijfer achter de komma werken en weer anderen laten het cijfer helemaal weg. Dat laatste lijkt de meest logische optie bij verwarring, ware het niet dat een conclusie ook niet altijd alles zegt en veel mensen toch zo gewend zijn aan een becijfering. Het beste zou zijn als de computer een persoonlijkheid kon analyseren en de voorkeuren omzet in een kloppende beoordeling. Als ik echter met zoiets complexs aan kom zetten bij ons technische team, lachen ze me waarschijnlijk flink hard uit.

Terug naar die ‘10’ voor GTA: San Andreas. Natuurlijk, het spel is niet perfect en het thema moet je ook maar net aanstaan. De beoordeling betekent echter dat het momenteel het beste is wat er te halen valt voor de PS2 (en dat voorlopig ook zo blijft). Bovendien is GTA: SA in onze ogen stukken beter dan veel titels die óók een 9 waard zijn. En dat beetje onderscheid moeten we best kunnen maken, vinden wij. Want als een 10 perfectie betekent, hadden we net zo goed een systeem dat tot en met de 9 ging kunnen bedenken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • "Want als een 10 perfectie betekent, hadden we net zo goed een systeem dat tot en met de 9 ging kunnen bedenken."

    Dé uitspraak :)

  • Sorry dat ik hier tegen in ga hoor

    maar ik heb niks tegen hoge cijfers

    maar als je naar vervolgen kijkt moet het echt wat meer zijn voor een tien

    GTA 3 was redelijk vernieuwend

    gta vice city was een soort uitbreiding

    en deze nieuwe gta is een goed spel met wat kleine vernieuwingen

    maar niks baanbrekends echt niks

    zo zou je dus fifa 2005 ook een hoog cijfer kunnen geven

    sorry maar ik snap jullie redenering gewoon niet

    ik snap wel dat 10 geen perfectie is

    maar als gta 3 10 zou hebben zou gta sa toch nooit een 10 kunnen hebben ????








  • "Het beste zou zijn als de computer een persoonlijkheid kon analyseren en de voorkeuren omzet in een kloppende beoordeling."



    Dat zou wat zijn.

  • @ Distilde: GTA3 was ook niet vernieuwend. Ja ok, het was ineens in 3D maar verder niets. Leg San Andreas en GTA 3 eens naast elkaar neer en oordeel. San Andreas heeft het klaargespeeld door zoveel toe te voegen aan het concept dat het toch nog interessanter is dan de vorige delen. En dat is al een prestatie op zich. Zoals ik ook al enigszins in de column aangeef, vernieuwing is niet het belangrijkste vinden wij. Het gaat om de kwaliteit. Een spel kan wel heel vernieuwend zijn maar als de besturing klote is, speel je het ook niet. Is de besturing heel erg goed of is het spel gewoon goed uitgewerkt en niet vernieuwend, dan is er een kans dat je het nog wel speelt.



    Ik denk dat GTA3 en Vice City erg goed waren, maar dat San Andreas nóg beter is, de overtreffende trap zeg maar. En om dat onderscheid te maken, die 10.

  • Als een serie als GTA (of welke dan ook) elk deel opnieuw op een dergelijk niveau blijft, en eigenlijk alleen maar beter wordt, vind ik dat een prestatie. IMO is dat een vergelijkbare prestatie als met een gloednieuw concept komen. Fifa heeft slechte(re) delen gekend, zelfs Mario, maar bij GTA is het tot nu toe alleen maar beter geworden. Qua visuele prestaties misschien niet bij SA, maar het plafond van de PS2 is waarschijnlijk wel bereikt onderhand.



    Waarom geen 10 uitdelen als je spellen beoordeelt op een schaal van 10. Dat een perfecte game niet bestaat lijkt me duidelijk. Dat iemand het niet met een cijfer eens kan zijn lijkt me ook duidelijk, gelukkig verschillen smaken nog steeds. Een 10 is in de ogen van de reviewer gewoon een waardering voor een spel dat hij op dit moment het beste vind in zijn soort.

  • hm…ik wil niet lullig doen hoor distilde..maar verzin jij dan maar ff een heeeel nieuw soort spel dat origineel is, als je echt de originaliteit als een belangrijk punt ziet in een spel en daarmee een 10 buitensluit, tja dan komen er de komende 10 jaar misschien 5 spellen uit die weer een 10 'mogen' scoren, beetje vaag he? En t gaat uiteindelijk niet om dat cijfer, lees wat erin staat

  • @ MasterStyle: ToS komt op de GameCube, niet op de PS2. Of zie ik dat verkeerd? Heeft dus weinig met elkaar te maken…

  • Waarom zijn de mensen hier allemaal aan het zeuren en zeiken over cijfertjes, waarom zitten de mensen niet gewoon achter hun console een spel te spelen, zoals bijv. San Andreas :D



    ..en tuurlijk gebruiken mensen de cijfers/conclusie als indicatie voordat ze een spel gaan kopen. Maar ik denk dat men zelden hun informatie haalt van één review of één site. Ik check zelf altijd metacritics.com, deze verzamelen vele reviews van een dezelfde game of film en pakken daar een gemiddelde uit.

  • Ik weet nog wel dat een ''Beavis and Butthead'' game een 13,5 haalde in de PU

    :S

  • Want als een 10 perfectie betekent, hadden we net zo goed een systeem dat tot en met de 9 ging kunnen bedenken.

    Echt he-le-maal 100% mee eens!



    Het grote verschil met schoolcijfers is dat je bij een toets op school van elke individuele vraag kan zeggen of 'ie 'goed' of 'fout' is. Bij videogames is dat niet zo, en is het geheel veel meer van smaak afhankelijk. De perfecte film bestaat toch ook niet?



    Ook een grappig detail: Als jullie een systeem hadden met 5 of 10 'sterretjes' dan zou niemand er over vallen als een spel het maximum aantal sterren kreeg - terwijl een cijfer 10 geven feitelijk niets anders is.



  • "Fifa heeft slechte(re) delen gekend, zelfs Mario, maar bij GTA is het tot nu toe alleen maar beter geworden."



    Dat wil ik toch even tegenspreken. GTA: London was echt geen goede game.

  • Ik heb gisteren nogal wat kritiek gegeven op de recensie van GTA: SA en het cijfer wat hieraan verbonden was. Ik vind nog steeds dat een 10 niet op zijn plaats was, maar ik kan jullie motivatie wel begrijpen.



    'Anderen gaan juist met een cijfer achter de komma werken' dit lijkt mij op dit moment de beste optie om verwarring te voorkomen. Dit omdat géén cijfer voor een game geven, vraagt om een hele objectieve review. En omdat een review nog altijd de persoonlijke mening van de reviewer weergeeft, zal dit naar mijn mening niet werken.



    Ik vind het wel jammer dat door alle commotie rond het cijfer (waar ik ook aan mee doe) de game zelf een beetje ondergesneeuwd raakt. Terwijl het toch een uitstekende game is die iedereen gecheckt moet hebben.



    Al met al een uitstekende rubriek, die inspeelt op het inmens grote aantal reacties na de recensie van GTA: SA. Nu kan iedereen eindelijk weer verder met zijn of haar leven…




  • Je zecht nou wel dat er voorlopig niks beters uit zal komen voor de PS2, dat vind ik wel een beetje voorbarig.



    Jak 3 komt er nog aan en niet te vergeten Killzone, toch ook wel veelbelovende games :D



    En het zijn wel niet games uit hetzelfde genre, maar dat geef je zelf niet aan.



    De beoordeling betekent echter dat het momenteel het beste is wat er te halen valt voor de PS2 (en dat voorlopig ook zo blijft). Bovendien is GTA: SA in onze ogen stukken beter dan veel titels die óók een




  • Jak 3 of Killzone, is niet te vergelijken met een GTA San Andreas.

  • GTA SA is imo beter dan de vorige twee, maar er zijn teveel kleinigheidjes waardoor het voor mij geen 10 is.

    9,5 ofzo zou meer op zijn plaats zijn.

  • @questionable Vooral om uit te leggen wat cijfers betekenen. Dat is namelijk per site / tijdschrift wel eens verschillend en bezoekers binden er ook nog eens hun eigen mening aan vast. Zo gebeurd het vaak genoeg dat een spel een zeven krijgt en dat er dan gemekkerd word over een laag cijfer. En laten we eerlijk wezen, een zeven is niet slecht. Topspellen beginnen vanaf de 8 / 8.5 ongeveer en onder de zeven beginnen spellen wat matig te worden. Op dit moment denken veel mensen echter dat een zeven laag is…

  • Als je het simpel bekijkt wel ja, en zeker als je alleen naar graphics kijkt (wat jij dus blijkbaar doet?). Voor de rest is er qua concept niks anders geworden. Tetris in 3D zou ook niet vernieuwend zijn, toch? Een goede overzetting naar 3D vind ik niet geniaal, dat was allang een keer bewezen dat het kon, geen kunst aan dus.



    Verder: waarom dit geschreven is? Niet voor interne doeleinden, dan had het namelijk niet op de site gestaan, maar voor bezoekers die nog steeds in reacties schreven dat een 10 perfectie betekent en dat doet het dus niet in ons scoresysteem.

  • ik ben heel tevreden met de manier waarop gamemags em sites nu hun beoordeling geven. De cijfers die worden gegeven zijn simpelweg een afspiegeling van de mening van de reviewer, want dat is wat een review is een uiteenzetting van iemand zijn mening. Ik hecht er waarde aan om voordat ik een game koop de mening van anderen te raadplegen.



    en wat betreft de 10 voor gta, ik vind hem terecht er is geen game die zoveel value for money geeft nu op de markt aanwezig.

  • Geef maar gewoon toe, GTA SAN ANDREAS RULLEZ THA WORLD!!!:);)

  • diegene die vinden dat GTA SA niet veel vernieuwends heeft.. speel 't spel eens voor 100% uit en oordeel dan nog 's.. :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren