1. Breakdown

Breakdown

Breakdown was voor mij op het eerste gezicht totaal geen interessante titel. Toen ik een beetje doorkreeg waar het spel over ging was ik wel degelijk benieuwd. Toen bleek dat ik de Japanse versie in handen kon krijgen was de keuze voor mij gauw gemaakt en ben ik het spel eens grondig gaan bekijken.

Je speelt met Derrick Cole, een Amerikaanse soldaat die totaal niet weet waar hij zich bevindt. Je wordt wakker in een Japanse onderzoeksfaciliteit nadat er een hevige aardbeving heeft plaatsgevonden. Een onbekende vrouw genaamd Alex helpt je op je benen en om wat aan te sterken komt die hamburger op het tafeltje wel erg goed van pas. Helaas blijkt deze snack niet echt goed te vallen, met dank aan het virus dat er blijkbaar in zat. Duizelig en al belandt je weer op je bed terwijl er een inval plaatsvindt van soldaten die het blijkbaar op jou hebben gemunt. Alex schenkt je weer de helpende hand en zij aan zij maken jullie korte metten met het eerste groepje ingedrongen soldaten. Wat meteen opvalt is het unieke camerasysteem. Het deed me eigenlijk direct aan Shenmue denken, ook qua visualisatie en speelbaarheid trouwens.

Voor de niet-kenners: in Shenmue staat interactie met objecten uit de omgeving centraal. Dit is ook erg goed verwerkt in Breakdown. Zo noemde ik al de hamburger, maar dit geldt ook voor blikjes drinken, energierepen, geweren, ammunitie en ga zo maar door. Bij Breakdown laten ze je echt voelen dat jíj de speler bent. Alles wordt zo realistisch mogelijk bekeken vanuit Derrick?s ogen. Zo gaat het beeld dus echt mee wanneer er iets wordt opgepakt en zie je Derrick het blikje pakken, openmaken en vervolgens gaat het beeld ook omhoog wanneer je nek achterover gaat om het drankje naar binnen te werken. Ook wanneer dingen worden opgepakt en deuren worden geopend blijft het beeld dus niet stil staan. Maar genoeg over de camera, hoe zit het met het verhaal en de speelbaarheid?

Zoals gezegd heb je geen idee waar je bent beland. Alex schijnt een bekende van je te zijn dus dat neem je dan maar aan. In het begin krijg je vooral te maken met soldaten die je met de vuist of met een pistool een kopje kleiner kunt maken. Gedurende het spel zullen er meerdere wapens beschikbaar komen en zul je ook bovennatuurlijke krachten krijgen. Je blijkt namelijk het enige geslaagde resultaat van een militair experiment te zijn. Nadat je iets verder in het spel bent zullen de mislukte exemplaren je de weg versperren. In het begin zul je deze vooral moeten ontwijken omdat zij de bovennatuurlijke krachten al bezitten terwijl jij die langzamerhand terug zult krijgen. Stukje bij beetje komen je krachten terug, waardoor je met grote kracht de mutanten te lijft kunt gaan. Later, wanneer beide armen de kracht terug hebben zul je ze kunnen kruisen en zo kogels kunnen afstoppen. Het lopen is trouwens best even wennen. We zijn gewend om met de linker analoge stick te lopen en met de rechter de richting te bepalen. In Breakdown is dit wat lastiger want met de rechter strafe je en kijk je omhoog of naar beneden, maar dus niet naar links en rechts om te draaien. Verder kan je nog kiezen of er automatisch op de tegenstanders wordt gericht of dat je dit handmatig moet doen.

Beide hebben uiteraard voor- en nadelen die je zelf mag gaan ontdekken. Hoe verder je in het spel komt hoe duidelijker het verhaal wordt, en hoe beter je de visioenen die je hebt begrijpt. Dit maakte mij erg nieuwsgierig, en de drang om maar door te blijven spelen is dan ook erg groot omdat je steeds maar wilt weten wat er nou eigenlijk aan de hand is. Naar mate je verder komt zul je er ook achter komen dat je niet de enige overlevende bent. De doktoren en wetenschappers zijn nog druk bezig en zullen je ook vertellen wat er gaande is. Ze maken echt deel uit van het spel, wat het verhaal zeker ten goede komt. Zo zullen ze je aanspreken terwijl er tussendoor weer iemand wat aan diegene vraagt. Kortom, het is een goed geheel met veel interactieve elementen.

De visualisaties van de karakters en omgevingen zien er erg goed uit. Hoewel het spel zich veel binnen afspeelt, zijn er ook stukjes die zich buiten afspelen. Ze kom je bijvoorbeeld op de rand van het gebouw te lopen waar je echt ziet hoe scherp alles is. Ook je redder in nood, Alex, is haarscherp weergegeven. Veel weinig belichtte gangen zorgen voor een spannende sfeer. De perfecte achtergrondmuziek voegt zijn waarde toe en maakt de spanning compleet. Voor mij persoonlijk is dit een erg geslaagd spel en ik raad het wie van wat spanning en actie/avontuur houdt zeker aan. Breakdown zal in Europa waarschijnlijk in juni verschijnen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hey, dit klinkt best leuk :) Kheb m nog niet afgelezen. Doe ik straks wel. Maar klinkt wel interessant.

  • Niet echt goed gehyped dan, dit spelletje, ik wist er namelijk nog niets van af…

  • En, zo te lezen, een best originele gameplay, vooral met de vreemde uitwisseling van thumbstick mogelijkheden…

  • Gameplay is best origineel ja. En wat promotie betreft, juni is nog ver he…

  • Als je breakdown een cijfer zou geven welk zou je hem dan geven

  • Dit spel wordt best veel gehyped hoor, NTSC-UK gaf een 3.

  • NTSC-UK gaf Devil May Cry ook een 3.

  • Ik zou um een 7,5 geven

  • dit klinkt zeker wel relaxed, alleen in juni komt (voorlopig) ook DRIV3R

  • We ronden tegenwoordig alles af mark ;).

  • ik weet het, ik weet het ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren