1. WAR: Eerste 2 weken.......

WAR: Eerste 2 weken.......

Het is nu bijna 2 weken sinds Warhammer Online: Age of Reckoning gereleased is. Heeft de game mij uiteindelijk overhaald om door te gaan met spelen? Heeft de game zichzelf bewezen een degelijke nieuwe MMORPG te zijn?

Nauwelijks.

Ik wordt altijd veel te enthausiast van nieuwe mmo's... en dan blijken ze shit te zijn, jammer genoeg... Ik was voor de zomer al gestopt met AoC na de gratis maand... Maar dat was meer doordat ik op vakantie ging en toen ik terug kwam niemand meer speelde. Vond 't best jammer, want ik vond de game lang zo slecht niet. Hij lackt zwaar in content, maar ik denk dat ik over een jaartje ofzo het toch 's ga checken...

Kheb WAR voornamelijk gekocht omdat veel mensen waar ik vroeger mee speelde gingen spelen. Het is bovendien niet zo heel erg belachelijk duur ofzo als je de normale edition koopt. Rond de 40 euro, en eerste maand gratis. Ik speel al 2 weken best intensief, dus persoonlijk vond ik 't al de aankoop waard.

Ben nu level 30 / 29 (uit de 40 normale en 80 pvp levels), maar weet nog steeds niet of ik de game aan anderen zou aanraden. Ik vergeleek de game eerst heel veel met WoW, omdat hij op papier en kwa gfx er zo sterk op leek... Maar dat valt echt heel erg mee. Natuurlijk zijn er op dit moment nog allerlei mankementen waar elke nieuwe MMO de eerste 1 of 2 maanden mee te maken heeft. Ik speel op de populairste EU server, Karak Eight Peaks, als populairse Realm, Destruction. Wat inhoudt dat er soms queues zijn van 700 man voor je kan spelen (iets minder dan 2 uur wachten dus). Ook is er nog lag s'avonds.... Maar ik neem aan dat dit allemaal wel opgelost wordt.

De game zelf is echt heel anders dan andere MMO's... Ik zou het dan ook eerder omschrijven als een soort Semi-WoW gemixt met heel veel Guild Wars. Alleen als je Dark Age of Camelot heb gespeeld heb je een idee wat je moet verwachten, anders eigenlijk niet zo heel erg. Ik split me commentaar even op in verschillende categorien, zodat het een beetje overzichtelijk blijft....

1. PvE

Semi-WoW omdat er wel pve is... Maar niet zo bijster veel... En al helemaal niet boeiend. Als je 't met WoW vergelijkt (wat wel voor de hand ligt, of t nou terecht is of niet), is 't voornamelijk dezelfde onzin... Kill 20 vleermuizen, kill 10 leeuwen. Blablabla. Die saaie onzin waar ik 't wel gehad mee heb inmiddels. Er zijn schijnbaar wel 'wat' instances, kheb er 2 geprobeerd zover, was matig. Stelde eigenlijk niks voor, een gang, mobs, zijgangen, bosses, loot, en dat werd steeds lastiger. Purplez zijn echter altijd welkom.

Maar het wordt snel duidelijk dat WAR ook eigenlijk helemaal niet om de PvE draait... Het is er wel, maar het is gewoon veel te weinig. Ze hebben nu dus iets nieuws bedacht, public quests. Je loopt een gebied in en daar is een gezamelijke quest... Kill 100 guards. Je hoeft niet te groupen, je moet gewoon meppen, en iedereen die daar vecht die helpt mee die 100 te killen. Na 100 komen elites, en dan de laatste ronde met een baas.

Dat is leuk de eerste 10 levels, daarna wordt t vreselijk saai en heb je t wel gezien. Je krijgt rewards als je die PQs een aantal keer doet. In t begin is 't misschien 1 tot 3 keer. Later zit je makkelijk de hele middag dezelfde fucking mobs te slaan, keer op keer. En dan is 't niet leuk meer. Begrijp me niet verkeerd dat die PQs hardstikke leuk kunnen zijn in 't begin, en 't is een vreselijk briljant idee, maar het feit dat je ze op latere levels moet 'grinden' haalt de lol die je tot lvl 20 er mee had er toch echt uit. Aan de andere kant, de rewards die je ervoor krijgt, zijn echt degelijk. Het moet ook weer niet te makkelijk worden....

2. PvP

Goed, de PvE is niet zo boeiend imo, maar de game geeft de mogelijkheid om via PvP te levellen. Players die je afmaakt droppen loot en geven experience. En soms is dat best wel veel, als je iemand één op één afmaakt krijg je makkelijk 4k exp per kill. Als je na gaat dat een quest om 20 beren af te maken je 2k geeft, is de keuze tussen PvE en PvP snel gemaakt. Maar in WAR speel je nauwelijks ooit alleen, meestal (althans ik) zit je wel in een groep, en krijg je dus aanzienlijk minder exp per kill. Dus dan kan questen alsnog sneller zijn. Tis een afweging. Wat ik wel jammer vind, is dat op dit moment scenarios (WARs variatie op Battlegrounds uit WoW) de snelste manier is om te levellen. Als je in Tier 2 (2de gebied) een battleground wint, krijg je rond lvl 25 16k exp (duurt max 10 mins) en iets minder dan 1gold. Nu krijg je hier wel sneller dan gold dan in andere games, maar een mount kost bijvoorbeeld maar 15gold, Tier 3 armor sets kosten iets van 8g. Battlegrounds doen is voor veel dus de snelste manier om aan gold te komen en om te levellen....

Nu betekend dat op dit moment battleground in, battleground uit, battleground in, battleground uit....... Dit kan vanaf level 1. Vond 't in 't begin wel leuk, meteen vanaf lvl 1 mensen meppen, en hoppa, ipv 2 uur te questen voor een paar lvls, ben je nu in een uur level 5 ofzo.

Er zijn zat BGs, maar voor één of andere reden schrijft iedereen zich aleen voor bepaalde in. Waarschijnlijk omdat die 't snelst voorbij zijn (en dus meer exp). Nu heb ik van lvl 20-30 voornamelijk gelevelled in Tor Anroc (Tier 3 battleground). En mijn hersenen zijn goed gaar. Kan die shit absoluut niet meer zien. Om gek van te worden, elke keer die zelfde fucking BG.... Ja ik kan ook questen, heb ik ook wel beetje gedaan, maar vergeleken met BGs stelt die exp niet zoveel voor (maar de loot dan weer wel).

Nou is dit best wel grappig, want het is absoluut niet de schuld van Mythic... Het is niet zo dat er niks anders te doen valt, je kan questen, je kan een dungeon proberen, je kan een public quest doen, je kan RvR zones opzoeken... Maar die scenarios lijken gewoon een veel snellere manier van levellen. En zelfs dan, er zijn per continent (3 continenten) 2 scenarios... Dus op Tier 3 zijn er 6 verschillende battlegrounds. Maar niemand lijkt zich daar van bewust te zijn. Er worden voornamelijk 2 battlegrounds gespeeld, Talebec Dam en Tor Anroc, maar er zijn nog 4 andere. Een derde wordt heel soms gespeeld, maar die andere 3 heb ik nog nooit gespeeld zien worden... En dat is jammeer, want het kan wel als mensen zich er voor inschrijven.

3. De RvR ;D

Dit is waar de game eigenlijk om draait, meer dan alles. Wat er nu allemaal nog gebeurd maakt zo allemaal niks uit... Game draait om de endcontent... Zijn nog vrij weinig spelers die level, dus duurt nog wel een weekje of 2 maar als dat eenmaal op gang komt is er geen stoppen meer aan. Je hebt gebieden met keeps erin, en daar vecht je om. In T1 zijn het gewoon kleine outposts, in 2 al grotere fortified keeps, in 3 zitten er muren omheen en worden ze al stuk groter. In Tier 4 (laatste) zijn ze cht ontzettend groot. Op de muren kunnen siegeweapons gebouwd worden door verdedigers, en de aanvallende partij kan een ram en andere siegeweapons gebruiken. Te grappig als de tegenpartij met een ram op de buitenmuur staat te rammen, en je gooit er hete olie overheen van boven. Killlllllssssss.

Ik zit nu in Tier 3, en heb met me guild een keep geclaimed. Dit houdt in dat de npcs in de keep onze guildtag dragen, het gebied om de keep van PvP bonusses geniet (meer pvp exp, grotere kans op een parry, block, dodge etc), en onze guild levelled sneller. Ja, de guild zelf heeft ook levels. Hogere levels unlocken meer goodies. Nu wil de andere realm dus die keep voor hun claimen, en zullen ze aanvallen. Persoonlijk vind ik dit echt heel tof, doet me denken aan die Base attacks uit Star Wars Galaxies. Waar je vroeger ook echt heeeeeeeeeele grote gevechten had om zo'n base te claimen. En dat heb je hier ook, hele grote gevechten. Dat maakt die keep sieges dan ook alleen maar toffer. Als je keep lords afmaakt krijg je bovendien dikke loot en leuke titels. Je hebt ze soms van 10 man, en dan staan er 20 man te verdedigen. En dan heb je gevechten waar er 100 mensen aan 't knokken zijn om een niet zo heel erg grote gate.....

Buiten Gate T3

Binnen Gate T3

Mooie is dan als die buitenste gate eindelijk neergaat.... Iedereen naar binnen rushen, maar er is colission detection...... En dan staat order aan de andere kant ook nog iedereen te blokkeren. Die kleine 'tunnel' waar je doorheen moet als je door de gate loopt is altijd mega aoe en crowd control feest. Moest de eerste keer eigenlijk denken aan 300, want het duurde best even voordat we ons door die gate hadden geforceerd. En dan kom je bij de keep zelf, moet die deur ook down (weer met een ram).... En als die eindelijk neer gaat rushed iedereen naar binnen. Keeplord zit op een verdieping erboven. En dat is meteen ook waar je tegenpartij zich zal verzamelen, om jou beneden te houden. Erg leuk :)

Binnen keep, onderste verdieping

Peace and quiet

En dat is zo'n beetje waar de hele game op dit moment nog omdraait. Levellen en keeps innemen. PvP, RvR... Grootschalige gevechten, soms heel erg groot. Als je van grootschalige PvP gevechten houdt kan dit zeer leuk zijn voor je. Als je graag PvE raid zou ik 'm maar overslaan. Tis dusver best een casual game, en wordt ook casual gespeeld. Inloggen, beetje levellen en mensen meppen, veel fun hebben in korte tijd, uitloggen. Misschien dat daar verandering in komt op latere levels. Maar tot nu verveel ik me er niet mee. Zeer leuke game dusver, alhoewel niet echt een MMO ala hoe ik 't gewend ben.

Ik wacht 't af. Heel weinig PvE, heel veel PvP. Eens kijken wat Tier 4 te bieden heeft. Tot nu prima tijdvermaak.

Missende Textures in me headgear weerhouden me van me Altair look

Dit artikel delen

Over de auteur

T2G