1. WAAAGH! The day of Reckoning is nabij!

WAAAGH! The day of Reckoning is nabij!

Het wachten is voorbij, na 2 jaar uitstel is Warhammer Online: Age of Reckoning, of simpelweg WAR, eindelijk uit. De headstart is vandaag begonnen, donderdag ligt hij overal in de winkels... Iets meer dan een jaar geleden schreef ik een korte uitleg over de game, wat het is, en wie erachter zit. Echt onder de indruk was ik niet. Ben ik dat nu dan wel? Ehhhhh.

Lastig. De game oogt als weinig vernieuwend, maar wie verder kijkt ziet dat het toch een hoog factor fun heeft... Ik ben iemand die van onzin houdt in een MMO, mini games, pubgames, duellen, shield surfen, ergens op een mailbox naakt staan dansen, een race 2x40 level 1 gnomes... Meestal omdat er eigenlijk niet zoveel anders te doen is... Dus als ik naar een nieuwe MMO zoek, kijk ik meestal naar het onzin gehalte ervan, dingen die er te doen zijn behalve questen. WAR is dus de laatste game waar ik ooit naar zou kijken, want 'onzin', is in deze game ver te zoeken. Ik heb geen zin om weer alles uit te leggen, dat heb ik al een keer gedaan... Alhoewel, voor naakt vechten krijg je ook weer een exp reward... Ook voor op jezelf klikken en andere onzin... Ook trekken bright wizards een muppet tevoorschijn en gaan ze er mee praten... Dus... Maar er moet wel iets duidelijk gemaakt worden.

De game draait om conflict. Oorlog. Geschil. Gevecht. Collisie. Botsing. Botsing. Strijd. Krachtmeting. Confrontatie. Slagen. Verzet. Worsteling. Wrijving. Een zielenstrijd tussen rassen. Een twist van twee volkeren. Ik zei het vorig jaar, en ik zeg het weer... WAR is oorlog. Laat daar absoluut geen twijfel over zijn. Je hebt Order, je hebt Chaos. En de twee haten elkaar. En als twee volkeren elkaar haten gaan ze elkaar aanvallen. Zo gaat dat in Afrika, zo gaat dat in 't Midden Oosten, en zo gaat dat in WAR.

WAR is een RvR game. Wie DAoC heeft gespeeld kent de term, wie dat niet heeft gespeeld niet. Er zit een heel mechanisme achter wat heel mooi en interessant uit te leggen is, maar dat doet er niet toe. De reden dat deze game fun is, is omdat je gewoon constant twee grote groepen mensen tegen over elkaar hebt staan, op verschillende plekjes op de map. Zo is er constant ergens een PvP battle aan de gang.Zo gaat een klein groepje Order om 10am proberen een kamp in een ruine te claimen, een groepje van Chaos ziet dat en probeert dat te stoppen. 3 tegen misschien 4 mensen. Op de map verschijnt een symbooltje dat daar conflict is... En meer en meer mensen gaan zich bemoeien met het conflict. Tegen de avond zijn er tegen de honderd mensen aan 't vechten tussen die ruines... En dit gaat door tot de vroege ochtend. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. Pure world PvP... En dit gebeurd op alle locaties in 't spel, op alle levels... Constant mensen afmaken...

Nou moet je dus ook nog levellen, maar gelukkig krijg je zowel experience als loot van gedode spelers. No questing required! Maar het kan natuurlijk wel. Er zijn meestal wel een hele zooi quests beschikbaar. En als niet, dan zijn er nog altijd de Public Quests. En deze PQs zijn in tegenstelling to questen, wel gewoon leuk, en zeer de moeite waard. De game is dan misschien weinig vernieuwend, Public Quests zijn geweldig. Zo loop je ergens een gebied binnen en krijg je de opdracht om 50 guards af te maken. Maar iedereen in dat gebied heeft dezelfde opdracht, en ook al zit je niet met hun in een party, hun kills tellen ook voor jou. Dus samen met anderen in 't zelfde gebied werk je er naar om die 50 guards af te maken. Na deze 50 komen er een aantal champions aan, minder (misschien 4 of 5), maar wel een stuk taaier. De 50 guards lukte misschien solo, met de champions zul je waarschijnlijk hulp nodig hebben... Nadat deze verslagen zijn komt dan eindelijk de baas. Dit kan een draak zijn die uit de hemelen neerdaalt, of een ridder die met zijn guards de stad in gallopeert. En deze baas krijg je niet solo neer. Maar gelukkig ben je (meestal) niet alleen, de andere mensen in de area zullen deze hero ook aanvallen. Nadat deze dood is wordt er gerolled voor de loot, de spelers die 't meeste hebben geholpen tijdens de 3 fases krijgen een bonus op hun rol en dus een grotere kans om te winnen. Ook al win je niet is er geen probleem, je krijgt een hoop exp en bovendien PQ exp... PQ exp is te gebruiken om rewards te claimen die ook niet vies zijn. Alhoewel deze PQs in 't begin misschien PvE zijn, worden ze al gauw gecombineerd met PvP... Zo moet Chaos bijvoorbeeld in dat gebied 50 huizen afbranden binnen 15 minuten, maar heeft Order in datzelfde gebied de taak om dit te voorkomen....

Voor de vroege vogels begon WAR gister... De rest van ons moet nog even wachten. Tot maximaal donderdag de 18de...

Vechten, veel vechten, heel veel vechten. Dat is waar de game om draait. Het is tijd voor WAAAGH!

Dit artikel delen

Over de auteur

T2G