1. Dark Souls

Dark Souls

“Prepare to die”; de slagzin van Dark Souls die ontwikkelaar From Software maar al te vaak heeft laten vallen richting de release. Toch dekt de term niet helemaal de lading. Dat sterven, dat zit wel snor. Maar of je daadwerkelijk kans krijgt om je voor te bereiden? Tegen de dood is geen kruid gewassen. En al helemaal niet in Dark Souls.

In de spirituele opvolger van Demon’s Souls betreed je opnieuw een koninkrijk ingenomen door allerlei kwaadaardige demonen en andere monsters. Als naamloze krijger neem je wederom de taak op je om dit kwaad te verdrijven. En met behulp van magie, wapens en voornamelijk je eigen vechttechnieken moet je het maar zien te rooien in deze third-person action-RPG. De opzet lijkt dus in grote lijnen erg op die van Demon’s Souls.

Aangezien het uiteindelijke doel en het verhaal vrij vaag worden gehouden, maak je vooral je eigen unieke verhaal en ervaring. Dark Souls reikt je eigenlijk enkel de gereedschappen aan; het is aan jou om je avontuur zo vet en indrukwekkend mogelijk te maken.

Eén van die nieuwe middelen is de grote wereld die Dark Souls kent. Waar in Demon’s Souls de spelwereld opgedeeld is in allerlei kleinere plaatsen die te bereiken zijn met een soort portalen, is het universum van Dark Souls aaneengeschakeld. Dit houdt in: geen laadschermen, in elkaar overgaande gebieden en elke plek die je ziet is ook daadwerkelijk te bereiken. Zo voelen de gotische bouwwerken, kerkers en bossen echt aan als één groot en onheilspellend koninkrijk. Enkel de soms wel erg inkakkende framerate doet er hier en daar afbreuk aan.

Let wel, het is een grote wereld, maar niet volledig open! Want ondanks dat je vrij bent om je eigen richtingen te kiezen, zijn de wegen al voor je gebaand. De stukken zijn afgebakend door muren, afgronden en water waardoor je niet zomaar elke gewenste richting op kan, Dat betekent overigens niet dat de game totaal lineair is. In het begin zullen bepaalde gebieden vrijwel ontoegankelijk zijn omdat de demonen daar overduidelijk te sterk zijn, maar naarmate je vordert breiden de keuzes als een olievlek uit. En dat is erg fijn, want zo heb je in het begin van je avontuur een duidelijker doel waar je direct mee aan de slag kan. Zodra je wat bekender bent met de mechanieken van de game, krijg je ook geleidelijk meer opties.

Telkens wanneer je je reis voortzet vanaf één van de bonfires (de checkpoints waar je jezelf levelt, weer tot leven komt en talloze andere zaken doet) is je doel om met het beperkte aantal elixers dat je meekrijgt het te redden tot de volgende bonfire. Tussen deze bonfires zijn zo nu en dan schakelaars of andere systemen te vinden waardoor je een handige afsnijweg creëert. En dat is niet onhandig in zo’n enorme wereld.

Tussen twee van deze bonfires kom je een hoop gevaren tegen, en dan voornamelijk in de vorm van slimme vijanden die allemaal gevaarlijk kunnen zijn. Waarom het woord kunnen? Omdat de kracht van Dark Souls is dat de bedreiging van de monsters volledig afhangt van jouw kennis, vaardigheden en vooral geduld. Je mag dan wel met een hevig bepantserde ridder met een enorm zwaard aan komen zetten, ken je de vijand niet of kun je het geduld niet opbrengen om het moment af te wachten dat de vijand kwetsbaar is, dan leg je het eerder af dan een personage met enkel een simpele dolk in zijn hand die dit wel kent en doet. Het gevoel dat je krijgt zodra je eindelijk snapt hoe die ene demon aangepakt moet worden die je voorheen onverslaanbaar achtte, geeft ongelofelijk veel voldoening. Het zorgt ervoor dat je door wilt blijven gaan, om weer de tactieken en aanvallen van het volgende monster uit te vogelen. Maar voordat het zover is ga je tientallen en waarschijnlijk zelfs honderden keren dood. Toch frustreert de game zelden: als je doodgaat kun je alleen jezelf aanwijzen als schuldige.

Ditzelfde gevoel zet zich voort in de eindbazen. Demon’s Souls staat natuurlijk bekend om zijn gigantische en vooral onvergefelijk moeilijke eindbaasgevechten. In Dark Souls is dit niet anders. Er moet gezegd worden dat een aantal van deze gevechten wel linea recta gerecycled zijn uit Demon’s Souls, maar gelukkig zitten er ook weer een aantal erg memorabele nieuwe ontmoetingen in. Een grote vlinder die je met laserstralen onder vuur neemt of een zombieachtige draak die het liefst jouw karkas onder zijn voet ziet, ook op dit gebied weet Dark Souls verrassend uit de hoek te komen. Er zullen weinig bazen zijn die je binnen drie maal doodgaan weet te overmeesteren, aangezien het doorkrijgen van de tactieken en vaardigheden van zo’n groot monsters zo mogelijk nog belangrijker is dan met alle ‘doorsnee’ tegenstanders.

En eigenlijk blijft Dark Souls je maar constant boeien. Je steekt tientallen uren in de game, maar blijft steeds weer nieuwe elementen ontdekken in de demonische wereld. Juist doordat er vrijwel niets wordt uitgelegd kan het zomaar gebeuren dat je pas vlak voor het voltooien van het verhaal een bepaalde mechaniek van de game begrijpt zoals het ‘upgraden’ van bonfires waardoor je met meer helende drankjes start. Dit is vaak de charme van Dark Souls, maar op het gebied van de multiplayer had een beetje meer uitleg of een iets simpeler systeem niet misstaan.

Het Demon’s Souls-systeem is intact gebleven. Dit houdt in dat je bepaalde voorwerpen moet gebruiken om een wereld van een andere speler te betreden. Helaas wordt nauwelijks uitgelegd dat je vanuit de standaard Hollowed-vorm waarin je verkeert eerst jezelf moet veranderen naar je menselijke vorm voordat je het multiplayeraspect mag gebruiken. En dan is het ook nog zo dat je niet kunt bepalen dat je in de wereld van een vriendje draken gaat hakken. Coöperatieve avonturen zul je dus enkel beleven met vreemdelingen, als je ze al beleeft.

Conclusie en beoordeling

None

Dark Souls is groter, moeilijker en boeiender dan zijn voorganger op alle vlakken. De enorme wereld voelt als één geheel, ondanks de soms wat matige framerate. Vijanden en eindbazen zijn interessant en pittig, wat ervoor zorgt dat je maar door wilt blijven gaan om nieuwe tactieken te ontdekken. De game is erg lang, voornamelijk omdat je vaak dood gaat. Toch frustreert dit zelden en baal je maar een enkele keer dat je een gebied opnieuw moet doorkruisen. De game is al het fantastische dat we kenden uit Demon’s Souls, en dat zeker 50 uur lang. En voor wie dat nog niet dodelijk lang genoeg is, heb je altijd nog New Game+…
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grootse wereld zonder laadtijden
  • Vijanden vereisen veel tactiek en geduld
  • Groot aantal indrukwekkende eindbazen…
  • Heerlijk lang avontuur
  • Meer vrijheid naarmate het avontuur vordert
  • Minpunten
  • maar sommige zijn gerecycled uit Demon’s Souls
  • Framerate soms ver beneden peil.
  • Mist hier en daar wat uitleg

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Erg jammer dat deze game geen release heeft op de PC.

  • Damn dus toch wel weer een hele goede rpg, maar denk niet dat ik zoveel tijd ervoor kan vrij maken helaas.

  • Als die goedkoper word misschien maar eens kijken…

  • -Mist hier en daar wat uitleg



    Dat was bij Demons Souls ook al zo… voegt wel wat toe aan het mysterieuze van de serie.

    Enige minpunt voor mij is inderdaad de framerate die af en toe wel aardig dropt.

    edit: Ps3 versie, xbox schijnt er nog meer last van te hebben


  • En weer een topgame erbij. Gaat hard zo.

  • Ik wil deze game gewoon echt halen als hij is afgeprijsd. Met de huidige toppers kan ik dat niet doen, maar het spreekt me gewoon echt aan.



    Vroeger heb ik ook wel eens met spelletjes gehad (Earthworm Jim 3D lol, toen was ik 8 jaar) dat ik gewoon vastzat. Ook al is het zo lang geleden, de voldoening die ik toen kreeg om iets uit te spelen wat voorheen niet lukte was zo ongelofelijk groot.



    Daarom ga ik deze game zeker oppakken wanneer hij er voor een zacht prijsje ligt!


  • Mooi dat ie nie meer PS3 exclusief is :)

  • Lijkt me wel top.



    En alweer lees ik berichten van mensen die wensen dat het in de budgetbak komt. Nogal cheap uitspraak.

  • Ziet er vet uit! Leuke humor hoor, bij de weg.

  • dik verdient cijfer :D

  • Ziek spel dit!!! baal ervan dat ik vandaag geen tijd had om hem te halen. word een nachtje wachten dan maar..!! zin in

  • Gigantisch goede herinneringen aan Demon's Souls. Voel me weer helemaal uitgedaagd nu ik iedereen er over hoor. Moeilijk? Pfff…. ;)

  • Ben nog steeds aan het twijfelen om de LE op bol te halen, maar denk dat ik daarmee nog even wacht.

  • Ik ga het morgen denk maar eens proberen… Eens kijken hoe goed mijn geduld is…



    Is de recencie niet een beetje kort, btw?

  • Voor mensen die denken dat deze snel in de budgetbakken komt: think again! Dit word net als demon's souls een klassieker die heel lang gewoon de volle mep zal kosten. En terecht! Ver nadat Skyrim door iedereen uitgespeeld is zal deze nog vele mensen blij maken. Dit is DE topper van deze generatie!

  • ^meh, bij engelse webshops is alles mogelijk. zat games gezien die na een maand nog maar 2 of 3 tientjes kostten….



    mooi cijfer btw. maar ik moet eerst nog demon's souls spelen….te veel games, te weinig tijd

  • Ik heb puur voor RAGE gekozen omdat ik dit spel gewoon niet de aandacht kan geven die het verdiend! Hierdoor kom het vaak bij mij op een zijspoor te liggen en aangezien de toppers die er nog aankomen wordt het spel helemaal niet meer gespeeld.

  • Zo een vet spel dit. Alleen word soms gek!!. Gister 14000 souls weg, kwijt foetsie. Alleen maar omdat ik bijna weer me souls terug had en nog net die laatste firebom op me harses kreeg, van een vijand die ik al 20 x al had gehad alleen nu over het hoofd had gezien!.

    Bijna een rage quit….. Mja wou toch die boss nog verslaan!. En gelukt ook haha. Knight ftw

  • Lijkt me wel een leuke game enzo. Maar vind het echt niet leuk als het zo geschift moeilijk is :D. Dus deze game komt denk ik niet in mijn collectie ^^

  • Moeilijkheid word wel erg overdreven hoor. Je moet voorzichtig spelen en rustig aan beter worden. Op gegeven moment ben je gewoon master. Het heeft een flinke leercurve maar als je het doorhebt is het een enorm bevredigend spel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren