1. The Legend of Zelda: The Minish Cap

The Legend of Zelda: The Minish Cap

Het is alweer een tijdje geleden dat het laatste tweedimensionale spel in The Legend of Zelda-reeks uitkwam. Gelukkig heeft Nintendo onlangs The Legend of Zelda: The Minish Cap uitgegeven en staat ons een volledig nieuw avontuur van Link te wachten. Dat wordt dus weer lekker ouderwets genieten, mogen we toch verwachten.

Eenmaal in het jaar wordt er in het land van Hyrule het zogenaamde Picori festival gevierd. Op deze dag herinnert men de Picori, die de mensen in moeilijke tijden het Picori zwaard en het gouden licht schonken om al het kwaad te overwinnen. Samen met prinses Zelda bezoekt Link dit festival. Tijdens de huldiging van de winnaar van het toernooi gebeurt er iets verschrikkelijks. De winnaar mag namelijk het Picori zwaard aanraken. Vaati, de winnaar, vernietigd echter het zwaard, laat een heleboel monsters los, en als klap op de vuurpijl versteent hij princes Zelda. De koning van Hyrule raakt natuurlijk helemaal gestresst en vraagt Link of hij misschien niet iets aan al de problemen kan doen. Ons heldhaftige en groengemutste kereltje gaat hier natuurlijk graag mee akkoord, en start zijn reis op zoek naar een manier om alles weer tot een goed einde te laten komen.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=29491

Mensen die zich thuis voelen in The Legend of Zelda-reeks zullen zich snel op hun gemak voelen in The Minish Cap. Hetzelfde bekende avontuurrecept van mensen ontmoeten, kerkers doorkruisen, monsters verslaan, speciale voorwerpen vinden, nieuwe gebieden ontdekken; enfin, je kent wel. Gelukkig is The Minish Cap zoveel meer dan slechts ‘meer van hetzelfde’. Dit nieuwste avontuur introduceert namelijk een aantal nieuwe gameplay elementen. Link kan namelijk met behulp van een pratende muts verkleind worden tot minuscule proporties en kan hierdoor op plaatsen komen die hij normaal gesproken nooit zou kunnen bereiken. Daarentegen is het goed oppassen geblazen wanneer Link zo klein is. Een klein plasje lijkt voor hem al snel een bodemloos meer en een simpele vijand wordt al snel een enorme uitdaging. Het is dus van belang dat je goed weet wanneer je jezelf moet verkleinen en wanneer je terug moet veranderen naar je oude vorm. Dit systeem zorgt voor een interessante, frisse manier van puzzels oplossen. Ook de compleet nieuwe voorwerpen die Link op zijn reis vindt voegen een aantal nieuwe dimensies toe aan de klassieke Zelda-gameplay en het geheel vormt een vertrouwde doch verfrissende spelervaring die ik iedereen kan aanraden.

Grafisch is The Minish Cap zeer geslaagd te noemen. De stijl doet een beetje denken aan een kruising tussen The Four Swords en The Wind Waker. Link wordt weergegeven als een enthousiaste jongen in plaats van een geharde krijger, en de spelwereld ziet er kleurrijk en gedetailleerd uit. Het gevolg is dat je ongeveer hetzelfde ‘tekenfilmgevoel’ krijgt als bij eerdergenoemde titels. Nu kunnen de meningen over deze stijl wel verschillen, maar het is moeilijk te ontkennen dat The Minish Cap prachtig is vormgegeven. Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat er achter dit lieflijke uiterlijk een avontuur van zeer hoge kwaliteit schuilt.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=16178

Op het gebied van geluid zit het ook wel snor met The Minish Cap. De muziek in The Minish Cap is een mix van klassieke The Legend of Zelda deuntjes, waarvan er veel de overstap van Ocarina of Time hebben gemaakt, en een aantal nieuwe melodieën. De geluidseffecten zijn zoals je ze kunt verwachten bij een The Legend of Zelda-spel. De bekende effecten bij het openen van een schatkist, het oppikken van rupees en de kreten van Link zijn allemaal terug, vergezelt van een aantal nieuwe effecten. Zoals bij het transformeren van grootte of het gebruiken van nieuwe voorwerpen. Al met al is ook dit gebied prima verzorgd en draagt het allemaal bij om die typische sfeer te creëren waar de serie om bekend staat.

Toch valt er nog het een en ander aan te merken op The Minish Cap. Zo is het spel, naar The Legend of Zelda-maatstaven, toch een beetje aan de korte kant en een tikkeltje makkelijk. Het spel bevat zes kerkers en die zijn niet bijster groot. De meeste doorgewinterde spelers zullen er dan ook slechts een uur of tien over doen om het uit te spelen. Gelukkig heb je in die tien uur nog niet alles gevonden wat er te vinden valt en kan ik me goed voorstellen dat iemand dit prachtige avontuur nogmaals zou willen beleven.

Conclusie en beoordeling

None

The Legend of Zelda: The Minish Cap is een geweldig spel geworden dat zich goed kan meten met de betere The Legend of Zelda-titels. De vertrouwde gameplay is terug, aangevuld met een hele rits nieuwe innovatieve ideeën om van het geheel een frisse ervaring te maken. Daarnaast maken de sfeer en de vormgeving van het spel het prachtavontuur helemaal compleet.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Vertrouwde doch verfrissende gameplay
  • Prachtig weergegeven
  • Sterke sfeer
  • Minpunten
  • Niet bijster lang

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ik heb hem doorgespeeld (arggghhh matey), maar ik ga deze zeker kopen, zelda is altijd fijn om nog eens opnieuw te spelen als je op vakantie gaat ofzo, en deze is ook prachtig.

  • Alweer een nieuwe Zelda kraker in deze top-reeks….

    Well done!!

  • ej, waar is de 10, die waren toch in de uitverkoop, dus waarom nu niet :0

  • :D

  • Zit echt te twijfelen deze te halen, vond TWW geweldig, maar ALTTP voor de GBA saai..

  • Ik ga dit spel zkr halen, kan gewoon niet zonder..

  • Ja IG FOEI, waar blijft de game voor de gba die een 10 krijgt??? En de cube heeft er ook nog een tegoed, wel consequent blijven hoor;)

  • Op zich is het een leuk spel op een paar dingen na: is weer veel te kort zijn maar 5 dungeons… beetje jammer. En er licht veel te veel nadruk op de kinstones.. 1 soort puzzel voor 50+ raadsels is SAAAAAI.

    Met andere woorden ik kan me vinden in wat Szibit zegt met uitzondering van de wat nieuwere oracles op de gbc



    Leuke poging van nintendo en capcom maar dit is weer een duidelijk voorbeeld dat nintendo z'n ding aan het verliezen is, hopen dat metroid echos me weer kan opvrolijken met een lange periode aan gameplay. Anders moet ik me maar gaan storten op het geniale World of Warcraft. Meer devellopers zouden zoals blizzard te werk moeten gaan :)

  • Dit krijgt in ieder geval geen tien, daar is de levensduur toch nog net even te kort voor.



    Trouwens, radic, Ocarina of Time was de vijfde in de reeks. Je vergat Link's Awakening op de Game Boy.

  • dit spel is de beste op de gba geef t dan minstens een 9.8 en omdat het zo kort is hoeft er niet een hele punt af.

  • dus totale gameplay duur is geen zwaar punt? sorry maar voor mij is het juist een van de belangrijkste punten samen met de bestuurbaarheid van het spel. Korte spellen verdienen geen hoge scores omdat er gewoon te weinig werk in zit

  • na mijn weten is de solo bij halo ook snel voorbij.

  • ja maar jou weten vergeet dat Halo 2 multiplayer heeft, en Zelda niet.

    (wtf is dit voor een onzin vergelijking btw? Halo 2 en Zelda, ffs, grow up)

  • Sinds wanneer kan een korte game geen 10 krijgen??



    Als de kwaliteit maar goed is.

  • Zzz… Ik word echt moe van dat gemiep… Voor de 10e (jaja, weer dat getal!) stort jezelf eens niet zo op dat cijfer en lees de tekst. Trouwens, alsof een 9 zo slecht is… @_@;

  • Wat een miepers weer hier, een 9 is een mooi cijfer voor dit spel. Ik heb hem een uurtje gespeeld bij een neefje van me en dat smaakte naar meer. Ik ga hem dan ook zeker halen.

  • MarcC: een korte game kan geen 10 krijgen omdat je de levensduur geen 10 kan geven dus nooit gemiddeld een 10 kan krijgen. Niet te vergeten dat een korte levensduur gewoon luiheid/laxheid is. Het kan namelijk veel beter zie zelda 3:lttp of the oracles op de gba waar ik toch wel een aantal weken mee zoet was ipv 2 dagen

  • als halo 2 een 9 zou hebben zouden jullie ook zuren sukkeltjes.



    dit spel is mischien wel kort maar visueel dik verbeterd.

  • xav wat typ je toch ongeloofelijk stoer

  • @marcC

    Waarom? Omdat je een korte game zo uitheb en dan hoe goed het ook is, je er in korte tijd klaar mee bent, zelda stond zo een beetje bekend dat t altijd vrij lang was maar nu is het even lang als de gemiddelde 2d platformer wat ik een beetje stom vind>_<

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren