1. Sly 2: Band of Thieves

Sly 2: Band of Thieves

Met Ratchet and Clank III, Jak III en Sly 2 is er voor de PlayStation 2 dit najaar op platformgebied genoeg interessants te spelen. Laatstgenoemde is het vervolg op Sly Cooper, het actievolle tekenfilmavontuur dat we ongeveer twee jaar geleden onder handen namen. En hoewel Sly Cooper een geheel eigen stijl had en het een flinke uitdaging bood, viel het toch tegen door de achterlijk korte speelduur. Ontwikkelaar Sucker Punch is onder andere met dat minpunt aan de slag gegaan en komt daarom nu met Sly 2: Band of Thieves op de proppen.

In het eerste deel rekende de speler bijna voorgoed af met aartsvijand Clockwerk, een mechanische vogel die de familie van Sly heeft uitgeroeid. Helaas voor Sly zijn de verschillende onderdelen van de robot in de handen gevallen van de Klaww Gang. De acht onderdelen worden door elk ganglid op een andere manier gebruikt en Sly moet ze proberen terug te halen. Dit leidt het dieventeam langs acht variërende locaties waarin de schildpad Bentley steeds een plan uitdoktert en de speler vervolgens missie per missie toewerkt naar het hoogtepunt: het terugstelen van het betreffende onderdeel. Bovendien krijgt de speler de vrijheid om rond te lopen op de diverse locaties en moet hij steeds van punt A naar punt B om een missie te spelen. Dit geeft een vrij gevoel en het feit dat er steeds toegewerkt wordt naar één doel, maakt de missies erg interessant.

Meer vrijheid

Het nadeel aan het hierboven beschreven systeem is dat missies erg repetitief kunnen worden. Dit hebben de ontwikkelaars echter weten te voorkomen door niet één, maar drie personages speelbaar te ontwerpen. Naast de lenige Sly kan namelijk ook gespeeld worden met domme kracht Murray en het meesterbrein Bentley. De personages voelen overigens niet als een extra, maar horen écht bij het geheel. Zo zal vooral Bentley zich langzamerhand verder ontwikkelen en worden zijn missies leuker om te spelen. De personages verschillen zoveel van elkaar dat de missies uiteindelijk ook genoeg variatie bevatten.

Uiteraard oogt Sly 2 wederom precies als een tekenfilm dankzij de cellshading-techniek. Animaties zijn goed uitgewerkt en de omgevingen worden scherp weergegeven. Ook de verhaallijn en de toch frisse stijl werken mee aan de goede ervaring die Sly 2 biedt. Om het spel kindvriendelijk te maken, is gebloten ook een Nederlandstalige optie in te bouwen. Een dappere, maar niet zo’n beste poging. De woorden worden vaak onterecht letterlijk vertaald, de stemmen brengen niet de juiste emotie en de humor gaat verloren. Humor die in de Engelse versie (die je dus wel gewoon kunt spelen) verrassend sterk aanwezig is.

De toegevoegde vrijheid en de mogelijkheid met verschillende personages missies uit te voeren, zorgen ervoor dat Sly 2 steeds meer een écht avonturenspel wordt in plaats van een vluchtige platformtitel. Het nadeel hiervan is het wegknippen van enkele originele elementen. Zo is Sly 2 voorzien van een levensbalk (in tegenstelling tot het eerste deel) en kan de speler niet “Game Over” gaan. Hierdoor is het spel wel geschikter voor jonger publiek, maar er zijn al zoveel titels die zich in dit genre storten. Verder valt de moeilijkheidsgraad een tikkeltje tegen, hoewel het spel wel een aardige levensduur heeft van ongeveer vijftien tot twintig uur. De echte uitdagingen, waarin de speler het opneemt tegen een strenge klok, blijven helaas uit.

Conclusie en beoordeling

Sly 2 biedt een goede spelervaring door de originele manier van het spelen van missies. De toevoeging van meer speelbare personages is een vondst die goed uitpakt omdat het de variëteit op peil houdt. Verder is het spel voorzien van een prachtig eigen stijl en bevat de (leuke) verhaallijn hier en daar wat sterke humor. Helaas is de transformatie van actievolle platformer naar wat rustiger avonturenspel niet voor iedereen weggelegd en is Sly 2 iets meer bedoeld om een wat jongere doelgroep aan te spreken.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Meer vrijheid
  • Drie personages
  • Frisse stijl
  • Minpunten
  • Verliest wat van unieke karakter

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vond Sly 1 al geweldig duzz deze komt ook zekers in mijn collectie

  • Inderdaad deze komt ook zeker in mijn collectie het lijkt me weer een mooie game Sly Rulezz!!

  • Het eerste deel was goed, en het tweede naar mijn idee nog beter. Of hij overeind blijft naast toppers als Jak 3 en Ratchet & Clank 3 weet ik niet, maar liefhebbers van dit soort games hebben in ieder geval niet te klagen.



    -edit-



    Prima recensie trouwens!


  • Ik denk dat ik eerst sly 1 ga proberen voordat ik me aan deze game waag aangezien ik sly 1 nooit heb gespeeld kan ik ook niet zeggen of ik sly een leuke game vind. Maar Sly 2 klinkt zeker goed. Maar bij mij gaan R&C 3 en Jak toch voor.

  • Sly 1 heb ik een keertje gespeeld en vond het best wel leuk, maar ik ga tog mijn geld besteden aan Ratchet and Clank 3.

  • Jak III komt bijna uit,dat is DE platformgame!!!

  • Leuk spel, maar geef mij maar Jak 3

  • Ik heb Sly 2 gekocht en ik heb er geen spijt van. Ook kan ik niet w88 op Jak 3 :D

    Wat is nou de release date van Jak 3? 26/11? 3/12? of 15/12?

  • Goede platform game voor de Ps2….maar kijk ook even op www.gamerankings.com naar de voorlopige cijfers die R&C 3 krijgt..(ook weer boven de 95) ..ook al weer een topper voor sony…..Nu Jak 3 nog, waarschijnlijk ook een topper….



    Ook op het gebied van platvorm games hebben Nintendo en Xbox het nakijken….al lang niets meer gehoord van de nieuwe mario game om over die platvormgame voor de xbox, Blincks, maar te zwijgen…



    Sony doet de goede zaken dit najaar….


  • R&C 3 gaat de boel klaren… de first-person mode die verbeterd is zal ownen

  • ik krijg sly 2 voor sinterklaas

  • het is echt een leuk spel, eerst dacht ik dat het kinderachtig was. maare toen ik het speelde vond ik het egt een leuk spel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren