1. Ghost Recon 2: De veranderingen

Ghost Recon 2: De veranderingen

Het is drie jaar geleden dat Ghost Recon op de PC verscheen. Toen het spel verscheen, was het nou niet een visueel spektakel en om na drie jaar nog dezelfde engine te gebruiken is 'not done'. Daarom wordt er bij Ghost Recon 2 van een andere engine gebruik gemaakt. Dat is echter niet de enige verandering die het spel is ondergaan, en daarom vatten we in dit artikel samen wat voor veranderingen er zoal zijn.

Visuele pracht

Het eerste wat opvalt als je het spel opstart, is de vernieuwde visuele pracht en praal. De karakters en omgevingen zijn veel gedetailleerder, waardoor het realisme in het spel wordt vergroot. Een andere verbetering is in de omgeving te vinden. Tijdens het spelen krijgt men echt het gevoel midden in een oorlog te zitten. Vliegtuigen bombarderen vijandige linies, op de achtergrond wordt er artillerievuur afgeschoten en ook het weer speelt een grotere rol. Regen zorgt voor een dampeffect en bliksem slaat soms in, met als gevolg omvallende bomen en dergelijke.

Het gebruik van de Havok 2 physics engine is ook interessant. Hierdoor kunnen er stukken van gebouwen afgeschoten worden. Zo heb ik al een aantal houten vestigingen kapot geschoten met een bazooka. Tevens hebben vijanden verschillende plaatsen waar ze dodelijk geraakt kunnen worden en zullen zij realistischer sterven.

Speelwijze

Als we kijken naar de manier waarop het spel wordt gespeeld, dan vinden wij de grootste verandering in het perspectief. In de ‘oude’ Ghost Recon spellen speelde je vanuit een eerste persoonsperspectief en zag je alleen jouw richter. In Ghost Recon 2 kan er voor gekozen worden om deze view aan te houden, maar standaard staat de derdepersoonsperspectief aan. Hierbij wordt de actie gevolgd vanachter de schouder van de speler. Het voordeel van dit perspectief is dat de actie veel intensiever wordt en je je meer verbonden voelt met de karakters uit het spel.

Jouw team is ook aangepast. In plaats van de zes man uit deel één, die de speler zelf kon samenstellen, speel je nu met vier man in één team en kan er niet tussen de karakters geschakeld worden. Ook de manier waarop het team wordt gecommandeerd is anders. In het eerste deel was er een kaart waarin jij als leider een weg kon kiezen die jouw mannen moesten afleggen. Nu volgen de teamleden jou en kun jij ze commando’s geven via een headset of via een menuutje.

Natuurlijk zijn er ook nog hier en daar een paar kleine verbeteringen doorgevoerd, zoals betere tussenfilmpjes en een langere replaywaarde, doordat er van alles vrijgespeeld kan worden. Of deze veranderingen allemaal een positieve uitwerking hebben houden we nog even voor ons, maar in onze recensie zullen we er zeker op terug komen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De PS2 versie gebruikt toch de UT engine, en de Xbox versie een engine van Ubi zelf?

  • Ja, Sander, dat staat in het vorige artikel :)

  • Dit spel is echt geweldig, het is niet zomaar oplos knallen maar serieus met een goede tactiek vijandige doelen uitschakelen. Ik ga nog ff een missie spelen :D Dit spel is echt vet!!!!

  • nee

  • eeehm alfred dit spel komt niet voor PC hoor???

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren