1. Sabre Wulf

Sabre Wulf

Het kan soms heel raar lopen met bepaalde spellen. Sabre Wulf is zo’n spel dat eigenlijk al vergeten was en nu toch op de Game Boy Advance zal verschijnen. Wij kwamen het spel in Londen tijdens The Nintendo Show in 2001 (!) speelbaar tegen en namen het toen al onder handen. Inmiddels staat dit platformspel op de releaselijsten voor 12 maart 2004. Niet zo gek overigens, gezien Sabre Wulf ontwikkeld wordt door Rare en de relatie tussen Nintendo en Rare een beetje in de war geraakt is sinds de overgang van Rare naar de Microsoft Xbox. Daarom was THQ bereid om Sabre Wulf uit te geven, volgens ons zeker geen slechte keuze.

Naast deze vreemde gang van zaken, hing er nog een vreemd luchtje aan de aankondiging van het spel. In Banjo-Tooie voor de Nintendo 64 maken de hoofdpersonen kennis met Sabreman, de hoofdrolspeler uit de klassieke Sabre Wulf versie. Sabreman zegt in de dialoog niets minder dan: “I wonder what new adventures await me…perhaps I’ll ride a Dolphin…”. Deze hint sloeg volgens de pers op de komst van een Sabre Wulf spel op de Nintendo GameCube, de huidige naam voor de Nintendo Dolphin.

Helaas ging dat gerucht niet door, maar Sabre Wulf werd toch aangekondigd voor de Game Boy Advance. In deze versie moet Sabreman alle acht de delen van een amulet terug brengen om zo de grote, boze wolf naar het land der fabelen te verbannen. Deze amulet is gestolen door een mysterieuze vreemdeling die zijn entree in het Blackwyche dorpje nog maar net had gemaakt. De speler moet de strijd dus aanbinden met twee verschillende vijanden; de wolf en de vreemdeling.

De acht gedeelten van de amulet moeten gevonden worden om zo de wolf weer terug te zetten in zijn stenen gevangenis. Echter, de wolf is blijkbaar ook een veelpleger. Hij heeft sinds zijn terugkeer verscheidene waardevolle voorwerpen van de dorpsbewoners gestolen. Sabreman gaat op pad om deze voorwerpen terug te pakken en ondertussen zijn vijanden te verslaan.

Het spel is echter niet zo simpel opgebouwd als dat het verhaal doet denken. Naast talloze minispelletjes, fotografie opties en combo’s is het spel in de basis een avonturenspel. De speler reist door een grote wereld alwaar hij in contact komt met allerlei karakters die hem hulp kunnen bieden in zijn weg naar succes. Van handelaren koopt hij voorwerpen en andere voorwerpen zijn via de, eerder genoemde, minispelletjes te verkrijgen. Sabre Wulf bevat acht verschillende stadjes, elk met een ander uiterlijk.

Naast het avontuurgedeelte, bevat het spel ook actie- en platformelementen. Schatten moeten veroverd worden door een 2D level te betreden en het einde te halen. Daar moet de schat gepakt worden zonder de wolf te wekken en in een gat of andere valstrik te trappen. Om de valstrikken, kleine vijanden en gaten te ontwijken, heeft Rare voor een arsenaal aan hulpvoorwerpen gezorgd, die slechts een bepaald aantal keer gebruikt kunnen worden. Zo zijn er de zogenaamde creatures die elk een eigen voordeel hebben. Het ene wezen kan een trampoline tevoorschijn laten komen en het andere kan vijanden uit het level verwijderen. Naast deze wezens zijn er ook voorwerpen als bommen en ballonnen te gebruiken. Eenmaal aan het eind van een level gekomen, moet Sabreman de schat pakken en snel vluchten. Als hij weer terug is bij het begin, keert de speler terug naar het avonturengedeelte, mét de pas heroverde schat.

Dit originele concept gaat gepaard met prachtige visuele kwaliteiten, die we de laatste tijd aan bod hebben laten komen bij het beeldmateriaal (zie links van de tekst). Sabrewulf belooft in ieder geval een hypermodern platformspel te worden met een zeer originele en creatieve insteek, iets waar de GBA al tijden naar snakt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tsja, dat was even een opsteker toen ik de releasedatum van 12 maart 2004 zag. Ik heb het spel in 2001 dus al gespeeld en was er toen echt laaiend enthousiast over. Het spel zou ook op de E3 van 2001 verschijnen, maar had die show net niet gehaald. Anders was de eerste speelbare versie dus al bijna drie jaar geleden beschikbaar, dat is nogal wat:P

  • Lol, onverwachte zet Kris ;).

  • dit is best wel vet, heeft het denken jullie must-have potenties?

  • Als ik die screenshots zie, dan ziet het er erg mooi uit, maar de gameplay word (denk ik) niet echt heel erg bijzonder…. geen must-have lijkt mij. Maar je weet maar nooit, het is en het blijft Rare.

  • Het is juist wel bijzonder, een soort mix tussen een adventure en een leuke platformer. De afwisseling is goed, het spel ziet er goed uit; Sabre Wulf staat al sinds 2001 in mijn top tien meest veelbelovende spellen.

  • Die originele manier van platform heeft toch een gelijkenis met Wario 4, op het einde van het level moet je ook maken dat je zo snel mogelijk terugkomt, erg origineel concept. Dit spel wordt volgens mij een pareltje tussen de 'been-there-done-that' spellen…

  • Wario 4 is alleen niet gekruisd met een RPG-adventure gedeelte zoals Sabre Wulf en dát maakt het juist erg leuk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren