1. Megaman X Command Mission

Megaman X Command Mission

Na al die jaren verschijnen er nog steeds minimaal twee Megaman spellen per jaar. Vroeger was Megaman niet meer dan een 2D actiespel, inmiddels heeft Megaman al de hoofdrol gespeeld in vele andere genres. Wie herinnert zich nog Megaman Soccer of Megaman Legends? Nu is het voor Megaman eindelijk tijd om in een echte RPG te verschijnen. Een actie RPG wel te verstaan genaamd Megaman X Command Mission. Megaman en random gevechten, zal dat samen gaan?

Waar draait het in Megaman X Command Mission precies om? In het jaar 22xx A.D. werd er een onbekende minerale samenstelling, het Force Metal, gevonden tussen de brokstukken van de kleine planeet 2202XA8. De Force Metal-technologie zorgde er voor dat de Reploid-techniek vrijwel direct werd gerevolutioneerd. Op het kunstmatige eiland Giga City werd er een gigantische fabriek gebouwd om Force Metal te delven. Het leek alsof alles naar behoren functioneerde, totdat een bende afvallige Reploids zichzelf met wapens uitrustte en een opstand begon op een bepaald gedeelte van het eiland. De regering betitelt Epsilon, het brein achter de opstand, als een ‘dissident’ en stuurt een team dissidentenjagers naar Giga City. X, Zero en Shadow gaan nogmaals gezamenlijk op pad om die missie te voltooien.

Altijd leuk zo’n verhaaltje, maar Command Mission haalt niet het episch niveau dat spellen als Star Ocean en Final Fantasy wel halen. De echte Megaman fans zullen echter weinig te klagen hebben. Command Mission is qua RPG opzet ook totaal anders dan de twee eerder genoemde spellenseries. Het spel is enorm lineair en je hebt maar weinig vrijheid. Dit is mede te danken aan het feit dat Command Mission is opgebouwd in verschillende hoofdstukken. Vooral in het begin van het spel word je aan het handje door deze hoofdstukken geleid. Gangenstelsels lang kun je maar één kant op: de juiste kant. En tussen het lopen door moet je net als in die andere Japanse RPG’s veel vechten. Aan het eind van ieder hoofdstuk wordt je opgewacht door een eindbaas die verslagen moet worden.

Command Mission kent haar eigen gevechtssysteem dat ikzelf zeer prettig vind werken. Op je scherm kun je duidelijk de acht aankomende beurten van jou en je tegenstander zien, inclusief de hoeveelheid leven van een ieder op het slagveld. Zo kun je makkelijk uitvogelen welke tegenstander je het beste als eerste kunt verslaan. Je vecht in Command Mission niet alleen met X. In het spel zul je met zeven verschillende personages kunnen vechten, waaronder Zero, Axl en Spider: voor de echte Megaman fans allemaal bekende namen. Ieder personage kent zijn eigen wapens en speciale bewegingen. Via een nogal standaard menu kun je jouw wapens aanpassen en upgraden. Uiteraard kun je sterker worden door veel te vechten, maar je kunt ook allerlei upgrades kopen. Zoals ik al aangaf heeft ieder personage zijn eigen speciale beweging die je tijdens de gevechten kunt activeren. Bij het ene personage betekent dat zo snel mogelijk om de X-knop rammen en bij de andere zoveel mogelijk knoppencombinaties juist invoeren.

Grafisch voelt Command Mission aan als een Fox Kids tekenfilm, inclusief dito Amerikaans ingesproken stemmen. Command Mission maakt namelijk gebruik van cell-shading en de belangrijkste scènes voor de verhaallijn zijn voorzien van ingesproken stemmen. Grafisch is het dan ook dik in orde. De voice acting is daarentegen wat minder goed uitgewerkt. Verder mis ik echte ‘catchy’ muziekjes in dit spel. Bij de Megaman spellen op de NES en SNES kon ik echt geen genoeg krijgen van die geweldige soundtracks, maar bij Command Mission is dit helaas niet het geval.

Conclusie en beoordeling

None

Megaman X Command Mission is een aardige actie RPG geworden. Toch zullen voornamelijk Megaman fans dit spel kunnen waarderen. Het spel is simpelweg te lineair en te kort (+/- 20 uur). Gelukkig bevat het spel nog enkele extra’s die je kunt verdienen, waaronder een speelbare demo van Megaman X8. Grafisch ziet het er allemaal leuk en verzorgd uit, qua muziek en ingesproken stemmen had het allemaal wat beter gekund. Het gevechtssysteem is erg goed uitgewerkt en biedt voldoende uitdaging. Kortom, elke Megaman fan moet direct deze RPG halen. RPG fans die niets afweten van het Megaman wereldje zouden zich ook kunnen amuseren aan dit spel dankzij het gevechtssysteem. Zij moeten echter dan wel door het Fox Kids-achtige Megaman laagje heen bijten.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Gevechssysteem
  • Grafische stijl
  • Minpunten
  • Muziek
  • Te lineair

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Speelduur: Dit spel speel je tot je Megaman moe bent.



    Dit zal snel zijn met al die delen:-|

  • Damn, ik dacht werkelijk dat dit een hele vette game zou worden :(

    Helaas vallen de recenties wereldwijd een beetje tegen en met al die toppers deze maand wacht ik wel totdat deze budget is. Want het lijkt mij nog steeds best een leuke game :P:)

  • Ik heb deze game heel ff gespeeld en vond hem best wel leuk hoor. Werd alleen een beetje moe van dat wanneer je paar meter loop weer moest gaan vechten.

  • ziet er lelijk uit,maar ik heb hem nog niet gespeeld dus kan dat hij toch leuk is

  • Ik koop wel Tales of Symphonia als ik een vette RPG wil

  • Het is alleen lelijk op de screenshots.. Is echt heel mooi hoor.



    Jammer van de voice-acting, damn, hou dan de Japanse stemmen ofzo met subs *sigh*

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren