1. The Moment of Silence

The Moment of Silence

Tussen alle grote titels door, zoals GTA: San Andreas en Half-Life 2, is het leuk om af en toe was rust te vinden in een rustige adventure game. Eén waarin je helemaal weg kan dromen en even de drukke gangwars en strider gevechten kan vergeten. Nu is natuurlijk de grote vraag of The Moment of Silence deze titel kan zijn.

De tijd dat point and click spellen goed waren voor bakken geld voor uitgevers zijn voorbij, en daarom zien we zelfs klassieke point and click titels als Larry en Broken Sword omgezet worden naar een soort van derde persoons actie/adventure spellen. Het uit Duitsland afkomstige House of Tales koos bij The Moment of Silence echter nog wel voor deze klassieke speelstijl, en zet daarmee een redelijke titel neer.

In The Moment of Silence volgt de speler het personage Peter Wright in een spannend verhaal. Het spel begint met een filmpje waarin Peter ziet hoe zijn buurman op brute wijze wordt meegenomen door speciale agenten. Na korte tijd komt hij er achter dat niemand bij de politie iets weet van het arresteren van zijn buurman. Uit sympathie voor zijn buurvrouw en haar zoontje gaat hij uitzoeken wat er gebeurd is, en waar zijn vermiste buurman uithangt. Hoe verder je vordert in het spel, hoe meer je leert over Peter Wright, een sombere man met een tamelijk ongelukkig verleden waar hij elke dag aan moet terug denken.

Het spel speelt zich in de toekomst af, niet al te ver van onze eigen tijd maar wel weer zo ver in de toekomst dat er plaats is voor de fantasie van de ontwikkelaar. Het spel geeft een redelijk reëel beeld van de toekomst, de omgevingen, voorwerpen en sfeer komen allemaal goed overheen. Soms zijn er dan wel weer kleine foutjes zoals de kleding van de personages, deze is hetzelfde als in het heden en gaan daardoor tegen de rest van het spel in.

Vanaf het begin zit de sfeer er goed in. Veel spellen beginnen met een paar makkelijke introductie vraagstukken die je geleidelijk aan in het grote verhaal leiden. In The Moment of Silence is dit overgeslagen, het spel begint meteen met pittige puzzels en intensieve gesprekken. Je kunt duidelijk merken dat de heren bij House of Tales thuis zijn in het genre. Ze hebben een echte hardcore point and click titel ontwikkeld die gericht is op de meer ervaren gamer in dit genre. Het spel komt voornamelijk neer op de juiste dingen zeggen tijdens een gesprek en de juiste voorwerpen op de juiste plek gebruiken. Er zijn alleen vaak zoveel kanten die je op kunt, dat het te lang zou duren om alle mogelijkheden af te gaan. Daarom is het van belang dat je goed naar anderen luistert en het verhaal blijft volgen. Zelfs als je goed luistert en logisch nadenkt, kun je soms voor een lange tijd op één punt vast zitten. Een spel moeilijk maken is goed, maar in The Moment of Silence zitten een paar onlogische puzzels die het spel soms meer een ingewikkeld programma maken dan een adventure game.

Visueel gezien is deze titel een lichtelijk teleurstelling. Zoals in veel avonturen spellen bestaan de omgevingen uit 2D plaatjes waar de speler doorheen loopt. En al zijn deze plaatjes rijkelijk gevuld met detail, toch heeft het spel een soort van plastic look. De personages zijn dan wel 3D maar hebben ook heel wat mankementen. Meestal zijn het niet meer dan een paar vreemd gevormde blokken met doffe textures er op. Aan de andere kant maakt het niet bijster veel uit, avonturen spellen gaan tenslotte puur om de speelbaarheid, en graphics hebben hier maar zelden invloed op.

Conclusie en beoordeling

Over het algemeen is The Moment of Silence een redelijke titel die het nodige vermaakt brengt. Ook de sfeer is redelijk goed ontwikkeld, door de combinatie van het verhaal en de verschillende personages die je tegen komt. Het spel is echter alleen echt een aanrader voor de hardcore adventure gamers onder ons. Andere gamers kunnen beter hun heil zoeken in een klassieke adventure game.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Hardcore point and click
  • Concept goed uitgewerkt
  • Minpunten
  • Grafisch te simpel
  • Niet voor iedereen geschikt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ken dit spel niet….

  • Nu wel :)

  • Maar is dat nu nu echt een minpunt dat het niet voor iedereen geschikt is. GTA is ook niet voor iedereen geschikt. Resedent Evil ook niet. Niet echt consequent he.

  • Laten we eerlijk zijn. 10 jaar geleden trok met voornamelijk toch de zelfde kleding aan als nu. 25 jaar geleden ook. Dus een fout is het niet!

  • Maar is dat nu nu echt een minpunt dat het niet voor iedereen geschikt is. GTA is ook niet voor iedereen geschikt. Resedent Evil ook niet. Niet echt consequent he.GTA en Resident Evil zijn enorm 'mainstream' en voor vrijwel iedereen geschikt.

  • Dit spel speelt zich over z'n 40/50 jaar af, en er word kleding gedragen van mss wel 10 jaar terug. En btw, kleding veranderd elke 5 jaar wel, alleen geleidelijk aan dus merk je het niet en lijkt het net of het niet veranderd.

  • Niet mijn type game..Heb vroeger best wel eens een point&click game gespeeld, maar nu hoeven die niet meer voor mij

  • voice acting en verhaal zeker een van de betere adventures van dit moment.

    als het technische gedeelte nu ook nog goed was uitgewerkt was het een toppertje geweest. Als Rita haar gezicht beweegt blijft de sigaret op de zelfde plek zitten wat als gevolg heeft dat als ze omhoog kijkt de sigaret in haar nek zit en als ze naar beneden kijkt zit die sigaret in haar voorhoofd. dit soort slordigheidjes zie je regelmatig wat toch jammer is.

    en het spelmechanisme maakt het wat te eenvoudig vind ik. je kunt alleen maar inzoomen op hot spots dus wordt al (te) snel duidelijk waar en wat je in een gebied moet doen vind ik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren