1. Mario vs. Donkey Kong

Mario vs. Donkey Kong

Door een ruzie met Donkey Kong is het allemaal begonnen voor Mario, die we toen nog als Jumpman kenden. In het spel waarin hij debuteerde, was Mario verwikkeld in een strijd tegen Donkey Kong. Donkey Kong had Peach ontvoerd en Mario wilde haar natuurlijk uit zijn harige klauwen redden. Sindsdien is Mario niet meer weg te denken uit de Nintendo spellen. Ook Donkey Kong heeft in de loop der jaren een goede naam opgebouwd en in dit spel verschijnen ze weer allebei. Mario en Donkey Kong binden in dit spel opnieuw de strijd met elkaar aan. Dit keer geen Peach en Bowser dus.

Het spel begint met een grappig introductiefilmpje waarin te zien is hoe de ruzie is ontstaan. Donkey Kong werd door een tv-spotje verleid tot de nieuwe rage: de Mini Mario’s. Wanneer hij een Mini Mario aan wil gaan schaffen, blijken ze helaas uitverkocht. Donkey Kong kan dit niet echt waarderen en wordt woedend. Hij gaat naar de Mini Mario fabriek en steelt alle Mini Mario’s die er aanwezig zijn. Mario laat dit natuurlijk niet zomaar gebeuren en gaat achter hem aan.

Het uiteindelijke doel in het spel is om alle gestolen Mini Mario’s terug te vinden en Donkey Kong te verslaan. De Mini Mario’s liggen verspreidt over zes uiteenlopende werelden die allemaal bestaan uit acht verschillende locaties. In de eerste zes locaties is het de bedoeling om in het eerste gedeelte van het level een sleutel te vinden om de deur te openen die leidt tot het volgende gedeelte van het level. In dit gedeelte ligt de Mini Mario verstopt. Wanneer je in een wereld de zes Mini Mario’s verzameld hebt, krijg je de opdracht om de zes Mini Mario’s naar een speelgoeddoos te leiden en ze allemaal te vangen. Dit gebeurt in de zevende locatie van elke wereld. Op de achtste locatie tref je Donkey Kong. Na hem verslagen te hebben mag je verder naar de volgende wereld. Zo zijn er zes werelden precies hetzelfde opgebouwd.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=16214

De opbouw van de werelden zorgt voor een leuke afwisseling in het spelen. Vooral de laatste twee levels laten je heel anders spelen dan je in de eerste zes doet. Alle zes de werelden hebben uiteenlopende thema’s, wat we inmiddels wel gewend zijn van Nintendo. Je komt terecht in de speelgoed fabriek, een jungle, een spookachtig kasteel en ga zo maar door. Elke wereld vereist weer een andere manier van spelen. Iedere keer leer je namelijk steeds verschillende speeltechnieken en bewegingen.

De bewegingen van Mario zijn in Mario vs. Donkey Kong drastisch aangepakt. In de voorgaande 2D Mario spellen kon Mario rennen en springen, maar daar bleef het meestal bij. In dit deel kan Mario een handstand maken, een salto achteruit, aan de rekstok rondslingeren, in touwen klimmen, beestjes of andere dingen oppakken en ga zo maar door. Enkele dingen hebben we natuurlijk al eerder gezien, zoals het beestjes oppakken en het rekstok zwaaien dat geïntroduceerd werd in Super Mario Sunshine. Nog nooit kon Mario echter zoveel verschillende bewegingen in een 2D spel. Dit houdt het spelen leuk en maakt veel nieuwe, leuke puzzelopdrachten mogelijk.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=16215

In de eerste werelden is het spel erg gemakkelijk. Voordat je aan een level begint krijg je een filmpje te zien waarin de moeilijkheid van een level wordt uitgelegd. Dit kun je ook overslaan, want meestal is het wel duidelijk wat de bedoeling is. Eigenlijk blijft het spel te lang te makkelijk. Pas in de vijfde en zesde wereld wordt het iets moeilijker, maar ook dit is nog niet echt een grote uitdaging. De vijfde en zesde wereld zijn echter wel een grotere uitdaging dan de eerste vier. Door de lage moeilijkheidsgraad is Mario vd. Donkey wat te snel uit te spelen.

Conclusie en beoordeling

Mario vs. Donkey Kong is zeker geen slecht spel. Er lijkt echter wel veel meer in het spel te zitten, want je loopt er iets te makkelijk doorheen. Vooral de eerste werelden zijn erg gemakkelijk en dit komt niet ten goede aan de levensduur van het spel. Een echt hoge replay-waarde heeft het spel ook niet, want je hebt niet echt de druk om een level opnieuw te spelen om de hoogste score te halen. De nieuwe bewegingen van Mario zijn echter wel een welkome toevoeging en maken het spelen toch wel erg leuk. Kortom, een leuk maar iets te kort spel.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Lenige Mario
  • Ouderwets vermaak
  • Minpunten
  • Makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • volgens mij dufrt insidegamer niet kritisch te zijn ik zie bijna nooit een onvoldoende

  • ik zie nooit hoge cijfers bij cube

  • De gfx zijn vreemd en de gameplay is totaal niet mijn ding, oftewel de game is niks, IMO

  • Echt een hele slechte game is dit!

  • @chemer We hebben genoeg onvoldoendes uitgedeeld hoor. Check maar wat reviews van mijn hand. Twee vieren en wat vijfen ofzow…



    @nintendo power Metroid Echoes kreeg een negen en er zijn genoeg 7's 8's voor cube (of multi én ook cube).



    @62.234.14.68 Een nieuwe recensie komt er niet.


  • @ chemer is het verplicht om onvoldoendes uit te delen -_-

  • ik vind dit spel ook wel leuk hoor, zeker wel een 7 waard.

  • @62.234.14.68



    Waarom slaat deze review de plank volledig mis dan?



    Bijna alles wat erin sta ervaar ik ook zo.

    Vond het na een tijdje beetje saai worden eerlijk gezegd maar jah dat is mijn ervaring he.



  • me neefke heb hem zag er leuk uit vond ik

  • vraagje: ziet de game er net zo beroerd uit als de screens? Want die zijn gewoon brak.

    Niet dat ik 'm van plan was te kopen btw…

  • @n-gamer



    Ik zelf speel ook het liefst of de cube en ben gek van nintendo games maar eerlijk is eerlijk deze game verdient niet meer dan een 7 hooguit 8.

    Maar beetje flauwekul om te zeggen dat je IG niet meer serieus moet nemen, omdat paper mario een 8 en metroid een 9 heeft. Ik heb ze beide en het zijn beide hele goede games maar daarom hoeft het nog geen 10 te hebben. En dat GTA SA en HALO 2 een 10 hebben is misschien iets te veel van het goede maar goed omdat IG zo neer te zetten is ook onterecht.

    Bovendien Half Life 2 een 10 hebben ze al een review hierzo dan van Half Life 2 ???


  • Het is eigelijk ongeveer het zelfde doel als Super Mario 64 of Sunshine…zoals bij die 2 moest je alle sterren/shine sprites verzamelen,en hier alle mini-mario's…niet dat ik dat erg vind,ik vind het wel lache eigelijk :P alleen jammer dat ik geen GBA heb :'( ben te laat PUUR nintendo fan geworde :S:P

  • @sega Half-Life 2 hebben we allang :D.



    Als je vind / denkt dat je ons niet serieus kunt nemen dan is dat jouw mening. Dan moet je eventueel andere tijdschriften / websites raad plegen. Feit blijft echter dat wij niet anti-ninty zijn of iets dergelijks. Het is gewoon de mening van de redacteur, en een mening kan niet fout of goed zijn.



    IG beoordeelt games ook niet. Dat doet een redacteur (en dat hoeft dus niet perse de mening van de hele redactie / site te weerspiegelen).


  • @terminator

    okeej dan heb ik die zeker gemist haha

    maar ehhh dat laatste is hopelijk niet op mij gericht want dat zei ik niet nam het juist voor jullie op!

  • sorry hoor maar begin het idee te krijgen dat jullie niet echt goed recensies kunnen schrijven (of iig dat het niet duidelijk is waarom het spel dat cijfer verdient) als minpunt word gezecht dat het (te) makkelijk is tja en qua replay en gameplay geef je een 8 maar 't spel krijgt een 7:o

  • Donkey Kong had Peach ontvoerd (…)



    Pauline moet dit zijn, beetje laat, maar voor ieder die het ooit ziet, leuk meegenomen. (Zie ook http://www.nintendoweb.nl/karakters/pauline.php)



    :)


  • Lolz, na 4 jaar weer een bericht…

    Naja, lijkt me een grappig spel, alleen sequels he.. ja…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren