1. Football Manager 2005

Football Manager 2005

Deze week stond InsideGamer in het teken van Football Manager 2005. Vandaag sluiten we de themaweek af met, uiteraard, de recensie. Het moge inmiddels duidelijk zijn waar het in Football Manager 2005 om draait: je neemt controle over de club van jouw keuze en probeert hen naar grote successen te leiden. Dat is de standaardopzet van elke managersim. Wat maakt Football Manager 2005 dan zo anders dan de andere spellen? Is het beter, en zo ja, waarom?

Eergisteren kon je al uitgebreid lezen wat voor geschiedenis de makers van het spel, ontwikkelingsbedrijf Sports Interactive, al achter zich hebben. In Football Manager 2005 vind je uiteraard alle expertise terug die zij in de loop der jaren hebben opgedaan. Dit komt bijvoorbeeld terug in een van de speerpunten van het spel: de gigantische database. De makers zijn vrij zeker van het feit dat bijna elke speler die je maar kunt verzinnen in het spel zit. Dat wil overigens niet zeggen dat elke speler ook in jouw specifieke spel zit. Alleen van de competities die je selecteert is de data compleet. Overigens zijn er wel technieken om bepaalde spelers en clubs te behouden in het spel, maar de belangrijkste spelers heb je sowieso wel.

Daarmee hebben we het eerste punt dat bijdraagt aan ongekend realisme behandelt. Belangrijker in het gevoel van realisme is natuurlijk de manier waarop de wedstrijden verlopen. Daar kan ik kort over zijn: de match engine is realistischer dan ooit. Doordat de engine een paar honderd keer per seconde de volgende stap in de wedstrijd berekent, kan er van alles gebeuren. Dit in tegenstelling tot de meeste andere managersims, waar de engine vaak maar één keer per ongeveer drie seconden de volgende stap berekent. Dan ligt het verloop van het voetbal veel meer vast. Hiermee hangt ook samen dat je veel beter jouw invloeden kunt merken. Wijzig je iets in de tactiek, dan is de engine zó precies, dat je het kunt merken in het 2D-aangezicht. Op dit punt bewijst Football Manager 2005 zich dus ook, en rechtvaardigt het de keuze van Sports Interactive voor een 2D engine in plaats van een 3D engine.

Realisme dus. Hoe belangrijk de match engine ook is, het kan niet op zichzelf staan. Het is belangrijk dat het gevoel van realisme door alle kleinere dingen in het spel ondersteunt wordt. Neem bijvoorbeeld de menu’s. Wanneer je in de Nederlandse competitie een willekeurige speler aanklikt, dan is de kans groot dat zijn foto bij zijn profiel staat. Ook hebben veel clubs hun logo bij de clubnaam staan. Het zijn kleine, relatief onbelangrijke dingen, maar het maakt het allemaal net even echter.

De meeste van alle bovenstaande punten waren in meer of mindere mate al aanwezig in Championship Manager 2003/2004. Zijn er dan helemaal geen vernieuwingen in Football Manager 2005? Natuurlijk wel. Zo is het contact dat je als manager hebt met de media enorm uitgebreid. Je kunt uit jezelf uitspraken doen over de laatste of de komende tegenstander, maar je kunt ook reageren op uitspraken van andere managers. Ook zul je vaker nieuws over de media in je inbox krijgen. Bij wedstrijden die voor TV coverage zijn geselecteerd, zal een analist zijn verwachtingen delen. Dit lijkt een beetje in te druisen tegen hetgeen waar Sports Interactive voor staat: elementen als met sponsors onderhandelen en het stadion uitbreiden zijn uit het spel gelaten omdat Sports Interactive vindt dat dat niet bij het werk van de manager hoort. Dan zou je de analisten dus ook weg kunnen laten, want een manager zal voor de wedstrijd echt niet naar de TV kijken wat de analist te zeggen heeft. Buiten dat puntje is het overigens wel gewoon grappig, en daarbij raak je toch een beetje extra gemotiveerd als je door de analist als kansloos wordt bestempeld.

Een punt van kritiek op Championship Manager 2003/2004 was dat het spel te traag was. Spelers met een wat mindere PC, die overigens wel binnen de minimum systeemeisen vielen, hadden te maken met lange laadtijden wanneer het spel de data ging verwerken nadat er op ‘doorgaan’ was geklikt. Sports Interactive heeft er veel aan gedaan dat te verbeteren. De ontwikkelaar claimt zelfs dat de resultaten van Football Manager 2005 bij het testen op een standaard PC, beter waren dan die van Championship manager 2003/2004. Daarbij zijn er ook enkele opties bijgekomen om lang wachten te voorkomen. Zo kun je terwijl de computer bezig is, gewoon doorgaan met spelers zoeken, tactieken maken en dergelijke: het verwerken van de data gebeurt dan op de achtergrond. Dit, in combinatie met het kiezen van een database die bij je computer past, vormt bijna een garantie voor goede speelbaarheid.

Het spel is dus zeker interessant en leuk als je het in je eentje speelt. Football Manager 2005 ondersteunt uiteraard ook een multiplayer modus. Die modus is echt een meerwaarde. Het is nou eenmaal leuker om tegen ‘echte’ managers te spelen. Je zult bijvoorbeeld veel beter je best moeten doen op de transfermarkt, omdat de kans groot is dat je achter dezelfde spelers aan zit als je concurrenten. De multiplayer modus is in Football Manager 2005 behoorlijk verbeterd. Handig is de optie waarbij het spel automatisch verder gaat wanneer een bepaald percentage van de spelers op ‘doorgaan’ heeft geklikt. Zo voorkom je dat je lang zit te wachten op één speler, die misschien net even weggelopen is.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik wil het spel niet spelen omdat het me te veel tijd gaat kosten, voor ik het weet zit ik de hele nacht me team te managen.

  • Dat heb ik dus ook, heel bizar:)



    Ik heb het wel even gespeeld, en het is toch echt een heel leuk spel eigenlijk. Krachtige conclusie trouwens, zo overtuig je mensen:)

  • De enige ervaring die ik heb met voetbalmanagers is Competitie Manager 97/98 met advies van Kraaykamp Sr. :P



    Utrecht thuis is een gevaarlijke ploeg.. :D

  • Jaaa Kraaykamp Sr, die was cool :D Het beste spel dat Davilex ooit gemaakt heeft ;P

  • Jep, zeer verslavend spel. Het tijd vliegt gewoon door… bijv. na één wedstrijd ben je al 20 minuten verder. Ik ben met dit deel heel erg blij omdat het de oude CM 2001/2002 gevoel terug geeft, wat ik de beste deel vond uit de CM serie.

  • Ja duidelijk de #1 :)

  • Het is egt beter dat je nou zoveel commentaar kan geven in de media, das erg grappig en je krijgt altijd boeiende respons :D

  • Het is ook leuk dat het niet alleen maar voor de lol is. Je spelers worden daadwerkelijk beinvloed door wat jij zegt. Ze zullen bijvoorbeeld feller de wedstrijd in gaan als de coach van de tegenstander heeft gezegd at jouw ploeg niet klaar is voor het kampioenschap…

  • wow rlx vind voetbal manager altijd al vet maar dit is ook leuk:D

  • Biertje erbij, Chippies, en Football Manager 2005 en het plezier en je komt de komende 6 dagen niet meer weg (alleen nog om bier en chips te halen natuurlijk:P) super spel!!!!

  • heb ik ook

  • Hier een aantal talenten voor FM 2006. Artem milevskiy, eddie Johnson, lebohang mokoena, hatem ben arfa, vilakazi, amaral :D, Jaja (coelho), Mendonca, en Salugin. Sambia Karimbi Jumane is ook wel een aardig talentje ( ook al bekend in fm 2005 )

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren