1. Prince of Persia

Prince of Persia

Velen van ons zullen aan de oude Prince of Persia spellen mooie herinneringen hebben overgehouden. Het eerste deel uit de Prince of Persia reeks is de geschiedenisboeken ingegaan als een spel dat op vele vlakken zijn tijd al ver vooruit was. Vorig jaar gaf Ubisoft de reeks een nieuwe impuls met het zeer sterke Prince of Persia: The Sands of Time. Het mocht dan niet een echte box-office hit zijn, de media was er erg over te spreken. De serie heeft in de loop der jaren een rijke geschiedenis opgebouwd en met het inmiddels verschenen Prince of Persia: Warrior Within is de reeks nogmaals uitgebreid. Reden genoeg om in dit artikel deze fantastische serie eens goed onder de loep te nemen.

Het begon allemaal in het jaar 1984 waarin bedenker Jordan Mechner, terwijl hij aan de Yale University studeerde, zijn eerste spel genaamd Karateka uitbracht. Jordan Mechner was geïnteresseerd in allerlei filmtechnieken, waaronder rotoscoping. Rotoscoping is een techniek die er voor zorgt dat geschoten film omgezet kan worden in een erg soepele en realistische animatie. Mechner experimenteerde voor het eerst met deze techniek in zijn spel Karateka.

In 1989 had Mechner zijn tweede spel afgerond. Het ging hier uiteraard om het baanbrekende Prince of Persia. In dit spel wil de kwade Jaffar met de prinses trouwen en als hij hiervoor niet binnen een uur toestemming krijgt van de Sultan, dreigt hij haar te doden. De speler speelt met een vreemde avonturier, gehuld in een wit gewaad, die het hart van de prinses heeft veroverd, maar daarvoor gevangen is gezet. Je hebt precies een uur om tal van kerkers door te ploegen en de prinses te bevrijden, die jou daarmee zal belonen met haar liefde. Het interessante aan dit spel was dat je het in real-time moest spelen. Niet alleen dit gegeven maakte Prince of Persia uniek, ook de uitstekende animatie was nog nooit eerder in een ander spel vertoond.

Net als Karateka maakte Prince of Persia ook gebruik van de rotoscoping-techniek. Mechner gebruikte zijn jongere broer als model voor het hoofdpersonage en die moest voor de camera in een wit gewaad onder andere rennen, springen en klimmen. Deze filmbeelden werden met behulp van rotoscoping omgezet, zodat er een prachtige soepele animatie overbleef die geïmplementeerd kon worden in het spel. Dit was uiteraard hard nodig, want de prins moest in Prince of Persia vele valkuilen omzeilen. Wat Prince of Persia ook anders maakte dan de rest waren de gevechten waarin de prins en de vijanden het met zwaarden tegen elkaar op moesten nemen. De gevechten waren erg realistisch door de grote mogelijkheden. Zo kon de prins blokken, maar ook een aanval ontwijken en vervolgens snel zelf toeslaan. Door dit vechtsysteem en de slim toegevoegde puzzels en valstrikken, werd Prince of Persia een erg goed totaalpakket dat ook door heel veel mensen gespeeld is.

Dat kon ook niet anders want Prince of Persia is bijna op elk systeem verschenen. Het origineel werd in 1989 als eerste uitgebracht op de Apple II. Een jaar later werd het ook uitgebracht op andere PC’s waaronder de Amiga, de Atari ST en de IBM PC Compatible. Rond 1992 waren de spelcomputers erg in trek en verschenen er ook Prince of Persia versies voor de Master System, Mega CD, NES, SNES en Game Boy. Een Mega Drive versie volgde in 1993. Na het uitermate grote succes van Prince of Persia verscheen in 1994 het vervolg genaamd Prince of Persia 2: The Shadow of the Flame.

Prince of Persia 2 was qua gameplay bijna hetzelfde, alleen zag het er allemaal een stuk beter uit. Daarnaast moest je in dit tweede deel veel meer vechten. Waar je in het eerste deel maximaal maar één vijand op scherm tegelijkertijd tegenkwam, kwam je er in het tweede deel maar liefst twintig tegelijk tegen. Sowieso was de sfeer heel anders. Er werden meer buitenlocaties gebruikt en de prins kwam in grotten en andere vreemde locaties terecht. Bovendien was het spel een stuk pittiger dan zijn voorgangers. Niet alleen de aanwezigheid van meer vijanden, maar ook de puzzels zorgden voor een langer en soms een beetje frustrerend spel.

Prince of Persia maakte haar eerste stap naar 3D in 1999 (liefst zes jaar na het verschijnen van het tweede deel dus!) met Prince of Persia 3D voor de PC. Red Orb Entertainment stond aan de basis van deze creatie en speelde op de succesvolle Tomb Raider serie. Dat was misschien een verkeerde beslissing en die pakte dan ook niet goed uit. Het spel werd niet het succes dat men hoopte, en veel mensen wezen de gang naar 3D als grote schuldige aan. Dit bleek onzin, want Ubisoft kreeg met The Sands of Time weer een heleboel pit in de serie en kan nu met Warrior Within de prins definitief op een op het oog onbereikbare troon plaatsen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Eigenlijk heb ik elke Prince of Persia gespeeld en altijd leuk gevonden behalve prince of persia 3d.

    Prince of Percia 2 Warrior Within vind ik echt de beste prince tot nu toe.

    Geweldige game.

  • mijn eerste prince of persia heb ik gespeeld op mijn oude apple pc was egt een top spel!

  • Ik heb alle Prince of Persia spellen…en ze zijn allemaal hun geld waard…tuurlijk zijn er mindere maar ze blijven leuk

  • Ik heb de nieuwe Prince Of Persia Warrior within nu heheh en hij bevalt me prima!!!!

  • het was ook mijn eerste spel..Prince megahit en dan enter… haha..nostalgie zullen we maar zeggen

  • Dit is toch de oude Rubriek?(behalve de laatste zinnen)

  • Nou…mijn eerste Prince of Persia game was Prince of Persia 3D…alleen ik vond het (in tegenstelling tot veel anderen blijkbaar) egt een toffe game…

  • Ik weet nog dat ik uren bij mijn oom prince of persia 1 speelde goeie ouwe tijd

  • Ik kwam nooit verder in het eerste lvl van prince of persia…. Dat was volgens mij mijn eerste game ooit… Dat waren nog eens tijden :P

  • Ik ben pas met de serie begonnen bij Sands of Time en die vond ik echt supervet..Ik ga dus ook zeker voor Warrior Within

  • In de nieuwe POP zitten trouwens wel wat behoorlijk pittige trail @ error momenten in wat op sommige momenten een klein beetje frusterend is?

    Heeft iemand anders daar ook last van of doe ik het gewoon niet goed genoeg :P

    Heb het over de stukjes dat je moet vluchten voor iemand :P

  • Zou shift-r nog werken?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren