1. RE: Bedankt Harmonix, bedankt

RE: Bedankt Harmonix, bedankt

Afgelopen donderdag schitterde Quintinius_Verginix - tevens goede vriend - in zijn weblog over Rock Band. Als hij dit weblog een half jaar geleden had geschreven zat ik samen met hem als een twee-jarig kind als een debiel in mijn handen te klappen, om het feit dat Rock Band gewoonweg zo'n vette game zou worden. Jammer genoeg is zijn weblog op 21 augustus geplaatst, en helaas is mijn mening de afgelopen maanden drastisch veranderd over Rock Band.

Dit verhaal is tevens geen "schop tegen de aars" van Quintinius_Verginix, want ik kan me best in hem vinden als ik naar zijn enthousiasme kijk. As a matter of fact, ik weet nog wel dat wij beide een tijdje geleden erg enthousiast waren over Rock Band - waar wij anders het nooit met elkaar eens waren over de keuze van games. Het is dan ook leuk om te zien dat in zo'n korte tijd beide meningen - wederom - zijn veranderd. Het lezen van beide verhalen en hoe de verschillen in meningen zijn komt over als een mooi contrast, met name door de korte tijd wanneer mijn mening is veranderd.

Toen Rock Band voor het eerst werd uitgesteld was het erg teleurstellend. Mijn voornaamste reden voor het aanschaffen van de game lag in het feit dat er nu eindelijk een realistisch drumstel aanwezig was in een ritme game. Ik kon het al inbeelden dat ik daar urenlang op de bank aan het drummen was, met eventueel een zanger of gitaarspeler aan mijn zijde.

Toen eenmaal bekend werd dat de game, vanwege de hoge prijs, als eerst in bepaalde Europese landen zou verschijnen en misschien niet eens in Nederland, was het wel even slikken. Het commentaar van de uitgever was echter hetgeen wat er voor zorgde dat mijn interesse vervloog door hun arrogantie. Ik citeer:

"The combined price, if you add all that up and decide you want that full experience, is quite high. It's not something that is normal in videogames (...) But Rock Band isn't normal in videogames (...) This is an entirely new thing. What other game comes with three peripherals that are all different? It just makes sense for the experience we're trying to deliver."

Het is gewoon absurd dat men met zo'n excuus komt voor de hoge prijs. Profiteren van het feit dat Rock Band een compleet nieuwe ervaring levert voor games, is gewoonweg afzetterij. Ik zie het al voor me dat Mirror's Edge 150 euro gaat kosten, of een game als Spore. Het mag dan wel zijn dat er meerdere instrumenten aanwezig zijn voor dit spel, maar kijkend naar de Amerikaanse prijs; $149,95, is dit afzetterij. De reden dat het spel hier duurder uitkomt ligt volgens de uitgever aan de invoerbelasting en hoge prijzen van electronica in Europa, waarom geef je dan als eerste argument de 'compleet nieuwe ervaring' om vervolgens over de prijs te beginnen.

Compensatie is een woord waar Harmonix en EA blijkbaar nog nooit van hebben gehoord. En toen InsideGamer contact opzocht met EA Games naar aanleiding van dit nieuwsbericht, kregen ze geen reactie. Ik vind dan ook dat EA games erg slecht is omgegaan met zowel de promotie als prijs van Rock Band in Europa. Als het spel voor een prijsje van 150 - 180 euro over de toonbank zou gaan, is er geen twijfel over mogelijk dat het een daverend succes zou worden. Ook het uitstel van één jaar is een factor geweest waardoor mijn enthousiasme verviel. Ik begrijp niet dat men zo lang erover doet om een game over te zetten naar een Europese versie, en naar mijn weten is het enige wat verbeterd moest worden de kwetsbaarheid van het drumstel.

Erg jammer dat het dus binnen korte tijd zo is uitgepakt. Ik heb mijn volledige aandacht nu gericht op Guitar Hero IV, die hopelijk de fouten van EA goed gaat maken en tevens nu al vele exclusieve features voor zichzelf heeft. Rock Band 2 verschijnt binnenkort ook al in de winkels, maar de vraag is wanneer en of wij van deze titel mogen genieten.

Dit artikel delen

Over de auteur