1. Prince of Persia: verhaal en sfeer

Prince of Persia: verhaal en sfeer

Vorig jaar verbaasde Ubisoft Montreal ons met het uitstekende Prince of Persia: The Sands of Time. De Canadezen vonden de goede balans tussen de kenmerkende platformelementen en spannende gevechten. Daarbij was het spel in een kloppend, Perzisch jasje gehuld door bijpassende muziek en sterk levelontwerp. Tijdens de E3 van dit jaar maakten we daarom opnieuw kennis met de prins, maar we herkenden hem bijna niet. De prins was niet langer de schattige troonopvolger die in al zijn naïviteit een tovenaar geloofde en hierdoor het onheil over zichzelf en heel veel anderen afriep. Integendeel, aan het semi-open einde werd een extra verhaal geknoopt waarin de prins wat minder plezierig is om mee om te gaan.

Dat is dan ook niet zo gek, want het is lang geleden dat hij zijn laatste adempauze heeft gekregen. Sinds onze held thuis in Babylon arriveerde, wordt hij al achterna gezeten door een of ander onmenselijk monster. De prins vlucht en vraagt raad aan een oude, wijze man die hem vertelt dat het monster onder de naam Dahaka schuil gaat en niet te stoppen is. Door zijn daden in het eerste deel heeft de hoofdrolspeler een gat in de tijdlijn gemaakt en de Dahaka is de bewaker van die tijdlijn en het lot. De beweringen van de oude man ten spijt, is de prins vastberaden niet op te geven en het lot te doen keren.

Vanaf hier nemen wij het als speler over. Met Prince of Persia: Warrior Within zeggen de makers het Aladdin-achtige van het vorige deel vaarwel en hebben ze een enorm duister en gewelddadig avontuur in elkaar gedraaid. De prins heeft als doel te zorgen dat The Sands of Time niet gemaakt kunnen worden, dus wat betreft het thema is er weinig veranderd. De verhaallijn heeft echter veel angstaanjagendere elementen gekregen en de prins is zelf een sterke, chagrijnige en verschrikkelijk boze hoofdrolspeler geworden. Het sprookjesachtige heeft dus plaats gemaakt voor een stoerder spelontwerp. Dit moet je maar net aanspreken, maar feit is wel de titel hierdoor meer ballen heeft gekregen en vollediger aanvoelt. Hoewel we deze week nog met een recensie van het spel zelf komen, willen we eerst eens goed bekijken wat er nou precies aan dit spel gebeurd is om het beter dan het vorige deel te maken.

Het eerste verschil is de hierboven genoemde wisseling van een fabeltje naar een duister verhaal. Verder is de o zo belangrijke spelstructuur gewijzigd. Eén van de grotere kritiekpunten op het eerste deel was dat alles in stukken was opgedeeld. Eerst moest er wat gesprongen worden, vervolgens moesten er wat vallen ontweken worden en daarna kwam een reeks vijanden tevoorschijn. De makers wisten dit repetitieve ontwerp goed te verdoezelen, maar aan het einde van het spel werd de variatie toch stukken minder. Overigens duurde het niet eens zo lang tot je het einde bereikte en dat was natuurlijk ook wel een (kleiner) minpunt.

Beide foutjes zijn dan ook hersteld als we de makers mogen geloven. Onze eerste indruk is in ieder geval dat het spel inderdaad iets dynamischer is geworden en met de lengte (en moeilijkheidsgraad) lijkt het ook goed te zitten. Bovendien kwamen we er achter dat verschillende delen niet helemaal in een vooraf gestelde volgorde uitgespeeld moeten worden. Het spel wordt hierdoor iets minder lineair en dat rekt de houdbaarheid ook weer wat op. Door schatkisten te vinden kun je bovendien artwork vrijspelen en dat is voor de echte liefhebber natuurlijk altijd leuk. Uiteraard lees je hier meer over in onze recensie later deze week. Morgen gaan we nog in op het vechtsysteem, de omgevingen en de personages.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit lijkt me echt zo'n gruwelijk spel, ga deze zeker binnenkort halen.

  • waarom komen de beste spellen rond dezelfde tijd uit



    ze kunnen toch niet verwachten dat ik alles kan kopen, kost me klauwen met geld

  • Het verhaal en de sfeer van Warrior Within is echt geweldig echt stukken beter dan Sands of Time.

    Ook vomt Warrior Within een beter uitdaging en loop je niet 1,2,3 door het spel heen.

    Het vechtsysteem is ook geweldig verbeterd.

    Kan alleen maar zeggen dat dit een uitstekende vervolg is op een al goede game.

    Alleen sommige stukjes trial & Error vind ik soms ietswat frustrerend maar dat komt niet zo veel voor en het houd ook de uitdaging erin.

    Geweldig.



  • Er zit inderdaad veel trial & error in Sega. Ik ben aan het tapen voor de videofeature (die deze week volgt) en op de ruwe tape zie je heel wat domme 'Game Over's'. Heb m'n controller al meerdere malen door de kamer gegooid van frustratie. Maar goed, dat hoort erbij. Daarom vind ik platformspellen zo leuk, je kunt niet via een slim trucje het spel halen (bij schietspellen zou je vijanden kunnen ontwijken of juist heel veel dekking zoeken), maar moet écht goed timen en dergelijke.

  • Oh ja, Montreal lag in Canada… Wordt PoP door Canadezen gemaakt? =S

    Go Canadians!

    Maar goed ik kijk al erg uit naar deze game. Ik hoop alleen niet dat er meer vechten invoor komt dan platform aktie zoals dat bij Rayman 3 is gebeurt.

  • @kris

    Ik heb nog net niet me controller door de kamer gegooit maar me hand wel tegen de muur geslagen haha.

    Maar gelukkig zit het er niet al te veel in anders werd ik gek! :P

    Als er niet nog meer komt vind ik dat ze net bij het maximum toelaatbare trail & error zitten.



    @demonfoxkyubi

    Ik zelf vind dat het goed in evenwicht is het actie, vechten, puzzel en trail&error. Alhoewel ik het laatste soms d8 van hadden ze dit er maar uitgelaten :P




  • Mensen dit spel is de bom ik heb hem en ik stel voor dat iedereen die een beetje van puzzelen en vechten houd dit spel koopt:-)

  • leuk

  • @masterdude

    Dat ligt eraan welke controller je het lekkerst vind spelen, want ik denk dat het kwa graphics niks uitmaakt.

    Heb de ps2 versie niet gespeeld maar dat kan de ps2 grafisch denk ik wel aan hoor.

  • Ik ben geen PoP fan, maar damn, deze lijkt me cool =o

  • handjob

  • Oversexte bui?

  • ik heb hem en hij is echt zo tof hehehe alleen wel af en toe beetje moeilijk maar dat is juist goed!!!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren