1. Ouwe tijden (deel 1)

Ouwe tijden (deel 1)

In deze 3-delige serie weblogs gaat het over verhalen voor onze tijd, verhalen die we kennen of juist niet met deze keer: De ongelukkige reis van de Batavia.

Het VOC schip de Batavia was een Oost-indie vaarder die op de Peperwerf in Amsterdam was gebouwd in 1627 en 1628. Op 29 oktober 1628 vetrok de Batavia met ongeveer 340 opvarenden naar Batavia wat nu Jakarta is op het eiland Java. Aan de leiding van het schip stonden opperkoopman Francois Pelsaert en schipper Adriaan Jakobsz. Tijdens de reis naar Java wilde de schipper het schip kapen omdat het schip niet in zijn handen lag (terwijl het wel zijn schip was) maar in de handen van de opperkoopman. Dankzij een navigatie fout van de schipper kwam de Batavia op 4 juni 1629 teregt tegen een koraalrif bij de westkust van Australie en kon de kaping niet doorgaan.

Tijdens het ongeluk stierven ongeveer 40 mensen bij de kliffen de rest wete zich op het eiland te redden. Op het eiland waar ze stranden (het tegenwoordige Bacon Island) had geen voedsel of drinkbaar water daarom ging de opperkoopman en een aantal officieren hulp halen op Java. Een aantal mensen hadden er geen vertrouwen in daarom kwam er een opstand met muiterij tot gevolg. Toen de hulp aangekomen was werden de muiters opgepakt en in Batavia opgehangen. Het verhaal werd in Nederland bekent als de Ongeluckige Voyagie, van't Schip Batavia, Nae de Oost-Indien.

In de jaren 70 van de 20e eeuw werd door Australische archeologen het wrak van de Batavia gevonden en naar het West Australian Maratime museum gebracht. Schepsbouwer Willen Vos werd door de Batavia geinspireerd daarom opende hij in 1985 de Bataviawerf in Lelystad waar een replica van het schip werd gebouwd. In 1995 werd de Batavia te water gelaten en gedoopt door Koningin Beatrix om de reis van de echte Batavia af te maken.

Een foto van de replica.

Volgende keer: Napoleon Bonaparte van officier tot keizer.

Dit artikel delen

Over de auteur