1. Tales of Symphonia

Tales of Symphonia

Heb je twee jaar geleden een GameCube gekocht in de hoop er fantastische RPG’s op te kunnen spelen? Dan zou je je twee jaar lang lichtelijk genaaid gevoeld kunnen hebben. De goede RPG titels waren lange tijd immers op één hand te tellen. In slechts twee weken tijd is daar zowaar verandering in gekomen. Nintendo zorgde zelf voor het fantastische Paper Mario, EA bracht ons een langverwachte Lord of The Rings RPG, maar het wachten van de fans was vooral gericht op Namco’s Tales of Symphonia en Baten Kaitos. Die eerste ligt nu in de winkels. Nu gebeurt het helaas nog maar al te vaak dat het uiteindelijke product niet zo briljant blijkt als men vooraf wil doen geloven.

Je start in Tales of Symphonia als Lloyd Irving. Lloyd is een eigenwijze kwajongen, die het altijd voor elkaar krijgt om in de problemen te komen. Lloyds moeder werd vermoord door desians, de wrede bezetters van de spelwereld. Als hij hier achter komt, zweert hij wraak, en besluit hij zich aan te sluiten bij de kruistocht van zijn beste vriendin Colette, die als uitverkorene een lange en gevaarlijke tocht moet maken om de regeneratie van de wereld te voltooien. Samen met dit bonte gezelschap reis je door de prachtig vormgegeven spelwereld van Tales of Symphonia. Deze tocht voert je langs schilderachtige dorpjes, woestijnen en bossen maar ook over zeeën en bergen, en dat allemaal in een prachtige visuele stijl. We hebben deze generatie al een aantal spellen gezien die gebruik maakten van de cell shading techniek, overigens met wisselend succes. In dit spel is het werkelijk prachtig gedaan. De omgeving komt echt tot leven als een soort tekenfilm, en de karakters zijn zoals een Japanse RPG betaamt, aandoenlijk, en goed neergezet.

Een goede RPG staat of valt bij een goed verhaal en het vechtsysteem. Is één van beide niet goed, dan is dat funest voor het spel, en is deze al bijna niet meer te redden. Tales of Symphonia doet het op beide vlakken prima. Het spel maakt gebruik van het zogenaamde realtime strategie vechtsysteem. Je kunt je tegenstanders dus in een direct gevecht te lijf zonder eerst op je beurt te hoeven wachten. Dit vergroot het actie element, maar je moet nu wel steeds goed de fysieke gesteldheid van het gezelschap in de gaten houden. Gelukkig kan je jouw bondgenoten zo instellen dat zij ook powerups gebruiken als één van hen er slecht aan toe is. Je kunt zelfs meerdere controllers aansluiten en met vier man op avontuur gaan. Al hebben de overige drie spelers uitsluitend controle over de figuren in een gevecht. Als je de besturing van de overige groepsleden gewoon aan de computer overlaat, werkt dit prima. Naarmate het avontuur vordert, krijg je krachtiger wapens en de beschikking over speciale aanvallen. Het team zal zelfs zogenaamde gezamenlijke Unison aanvallen kunnen uitvoeren, door de speciale aanvallen van de groepsleden te combineren. Een kind kan de was doen, dankzij de prettige besturing in Tales of Symphonia.

Een avontuur kan nog zo mooi en meeslepend zijn, als het avontuur na een uurtje of tien al weer is afgelopen, blijf je toch een beetje met een leeg gevoel achter. De twee schijfjes die je in het doosje van het spel aantreft, verraden het eigenlijk al een beetje. Tales of Symphonia is een enorm avontuur geworden. Het hoofdavontuur beslaat een slordige zestig uur, en als je ook alle sidequests wilt halen, ben je zo’n tachtig(!) uur zoet. Nou staat een lange duur niet altijd garant voor een boeiend verhaal, maar Tales of Symphonia wordt nergens saai of langdradig, en dat is gezien de lange duur van het spel een erg knappe prestatie. Het verhaal van een groep avonturiers die de wereld moeten redden klinkt misschien heel erg cliché, de vele verassende plotwendingen zorgen ervoor dat het constant boeiend blijft.

In de vele gesprekken zit ook de nodige humor verwerkt, die het geheel ook nog van wat afwisseling voorziet. Waar ik ook nog even extra aandacht aan wil besteden, zijn de gesproken dialogen in het spel. Vaak worden stemmen in dit soort spellen door derderangs acteurs zonder enige inleving ingesproken, maar in dit geval dragen ze bij aan de geweldige ervaring die je beleeft als je Tales of Symphonia speelt.

Conclusie en beoordeling

Alles aan Tales of Symphonia ademt klasse uit. Het verhaal, de setting, de karakters en de visuele stijl. Het spel pakt je en laat je pas weer los als het avontuur is afgelopen, en dan heeft de gemiddelde speler toch al snel een uurtje of zestig op de klok staan. Ik ben dus heel erg enthousiast over het spel. Bijna onvermijdelijk, kleven er ook aan dit spel toch een aantal minpuntjes. De camera positie in de “overworld” is hier en daar irritant, zodat je bijvoorbeeld regelmatig op een vijand stuit, die je eigenlijk had willen ontwijken. Ook ziet de overworld er stukken minder uit dan de ingezoomde omgevingen. Er is af en toe wat pop-up, en het geheel is nogal kaal en ruw geanimeerd. Daar had Namco best iets meer aandacht aan mogen besteden, maar dat zal de gemiddelde RPG liefhebber een zorg zijn. Tales of Symphonia is een pracht RPG geworden waar GameCube bezitters al een hele tijd op hebben moeten wachten. Een enorm episch avontuur, met een schitterende visuele stijl en een heerlijk vechtsysteem.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • enorme speelduur
  • goed vechtsysteem
  • prachtige visuele stijl
  • boeit tot het eind
  • Minpunten
  • slordige graphics en irritante camera in overworld

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze moet ik gewoon hebben :) Goede review

  • suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    game ga ik halen

  • Goede review Jalf.

  • Halo 2 Half Life 2 en GTA San Andreas zijn dan ook ''echte'' killers.

  • Ten eerste wou ik ff kwijt dat ik het een hele goede review vind



    Ten 2e @Snakesonic nee geen 10 en dat hoeft ook niet want het kan altijd beter. Een 10 betekend dat alles uit de console is gehaald praktisch en de gamecube heeft meer in zijn mars.



    Echt een hele goede RPG!


  • Prima hoor, alleen Het hoofdavontuur beslaat een slordige zestig uur, en als je ook alle sidequests wilt halen, ben je zo’n tachtig(!) uur zoet.



    In krap 40 uur is het ook te doen :) Ook met wat sidequests erbij.

  • er bestaat geen 10 ocarina of time heeft ook een 9.9 gekregen en het was 10 waard

  • Een 10 betekent steeds wat anders hier…maargoed

    Een 9 is ook een heel mooi cijfer en dit spel verdient t ook zeker. Overigen, de meeste rpgs die ik ken hebben een redelijk lelijke overworld hoor:s ik vind de overworld dan ook vooral dienen gewoon als een soort wereldkaart dat je weet waar alles ligt en hoe t met elkaar te maken heeft, t gros van t spel speelt niet af op de worldmap:p

  • goed spel, maar heeeelemaal nix voor mij. zal er binnenkort ben ik bang echter veel last van krijgen.

  • denk dat je em als cadeau zelfs moet geven :p

  • Goede review, ben het ook met je eens. Spel is echt een topper :).

  • denk dat iemand er om vraagt nu.

  • Star Ocean 3 moet ik nog uitspelen, dus ik wacht nog even…



    Deze haal ik in de kerstvakantie wel.

  • Komt in elke cube review een 10en probleem?. ik vind ik San andreas eigenlijk ook geen 10 waard. Maarja het zijn 2 gehypte games. En trouwens. Er zijn 3 recente cube games die een 9 hebben gehad. Terwijl de 2 10en op 2 verschillende consoles kwamen. Dan hebben de cube gamers toch wel meer te vieren.

  • Weet iemand of dit spel ooit in Europa op de PS2 komt? In Japan is ie er al.

  • Komt deze op de ps2 dan? zoniet ga ik wel voor de cube versie, Realtime gevechten zijn leuker vind ik. Bij FF mogen ze dat ook eens toevoegen.

  • PlayStation versie is Japan only…



    Als je nog niet kan "uitzoomen" in de overworld, schuift de camera soms achter je. Dan kan je deze draaien wat je wil, maar je kan niet goed recht voor je kijken, waardoor je regelmatig alsnog "surprise" gevechten moet spelen…

  • Hele vette game alleen kan ik m niet kopen ivm geld gebrek :( hopelijk verdien ik snel nog wat bij dan kan ik metroid prime 2, paper mario 2 en ToS kopen :P

  • nooo ik wil hem voor PS2…dan maar toch eens overwegen om een cube te halen :P

  • Nou, er is genoeg tactiek in die gevechten hoor..ik weet nog dat ik tales of phantasia speelde en soms een baas 4 keer opnieuw moest doen omdat mn opstelling verkeerd was:p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren