1. D-ASH

D-ASH

D-ASH, wellicht niet bekend onder de gamers, maar de mensen die vaker in het "Anime & Manga forum" rondhangen kennen deze titel misschien.

Het is een 5-delige volume manga, van 54 chapters lang.

Bij deze begint de blog, en eigenlijk ook een review, van en over D-ASH.

D-ASH is een, best wel briljante manga, deze deelt heel wat verschillende genre's, van Shounen wat snel veranderd naar Seinen, Romantiek, Sport, Drama en Humor, een goede mix, zolang het goed verdeeld wordt over de hoofdstukken. Hoewel de schrijver ons belooft het verhaal te zien van 4 vrienden en het opgroeien van hun, om te zien welke kanten ze opgaan en wat er gebeurt in hun relaties, vind ik een beetje té.

Hoewel er in het begin zogenaamd, 4 hoofdpersonen zijn, blijkt het al gauw drastisch te veranderen, sinds 2 daarvan al snel in de achtergrond vedwijnen, snel gevolgd door een derde. Hoewel we deze soms zien, gaat het eigenlijk om 1 persoon, Tsukasa.

De auteur heeft goed zijn/haar(?) best gedaan om te laten zien hoe mensen veranderen door de jaren heen, of.. juist niet. We beginnen de manga met de 3 goede vrienden op de basisschool, daar komt al snel een 4de bij, maar na het eerste hoofdstuk, skippen we al gauw naar de hogere school, waar het al maar eigenlijk om de echte hoofdpersoon gaat, zoals eerder gezegt; Tsukasa.

Snel gebeuren de time-skips die ons naar de universiteitjaren en het volwassen leven leiden van de personages, dit lijkt allemaal te veel, voor een redelijk korte manga, maar ze pakken het goed uit over de hele serie.

De art van de serie is verbazingwekkend, soms, dan verbaas je je over het feit hoe gedetailleerd de personages en omgeving wel niet kunnen zijn, en de andere keer denk je dat dit zelf had kunnen gedaan toen je 4 was. Het is hierdoor dus redelijk moeilijk om goed te zeggen wat ik ervan zou vinden, maar, ik geef het wel een goed punt, sinds het vermakelijk blijft.

Hoewel er wat verschillende tijdlijnen zijn in D-ASH, verloopt het verhaal snel, exclusief die tijdskips. In de eerdere volumes moet je je dus constant aanpassen aan de manier van leven en doen van bepaalde personages terwijl andere personages de onnodige clichés maken of precies doen wat je verwacht.

Het goede, maar dan ook erg goede punt aan deze manga, zijn de genre's; Romantiek en Drama. Dit is werkelijk schitterend gedaan, sommige dingen komen onverwachts uit de hoek geblazen terwijl je sommige dingen toch ziet aankomen, maar geneigt blijft om het spannend te vinden. Deze serie heeft ook zijn hoogte- en dieptepunten natuurlijk. De dieptepunten zijn voornamelijk de eerste en laatste volume. In het begin gaat het te snel, tenminste dat vond ik, wat meer van de jeugd van de personages kon wel gewenst zijn, en het laatste volume is goed, erg dramatisch, maar het feit dat je kunt zien dat de auteur alles snel wou afronden heeft duidelijk zijn sporen achter gelaten. Het laatste volume gaat merendeels echt om de sport, wat wel voor een complete afwisseling zorgt, sinds het voornamelijk ging om de romantiek en drama.

Maar het is een goede manga, die aan te raden valt een meerdere mensen.

Mocht je het niet erg vinden van afwisselende art. Mensen die het niet goed op de maag liggen.. kunnen het proberen. Maar zodra je tegen het laatste volume aanloopt wordt het alleen maar erger, dus dit gaat op eigen risico.

Voor de echte Shounen-liefhebbers, zou ik deze manga overslaan, hoewel er heeéél even wat Shounen-materiaal er in voor komt, is behalve de eerste paar chapters niks meer dan Seinen. Romantiek-liefhebbers kunnen de poging wel wagen, zo ook de Drama en Sport liefhebbers.