1. Dawn of War

Dawn of War

Strijd en oorlog zijn begrippen die al sinds Adam en Eva onder de mensheid leven. Knots of zwaard, slinger of geweer: de mens zal altijd wel de drang hebben om het tegen ‘anderen’ op te nemen. Die ‘anderen’ zijn in dit geval Orks, moordlustige aliens die het voortbestaan van de mens over een eeuw of veertig bedreigen. Gelukkig zijn er Space Marines om daar een stokje voor te steken.

Huh? Space Marines? Jazeker! De oorlogshamer daalt neer in Dawn of War, een strategiespel van THQ, dat je in de huid laat kruipen van vier verschillende partijen die het met divers wapentuig tegen elkaar opnemen. De Warhammer 40.000 franchise is onderdeel van het Warhammer ‘bordspel’, dat miljoenen fans in hun greep houdt. Het beschilderen van figuurtjes en het plaatsen van die figuurtjes op een metersgroot bord is slechts een onderdeel van dit spel.

In Dawn of War is er van beschilderen geen sprake, maar wordt er virtueel oorlog gevoerd. In de Warhammer 40.000 serie zijn vele chapters die het verhaal vertellen over de strijd tussen de verschillende facties in het universum. Dawn of War laat je door de ogen van de Space Marines, genetisch geperfectioneerde menssoldaten, één van die verhalen naspelen. De eerste missies introduceren je in het spel én het genre, maar daarna mag je zelf aan de bak. Op de planeet Tartarus zijn de Orks neergedaald, met als enige doel om strijd te leveren met de ‘Humies’. Aan de speler de taak om deze groene bruten van het slagveld te vegen. De Orks zijn echter niet alleen, want ook andere partijen verschijnen op het toneel.

In totaal zijn er vier verschillende facties die je als speler in dit real time strategy spel op het slagveld kunt leiden. Naast Space Marines en Orks kun je ook nog kiezen uit Chaos Space Marines en Eldar. Iedere partij heeft zijn of haar eigen unieke vaardigheden en mogelijkheden. De Space Marines maken bijvoorbeeld gebruik van krachtige eenheden en voertuigen, maar zijn duur in aanschaf en niet zo talrijk. De oorlogszuchtige Orks moeten het juist niet hebben van geavanceerde technologie. Hun grote kracht is juist om enorm veel eenheden op pad te sturen, in een poging de tegenstander te overwelmen. Dan zijn er ook nog Chaos Space Marines, verraders die zich tegen de andere mensen keerden en zich beroepen op het chaotische. Beesten en demonen staan aan de zijdes van de Chaos Space Marines die onvoorspelbaar zijn in al hun doen en laten. De Eldar is de laatste groep en beroept zich vooral op gespecialiseerde troepen. Zij zijn dan ook technologisch zeer geavanceerd, maar de eenheden zijn een stuk zwakker dan bij andere partijen.

Me iz an Ork, and you iz not!

Dawn of War heeft een zeer onderhoudend soloavontuur, maar toont haar ware kracht pas in de skirmish of multiplayer speelstand. Het soloavontuur staat alleen al garant voor heel wat uren speeltijd, maar is in principe niet al te moeilijk om te voltooien. Dit komt mede doordat het vooral een kwestie is van troepen produceren om daarna de opponent aan te vallen. Af en toe moet de basis ook worden verdedigd, maar de kunstmatige intelligentie van de computer is toch een stuk beter in de skirmish speelstand. De voornaamste taak is om zogenaamde rekwisitie te verzamelen. Dit kan door bepaalde punten op een kaart te bezetten. Hierdoor wordt rekwisitie verzameld, wat als geld fungeert in Dawn of War. Naast die rekwisitie is er ook energie nodig voor onder andere gebouwen en voertuigen. Je dient als speler daarom ook Plasma Generators te bouwen. Pas dan kun je een leger op de been zetten, en de kaart stukje voor beetje ‘toe-eigenen’. Zo ontstaat een kat en muis spelletje met je tegenstander(s). Natuurlijk hebben wij dit al eens eerder gezien in Ground Control (II), maar in Dawn of War is het gewoon enorm goed uitgewerkt.

Ook visueel gezien is Dawn of War dik in orde, met humoristische eenheden en omgevingen die met zorg zijn neer gezet. Het achtergrondgeluid is eveneens prettig om te beluisteren. Ook aan de voice acting is veel aandacht besteedt. Vooral de Orks hebben hilarische one-liners tot hun beschikking.

Conclusie en beoordeling

Relic Entertainment is er met Dawn of War in geslaagd om een uiterst genietbare strategietitel op de markt te brengen. De Warhammer 40.000 franchise wordt voor het eerst eens écht eer aan gedaan, en hoewel wij het allemaal al wel eens eerder hebben gezien, is men er toch in geslaagd er een eigen draai aan te geven. Audiovisueel gezien dik in orde, en de controle over je troepen is simpel maar doeltreffend. Dan vergeten wij voor het gemak maar even dat de kunstmatige intelligentie af en toe wat discutabel is, en voertuigen op bepaalde plaatsen vast lijken te komen zitten. Al met al een zeer solide strategiespel.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Hilarische humor
  • Onderhoudende gameplay
  • Grafisch behoorlijk indrukwekkend
  • Minpunten
  • Voertuigen/eenheden komen soms vast te zitten
  • Kunstmatige intelligentieniet top

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Wat zijn jullie toch altijd heerlijk vroeg :)

  • Wow ziet er toch wel leuk uit, recensie is ook best veelbelovend, hmmmmmmmm.

  • ach ja "speelt total annihilation verder"

  • zeker één van de beste (zo niet DE beste) bouw-een-basis-en-schop-de-tegenstander RTS van dit jaar.

  • Goede RTS, maar ik speel eigenlijk liever Rome

  • Een 8 vind ik echt te laag voor deze game… Ik houdt niet van RTS, maar deze is ontzettend leuk… Gemiddelde is btw een 8.5…. Vaag score systeem.

  • Voor het eerst een PC recensie met een laptop :P:P



    Niet mijn ding, hou meer van C&C en RTW soort van RTS games.

  • Jah, ze zijn ook lekker vroeg :D

  • Voor het eerst een PC recensie met een laptop :P:P – It works just fine ;)

  • hebbe

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren