1. Voetbal Managersims

Voetbal Managersims

Het gaat kut met Ajax. Real Madrid presteert ondermaats. Het Nederlands Elftal draait niet lekker. Noem een club, en er zijn mensen genoeg die ‘weten hoe het zou moeten’. “Nou, bewijs het maar” moeten ontwikkelaars van voetbalmanager spellen gedacht hebben. Het resultaat: een inmiddels al vrij groot genre dat, net als andere genres, in de loop der jaren zijn ups en downs heeft gekend. Gezichtsbepalend voor het genre zijn afwegingen als text based versus 3D, zelfs spelen versus alleen managen en toekijken en zelf werkelijk álles regelen versus alleen bezig zijn met het voetbalgedeelte zelf.

Opbouw van het genre

Het genre kent een andere opbouw dan de meeste andere genres. Het maken van een simpele managersim is namelijk eenvoudiger dan het maken van een First Person Shooter. Zo kan het dat er vrij veel kleine managerspelletjes zijn verschenen. Deze worden meestal ergens op een website gezet en zijn alleen in kleine kringen bekend. Een aardig voorbeeld hiervan vind je op op deze website, waar je een spelletje kunt downloaden waarin je in Italië de manager kunt spelen. Het is, net als veel van zijn ‘broertjes en zusjes’, text based; heel simpel opgezet dus. Dat hoeft een eventueel succes echter niet in de weg staan.

Football Manager, 1982Dat is inmiddels wel bewezen door de andere kant van het genre, de ‘professionele spellen’. Iedereen die zich enigszins in het genre heeft verdiept, kent de Championship Manager serie. De allereerste versie, die in september 1992 verscheen, was ook volledig in tekst. Het zag er heel basic uit en was behoorlijk onoverzichtelijk. Toch sloeg het spel, dat een van de eerste in zijn genre was, redelijk aan. Het succesvollere en professioneler opgezette Championship Manager 2 kreeg een veel overzichtelijkere look, maar bleef wel volledig text based. Dat gold overigens lang niet voor alle spellen uit dit gedeelte van het genre, maar daarover later meer.

Het begin

Het allereerste managerspel verscheen in 1983. De eer was aan Football Manager, van ontwikkelaar Addictive Games. In het spel had je als manager altijd dezelfde spelers onder je hoede, welk team je ook koos (vergelijkbaar met het Master League idee in Pro Evolution Soccer). Af en toe kreeg je een speler aangeboden, maar een transfermarkt bestond niet echt. Later in de jaren ’80 verschenen er wat meer managerspellen. In 1987 verscheen een vrij apart managerspel, genaamd The Double. Daarin moest de manager bijvoorbeeld ook inschatten hoeveel politie er nodig zou zijn om de supporters rustig te houden. The Double was het eerste spel dat over echte namen kon beschikken. De spelers in het spel hadden echter geen eigenschappen die aangaven hoe goed ze waren; de manager moest dat zelf inschatten door naar de wedstrijd te kijken. Het probleem van The Double, en van meer spellen in die tijd, was dat het spel eigenlijk te vooruitstrevend was voor die tijd. De computers konden de data nauwelijks aan, wat de spelervaring behoorlijk onderuit haalde.

Premier Manager, 1993Begin jaren negentig begon het genre flink los te komen. Enkele van de bekendere series werden geboren. Zo verscheen in 1992 dus de allereerste Championship Manager, en een jaar later verscheen de eerste Premier Manager. Beide hadden eigen vernieuwingen. Zo bracht Premier Manager meer diepgang in onderhandelingen met sponsors en de bouw van het stadion. Championship Manager bood een ongeëvenaarde hoeveelheid aan data over de spelers in het spel. Er verschenen meer spellen, zoals enkele versie van Player Manager, maar die sloegen minder als Premier Manager en Championship Manager.

Volwassen genre

In de jaren die volgden werden veel goede ideeen verder uitgewerkt. Championship Manager 2 mag in dat opzicht de ‘winnaar’ van die periode genoemd worden. Veel fans van de serie zullen het er over eens zijn dat de bakermat van het succes in de ‘2’ serie ligt. Later deze week kun je overigens meer informatie vinden over de opbouw van de Championship Manager serie zelf vinden. Behalve Championship Manager kwam ook Premier Manager in 1995 met een sterk verbeterd spel, Premier Manager 3 Deluxe.

Fifa Soccer Manager, 1997Door het groeiende succes en de toename in populariteit van de spellen zagen ook grotere uitgevers het spreekwoordelijke ‘gat in de markt’. Het was zelfs de grootste uitgever van dit moment, Electronic Arts, dat in 1997 met FIFA Soccer Manager de markt probeerde te bestormen. Gesteund door de ervaring die EA Sports met FIFA Soccer had bevatte het spel de mogelijkheid echt naar de wedstrijd te kijken. Behalve dat, vond de speler ook veel opties uit andere spellen terug in FIFA Soccer Manager. Zo kon je aan je stadion bouwen en je sponsors beheren, maar aan de andere kant had het spel wat statistieken betreft een diepgang die in de buurt van Championship Manager 2 kwam. Toch kon het spel het door EA Sports beoogde succes niet bereiken. Met de komst van steeds meer geïnteresseerde uitgevers bewees het genre echter wel een volwassen genre te zijn geworden.

Eind jaren ’90 werd de lijn van modernisering en verbetering in managerspellen vooral doorgezet door de Championship Manager 3 serie. Hoewel er nog wel andere managerspellen verschenen, was Championship Manager ongeëvenaard in realisme en diepgang.

Wel of niet zelf voetballen?

Ook van Nederlandse bodem verschenen enkele pogingen tot een succesvol managerspel. Wie herinnert zich ‘Competitie Manager’ van Davilex niet? De serie bood, in vergelijking met de concurrentie, een zeer oppervlakkig management gedeelte. De serie draaide eigenlijk vooral op de adviezen en commentaren van mensen als Hans Kraaij sr. en Willem van Hanegem. Behalve dat bevatte Competitie Manager ook nog de mogelijkheid om wedstrijden zelf te spelen. Daarmee kunnen deze spellen gezien worden als de makkelijkste voetbal managerspellen ooit, als ze al als managerspel door het leven zouden mogen gaan.

Fifa Fusion, zelf voetballen in Total Club ManagerDe vraag is namelijk: waar leg je de grens tussen een managerspel en een normaal voetbalspel? Neem bijvoorbeeld de laatste generatie voetbalspellen. Dat is juist het omgekeerde; zij waren eerst normale voetbalspellen, maar krijgen steeds meer management onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de transfermarkt. Wanneer je een seizoen speelt in Pro Evolution Soccer 4 zul je zeker enkele transfers doen. Toch noemen we dit spel geen managerspel, terwijl het hetzelfde idee is als Competitie Manager. Je moet dus eigenlijk zeggen: wel of niet zelf voetballen is geen vraag binnen het genre, maar bepaalt of een spel al dan niet tot het genre behoort.

Wel of niet 3D?

De succesvolste serie binnen het genre is dus de Championship Manager serie. Tot op heden heeft het spel nooit een beroep gedaan op 3D beelden bij de weergave wedstrijden, zoals FIFA Soccer Manager dat bijvoorbeeld al wel deed. Ook andere recente spellen, zoals LMA Manager, Total Club Manager en de latere versies van Premier Manager gebruikten 3D weergave voor wedstrijden. De vraag is in hoeverre dit een meerwaarde is in managerspellen.

LMA Manager 2004 gebruikt 3D weergaveHet antwoord is voornamelijk persoonlijk. Het is maar net waar je van houdt. Persoonlijk vind ik 3D weergave geen meerwaarde, omdat je na een tijdje standaard bewegingen in het spel ontdekt. Zo zie je bijvoorbeeld een doelpunt al aankomen omdat een bepaalde speler op een bepaalde manier de bal op doel schiet. Hele aanvallen zijn scripted waardoor je te vaak exact hetzelfde ziet. Dat er wel een visualisatie moet zijn staat buiten kijf; ook Championship Manager schakelde met de ‘4’ serie over op weergave van de wedstrijd, maar deed dat in 2D. Omdat dat veel minder geheugen vraagt is er op voetbalgebied veel meer mogelijk. De spelsituatie zal altijd anders zijn, omdat de match engine de positie van alle spelers berekent. Ondanks dat zijn er ook genoeg aanhangers van 3D weergave, die eerdergenoemde minpuntjes voor lief nemen.

De toekomst

In de toekomst moet de huidige lijn van de steeds realistischer wordende managerspellen doorgezet worden. Dat komt al terug in Football Manager 2005, dat feitelijk de opvolger van Championship Manager 2003/2004 is. Football Manager 2005 introduceert een grote rol voor de media, waardoor zogenaamde psychologische oorlogsvoering mogelijk wordt. Daarbij zijn de spelerstatistieken weer verder uitgewerkt. Ondanks de keuze voor 2D ligt de toekomst wel degelijk bij 3D. Sports Interactive heeft echter nog niet voor 3D gekozen omdat dat ten koste zou gaan van het realisme tijdens de wedstrijden, maar sluit niet uit dat Football Manager in de toekomst nog eens een 3D engine zal krijgen.

Ondertussen verschijnen er ook nog andere managerspellen. Zo kun je binnenkort de recensie van Total Club Manager 2005 bij InsideGamer lezen, en onlangs verschenen ook LMA Manager 2004 en Premier Manager 2004/2005. Deze spellen zullen de toekomst van het genre inleiden waarin realisme en diepgang centraal zullen blijven staan.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik ga vrijdag lkkr Football Manager halen hor!

  • Ik vind hem niet zo.. dus ik niet..

  • keb tcm2005 en ik vind het meer van het zelfde ten opzichte van de vorige versie

  • hoe kan je CM2005 nou hebben, komt pas 30 december uit

  • @Jo-X



    tcm2005 is als uit btw staat het voor (total club manager / LMA)

  • mneeh als ik wil voetbal wil zien dan ga ik voetbal kijken, zelf voetballen of gamen.. geen zin om te moeten laten zien dat ik t beter kan dan Koeman.. dat kan iedereen toch :P

  • Italian Footballmanager is de beste, niemand kent het denk ik maar als je goed zoekt op internet is dit spel nog wel te d/loaden

  • Hey Roaldo, lees het artikel nog eens goed door ;-)



    en dan met name in de tweede alinea, het dikgedrukte deel…

  • lol me 2

  • Jaa.. Football manager speelde ik op de Commodore 64… Dat was toen al best een beleving. Toen kwam Premier Manager… Dat was toen ook al aardig. En aan LMA manager heb ik nog goede herinneringen aan. En Championship manager is ook 1 van de beste in zijn soort..

  • Staat boven het gedoe waar je een bericht invoert, daar staat een link waar jeje kunt registreren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren