1. Spyro: A Hero\'s Tail

Spyro: A Hero\'s Tail

Spyro maakte ooit een vlammend debuut op de originele PlayStation en sindsdien werd het draakje steeds vaker gebruikt voor platform- en avonturenspellen. De kwaliteit van deze spellen is wisselend. Op draagbaar gebied wil Spyro nog wel eens schitteren, maar op de ‘grote’ spelcomputers gaat het de laatste jaren wat minder. Spyro: Enter the Dragonfly viel tegen en Spyro: A Hero’s Tail moet echt beter, wil het kunnen concurreren met bijvoorbeeld Ty, Crash, Blinx, Jak & Daxter en Ratchet & Clank.

Het spel begint wanneer allerlei gemene wezens de drakenwereld op z’n kop zetten en overal duistere kristallen plaatsen. Aan Spyro de taak om deze duistere kristallen te vinden en te vernietigingen, om zo weer vrede op aarde te scheppen. Aan het verhaal is al wel duidelijk wat de bedoeling is: veel zoeken en verzamelen. In de praktijk blijkt dit ook daadwerkelijk zo te zijn. Naast die duistere kristallen zijn er ook tal van andere dingen die verzameld moeten worden, zoals drakeneieren en gems, de speciale munteenheid.

Om te verzamelen dien je simpelweg te avonturieren in de vrolijke spelwereld. Op zich is dat best leuk om te doen, maar het voelt een beetje nutteloos aan omdat je niet echt een doel hebt. Vaak weet je niet waar je heen moet, omdat de opdracht is om bepaalde objecten te vinden, maar waar je die precies moet zoeken is onduidelijk. Er is wel een map, maar die zit op een vreemde manier in elkaar en verschaft je dus ook geen nuttige informatie. Het komt erop neer dat je rondloopt terwijl je ondertussen het één en ander verzamelt.

Bij het verkennen van de spelwereld dien je veel te springen, klimmen en zwemmen. Lekker veel platformplezier dus. Af en toe kom je ook wat vijanden tegen, maar deze zijn door hun minimale weerstand eerder vervelend dan een welkome afwisseling. Vaak is wat vuur spuwen al voldoende en anders ren je er met je hoorntjes even tegenaan. Het springen van platform naar platform (via een dubbelsprong) kost je nog wel de meeste tijd. Het is vreemd dat de afstand tussen sommige platformen ineens heel erg groot is, terwijl het volgende platform dan weer heel dichtbij is. Het zorgt er in ieder geval voor dat je oplettend moet blijven.

De wat minder ervaren gamers, zoals kinderen, zullen met Spyro: A Hero’s Tail in eerste instantie veel plezier beleven, mede door de lage moeilijkheidsgraad. Het spookte de hele tijd door m’n hoofd dat dit avontuur dan ook vooral voor die doelgroep is, totdat ik de eerste van een heel rijtje minigames tegenkwam. Zo was het de bedoeling om met de vliegende pinguïn Sgt. Byrd een heel vliegparkoers af te werken, waarbij je veel doelen moet bombarderen en door poortjes moet vliegen.

De tijdslimiet die hieraan verbonden was, was echter scherp en ik vraag me af hoe de moeilijkheidsgraad zo kan schommelen. Ook latere minigames zijn erg lastig. Op een gegeven moment werden die minigames misschien wel een beetje vervelend, want met elk figuur heb je weer andere opdrachten en een andere besturing. Parkoersen met de libelle Sparx, de mol Blinky en de cheeta Hunter zijn allemaal weer anders, dus je moet steeds weer nieuwe besturingen bestuderen en daar heb je niet altijd zin in.

Spyro: A Hero’s Tail doet er toch alles aan om afwisselend over te komen. Naast een paar minigames zijn er momenten dat je in een bal zit en door een bepaalde baan stuitert en in het hoofdavontuur zelf krijg je naar verloop van tijd de beschikking over verschillende gadgets, nieuwe aanvalsbewegingen en technieken om hoger gelegen platformen te bereiken. Je doelen blijven echter eentonig: verzamelen, verzamelen, verzamelen…

Visueel scoort het spel een voldoende. De omgevingen zijn groots opgezet en zien er vrolijk en sfeervol uit. De animaties van de personages zelf laten helaas vaak nog te wensen over. De achtergrondmuziek is goed en de stemmen beginnen niet snel te storen. Audiovisueel doet het spel zijn werk dus naar behoren, hoewel alle fronten op dit punt voor verbetering vatbaar zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Spyro: A Hero’s Tail heeft een grote spelwereld, maar wordt nogal snel saai door het steeds maar verzamelen van steeds meer objecten. Vind je het leuk om door grote omgevingen te avonturieren, dan is deze titel nog niet eens zo slecht. Het spel wordt ook snel saai door de lage moeilijkheidsgraad en door lastige minigames is het spel eigenlijk ook niet geschikt voor kinderen. Al met al zijn er in het platformgenre betere spellen te vinden.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Sfeervolle, grote spelwereld
  • Afwisselende minigames
  • Minpunten
  • Verzamelen wordt vervelend
  • Sterk wisselende moeilijkheidsgraad
  • Minigames kunnen storend worden

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik vond Spyro altijd een leuk platform spel op de ps. Ik speelde het altijd 3 X uit ofzo en het verveelde niet. De moeilijkheids graad is juist leuk, dan heb je nog een beetje uitdaging. Meestal zijn zulke spellen te makkelijk..

  • ben het totaal eens met aussie, deze spyro verdient een veel hoger cijfer

  • Ik ook, dit is de eerst goede Spyro sinds de delen op de PS1. Ook Crash Twinsanity is het eerste goede deel sinds de delen op PS1.

  • Je ziet aan alles dat dit een gedatteerde game is..Geef mij maar Jak of R&C

  • Als ik nog wat poen over heb nadat ik Ratchet & Clank 3, Jak 3, Killzone, Halo 2 en Prince of Persia 2 heb gekocht, koop ik hem meschien.

  • Spyro ziet er schattig uit en daarom verdient-ie een 10 =D

  • Okay, let even niet op het cijfer en lees de tekst… dan kom je tot de ontdekking dat je met dit spel lekker kunt avonturieren in een vrolijke spelwereld. Maar ik geef ook aan dat dat erg eentonig wordt en dat dat verzamelen eigenlijk helemaal niet leuk is. Lijkt je dat toch leuk, dan moet je dit spel vooral kopen. Ik denk echter dat er veel betere spellen zijn te vinden in het platformgenre (Crash, Blinx, Ty, Jak, Ratchet, enzovoort).

  • Mij lijkt het wel een leuk spel.

  • @Yoost: Maar hij ziet er zo schattig uit O_O Geef het gewoon een 10 =o

  • Nouja, misschien niet dan het eerste deel, Blinx 2 lijkt beter in ieder geval beter te worden, maar dat moet inderdaad nog blijken.



    Norbert: hou jij maar gewoon in gedachten dat we werken met een scoresysteem waar 5 de maximale score is ;).

  • Het spel faalt jammerlijk in het bereiken van de jongere doelgroep, want al snel dienen die achterlijk moeilijke minigames zich aan. Maargoed, zoals gezegd als je dit leuk lijkt moet je het vooral kopen, en die 5 is dus niet allesbepalend… Misschien is dit spel voor jou wel een 8 waard. Ik zie dat velen Spyro schijnbaar toch leuk vinden, als ik de recensie zou schrijven met de mening van de mensen die dit lezen dan was een 6 of 7 inderdaad meer terecht geweest.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren