1. Ghost Recon 2

Ghost Recon 2

‘Leuk, Ubisoft komt met twee keer een Ghost Recon 2. Eentje voor de Xbox en één voor de PlayStation 2. Hé, wat is dit nou, ze vertellen allebei een ander verhaal? Cool, nu is het nog interessanter. De Xbox-versie is uitstekend. Die werd namelijk door InsideGamer met een 9 en een Insider’s Choice beloond. Nou, dan zal de PlayStation 2 versie wel net zo goed zijn?’ Helaas is dit niet het geval…

De PlayStation 2 versie van het spel is gemaakt door Ubisoft Sjanghai, dezelfde studio die verantwoordelijk was voor de omzetting van Splinter Cell naar de PlayStation 2. Dankzij hen weet het visuele aspect te overtuigen. Karakters zien er mooi gedetailleerd uit, weerseffecten overtuigen en er zijn zelfs een aantal gordijnen, die net als in Splinter Cell prachtig reageren als er tegenaan wordt gelopen. Een ander mooi visueel effect is het gebruik van de ‘Colour of War’. Deze techniek zorgt er voor dat het beeld ‘vergrauwt’ als jij kogels schiet of als vijanden op jou schieten. Het is de eerste keer dat deze techniek wordt gebruikt, maar doordat de sfeer er zoveel door wordt verbeterd zal het niet de laatste keer zijn. Voor deze techniek krijgt Ghost Recon 2 daarom ook een Insider’s Choice.

Dan het cijfer 8 in vergelijking met de 9 voor de Xbox-versie. Waarom heeft een spel dat visueel en qua gameplay ongeveer gelijk is een punt lager? De reden is de afwerking. Waar ik bij de Xbox-versie telkens het gevoel had de baas te zijn, heb ik dat bij de PlayStation 2 versie niet. De grootste reden hiervoor ligt aan je teammaten. Ten eerste kunnen er veel minder bevelen aan hen gegeven worden, zodat ze veroordeeld zijn om achter jouw reet aan te lopen. Ten tweede zijn ze zo scheef als wat. Het kwam mij meerdere keren voor dat een teammaat van mij echt recht tegenover een vijand stond en het alsnog voor elkaar wist te krijgen om hem niet af te knallen.

De Lone Wolf modus is ook in de PlayStation 2 versie aanwezig. Deze modus blijft er voor zorgen dat de replay waarde van het spel wordt verlengd, maar hij is niet zo vermakelijk als in de Xbox-versie. Dit komt door het ontbreken van het geweer met filmpje, dat in de Xbox-versie wel aanwezig was. Met dat geweer kon de speler tegen een muur aan staan, om vervolgens het geweer om de hoek te laten kijken. Zodoende was je zelf minder kwetsbaar voor vijanden en was je echt een ‘one-man army’. Eigenaren van de PlayStation 2 krijgen daarentegen een geweer waarmee er flink ingezoomd kan worden. Toch is het effect hiervan minder groot, waardoor de modus ook minder aantrekkelijk is.

Een ander punt waar ik mij aan stoorde was de grootte van de levels; ze zijn namelijk erg klein. Het mooie aan Ghost Recon zijn de grote open gebieden waar de speler kan lopen en dat hij een eigen pad kan kiezen. Uiteindelijk moeten er wel een aantal doelen gehaald worden, maar er kon wel zelf gekozen worden hoe dat doel benaderd werd. Door dit aspect is door Ubisoft Sjanghai een dikke streep gezet. In plaats daarvan komt de speler terecht op vaste paden en is er meestal maar één weg van punt A naar B.

Als je het spel op zich zelf bekijkt, en dus de Xbox-versie vergeet, kun je er overigens genoeg plezier aan beleven. Er zijn genoeg gevarieerde missies, en als dat nog niet genoeg is, kan het spel ook online gespeeld worden. Helaas konden wij de online optie zelf niet testen, waardoor we je het multiplayer cijfer verschuldigd blijven.

Conclusie en beoordeling

None

Deze recensie klinkt misschien negatief, maar begrijp me niet verkeerd: Ghost Recon 2 op de PlayStation 2 is een spel waar je veel plezier aan kunt beleven. Helaas beschik ik over de luxe om zowel de PlayStation 2 als de Xbox-versie in huis te hebben en ik niets anders concluderen dan dat de Xbox-versie gewoon beter is. Als je dus moet kiezen tussen beide spellen, dan raden wij je aan om voor de Xbox-versie te gaan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Visueel oké
  • Meer actie tov eerste deel
  • Minpunten
  • Kleine speelvelden
  • Teammaten die niks doen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een uurtje of 10 is toch niet zo lang? Xbox versie is dus weer beter. De eerste speelde ik vaak op de PC. Ontzettend spannend, vooral grote gras / oerwoud levels met aardige vlaktes. Snipers, brrrrr….

  • Ik heb het niet uitgespeeld, zelf iets van 8 uur mee gespeeld en was best ver, maar had gewoon geen zin meer om met de campaign verder te gaan. Speelduur is dus richttijd van hoe lang je er plezier mee kan hebben.

  • drama:P

  • yes yes yo



    een week en dan ben ik jarig en ik weet al wat ik vraag NFSU 2 GR 2 HALO 2 en XBOX live



    yes ben zker de komende 2 weken daarna ziek :p



  • A ha. De xbox versie is dus beter. Niet voor mij dus.

    Mooi ereview.

  • mooie review (wel een beetje kort)

  • CC = credit card



    :P

  • Ik vindt de game wel tof hoor

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren