1. De games-industrie en HipHop.

De games-industrie en HipHop.

Tot voor kort was dit dé periode om te beleggen in nieuwe dingen en dat zal na afloop van de economische crisis ook wel weer opbloeien. Hoe slim de wereld om ons heen ook lijkt, des te dommer blijkt onze omgeving soms te zijn. Zo word er uitbundig gepraat over nieuwe beleggings-systemen en de opkomst van voetbal als bedrijfs-tak. Nu zijn er inderdaad veel voetballiefhebbers, maar waarom komen onze grijze hersencelletjes niet verder dan voetbal?

Hoogstwaarschijnlijk omdat het volgende onderwerp té grof en 'underground' is voor de grote wereld. De angst is er voor de kritische blik van de media, terwijl diezelfde angst er juist zou moeten zijn voor het oordeel van de gamers. Zo kom je dus uit bij een verschrikkelijke 50 cent: Bulletproof of (het waarschijnlijk even slechte) Blood in the sand. Het is allemaal net niet té en kent daarom totaal geen diepgang of originaliteit, op de soundtrack na. Het is immers Hiphop waar ik het over heb.

Dat o zó omstreden muziekgenre dat bij deze log natuurlijk weer veel haatreacties gaat creëren. Neen, wij maken geen games met "onbekende" oldschool-artiesten, dat levert immers geen miljoenen op. Veel liever zien wij duizenden negatieve reacties in ons klachtenhok waar niemand ooit naar om kijkt, al die duizenden mensen hebben ons spel toch al gekocht. Het geld is binnen. Zo zie je maar weer eens hoe verrot deze wereld wordt, we laten stoere trailers zien die allesbehalve ingame-beelden tonen en kijken amper om naar de gamer.

Toch wordt er niet gerealiseerd dat die enkele ontevreden gamer wel een onderdeel is van een de grote groep die de spellen koopt en praktisch deze hele industrie in leven houdt. Langzaam aan wordt die ene gamer verandert in een grote menigte, dat na een nog slechter vervolg vijf keer nadenkt voordat hij nog een spel van die uitgever koopt. En die groep zou zomaar eens het verschil tussen winst en verlies of faillisement en succes kunnen maken. De zichzelf respecterende uitgever maakt een spel dat al die liefhebbers van échte hiphop tevreden stelt - en geloof me dat zijn er een heleboel. Een shooter met diepgang en een boeiend verhaal bijvoorbeeld. De - in mijn ogen - ideale uitgever ziet zelfs liever een stuk of 50 positieve reacties in zijn mailbox, dan miljoenen op zijn bankrekening.

Tuurlijk is het begrijpelijk dat een uitgever zich niet in de nesten wil werken door het ondenkbare toe te passen en een conflict alá Manhunt en co op zijn hals te halen. Een uitgever wie het niks kan schelen hoe zijn eindproduct eruitziet en er bewust van is dat zo'n schandalige game niet op de markt mag verschijnen (en het vervolgens toch laat uitbrengen) is echter een schande voor de games-industrie.

Laat die Singstar: Rap Legend of die Oldschool: The Chronicles-game gewoon verschijnen, ook alleen al om eerlijk naar je eigen passie te zijn.

50 cent: Bulletproof

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad