1. Prince of Persia: vechtsysteem en personages

Prince of Persia: vechtsysteem en personages

Gisteren behandelden we de veranderde sfeer in Prince of Persia: Warrior Within en bekeken we wat er zoal veranderd is aan het spel zelf. Vandaag laten we onze blik rusten op de omgevingen, het innovatieve vechtsysteem en de diverse personages. Dit als voorbereiding op onze recensie, later deze week.

De variatie in spelomgevingen is dubbel en dwars aanwezig. In Prince of Persia: Warrior Within vinden we de prins terug op een eiland, bij een soort kasteel. Net als in het vorige deel moeten we als speler dit hele kasteel weer van voor naar achter uitpluizen. Helaas zijn we tot nu toe al enkele saaie delen tegen gekomen waarin we moesten backtracken. Dit zorgde voor wat verwarring gezien de omgevingen op vrijwel geen enkele wijze veranderd leken te zijn. Gelukkig maakt het indrukwekkende ontwerp van het kasteel dat weer goed. In het spel krijgen we te maken met een vrolijke, bosachtige omgeving, maar even later kunnen we ons al weer terugvinden in een grauwe ruimte zonder al te veel zonlicht. Elke omgeving is hierbij even prachtig ontworpen en zit vol met geweldige spring- en klautermogelijkheden.

Op het eiland bevinden zich enkele belangrijke personages. De prins, de speler zelf dus, is op zoek naar de Empress of Time. Dit niet-menselijke, maar wel sterfelijke, wezen bestaat alleen in het verleden en de prins moet voorkomen dat zij The Sands of Time kan creëren. Overigens zal de prins sowieso steeds van heden naar verleden (en andersom) reizen, maar dat terzijde. Een dienares van de Empress of Time is Kaileena, een sexy en gewelddadig vrouwtje dat de prins in het verhaal nog wel eens van dienst kan zijn. Niet zo goed van pas komt de aanwezigheid van Shahdee, Dahaka en de Sandwraith. Allen zullen proberen het de prins erg moeilijk te maken om zijn doel te bereiken.

Om deze vijanden nog beter en mooier af te kunnen maken, heeft Ubisoft het complete vechtsysteem op de schop genomen. Want ja, als je zulke geweldige animaties in een spel hebt gezet, moet je er natuurlijk wél gebruik van maken. Daarom maken we kennis met het begrip Free Form Fighting. Dit systeem stelt de prins in staat zijn tegenstanders op heel veel verschillende manier te doden. Via de secundaire aanvalsknop kunnen vijanden vastgepakt worden of kan er gebruik gemaakt worden van de omgeving. Andere knoppen laten de prins over een vijand heen springen en hem de kop af hakken of het wapen van die vijand stelen. Deze wapens zijn ook vaak gewoon van de grond te pakken en openen een geheel nieuw combopakket.

De wapens zijn in vijf verschillende klassen onderverdeeld. Naast zwaarden zijn ook bijlen, knuppels, dolken en andere voorwerpen (zoals een houten balk) te gebruiken. Dat heb je ook wel nodig want naast normale vijanden met elk hun eigen tactiek, zijn er ook gigantische baasgevechten vol spanning en sensatie. Al deze bazen moeten op een andere manier verslagen worden en het vereist soms heel wat denkwerk om de zwakke plek te detecteren. Uiteraard moeten de wapens dan in combinatie met acrobatiek gebruikt worden. Deze acrobatiek gaat stukken verder dan voorheen en de prins kan in al zijn lenigheid veel meer acties uitvoeren. Vaak zijn de animaties hiervan prachtig en het is dan ook een genot om een spelfiguur zo soepel voort te bewegen.

Onze eerste indrukken zijn positief. Prince of Persia: Warrior Within heeft fantastische spelelementen en is vernieuwend genoeg om liefhebbers van weleer nog eens aan te spreken. Hoe alle toevoegingen uiteindelijk uitgepakt hebben, is te lezen in onze recensie die later deze week gepubliceerd wordt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Eerste! LIjkt me toch wel een cool spel, al zat ik eerst zovan dit is meer van hetzelfde!

  • Dat ik eerst ook voordat ik het spel gekocht had, maar nu dat ik het heb is het echt zo dat het echt niet veel van het zelfde is er is zoveel veranderd.

    Kan het niet vaak genoeg zeggen geweldig spel.

  • hebben jullie de PS2-versie of niet?? wil 'm waarschijnlijk gaan halen maar weet niet zeker of de kwaliteit op de PS2 ook zo geweldig goed is..

  • so ckr een bruut spel, ik ga hem denk ik maar es halen, zo aan de reacties te horen is hij zwaar bruut :D

  • so ckr een bruut spel, ik ga hem denk ik maar es halen, zo aan de reacties te horen is hij zwaar bruut :D

  • freakylegand



    Heb je POP SOT niet op de PS2 gespeeld? Die zag er heerlijk uit en speelde ook heerlijk. Daarom zal het nu ook wel weer dik verzorgd zijn lijkt me.

  • San An,



    De cube versie (van SOT) heb ik niet gespeeld maar de cube doet niet onder voor de ps2 dus grafisch zal het ook wel weer dik in orde zijn.

    Misschien kan iemand die WW al heeft daar wat meer over zeggen?


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren