1. GoldenEye: Rogue Agent

GoldenEye: Rogue Agent

Elk James Bond spel dat na GoldenEye uitkwam werd vergeleken met de Nintendo 64 klassieker. Men is met elkaar eens dat geen enkel nieuwe Bond-spel aan de kwaliteiten van Rare’s meesterwerkje heeft kunnen tippen. Daarom is het zo opvallend dat Electronic Arts komt met een James Bond spel dat de ‘heilige naam’ GoldenEye draagt. Helaas is het alleen de naam die beide spellen met elkaar verbindt. Voor de rest is het verhaal, het karakter en ook de kwaliteit geheel anders.

Het grootste probleem waar Rogue Agent mee kampt, is de intelligentie van de vijanden, of beter gezegd het ontbreken daar van. Vijanden zijn gewoon kinderlijk dom. Als je op een meter afstand van ze staat moeten ze letterlijk 3 seconden nadenken voordat zij beginnen te schieten. Een ander probleem is hun gedrag, dat robotachtige trekjes vertoont. Steeds zullen ze een vast patroon aanhouden van schieten, duiken, tevoorschijn komen en weer schieten. Reageren op handgranaten is een ander probleem. In plaats van weg te rennen of te duiken doen de vijanden niks anders dan te bukken. Nou heb ik nooit in het leger gezeten, maar volgens mij helpt bukken niet echt als je één meter van een granaat staat. Kortom, de vijanden in GoldenEye Rogue Agent zijn niks meer dan domme loslopende projectielen, die jou alleen pijn kunnen doen als zij in grote groepen zijn. In grote groepen is het namelijk vaak erg onduidelijk waarvandaan je wordt beschoten. Tijdens het spelen heb ik dan ook meerdere malen gesmeekt om een radar.

Doordat jouw vijanden geen uitdaging vormen, valt ook het hele idee van het gouden oog weg. Ja, het is leuk dat je door de muren kunt kijken of een schild kunt oproepen, maar tijdens het spelen gebruik je het gewoon niet. De enige reden om het te gebruiken is dat je soms een beetje wilt klooien en zelfs dan is het nog niet erg boeiend.

Maar als je dacht dat dit alle problemen waren, dan heb je het helaas mis. Zo is de besturing behoorlijk slecht. Het spel maakt voor de controller gebruik van de welbekende Halo layout, maar het werkt gewoon niet lekker. Tijdens het spelen heb je nooit het gevoel de ‘baas’ van het spel te zijn. Ook het leveldesign is niet geweldig en geeft de speler veel déjà vu momenten.

Is GoldenEye: Rogue Agent dan een slecht spel? Goed niet, maar slecht gaat ook weer te ver. Rogue Agent beschikt over een zeer vermakelijk, ouderwetse multiplayer modus. Deze modus kan met vier man op de bank of samen met zeven anderen via Xbox Live gespeeld worden. Centraal staat hierin snelle, simpele actie, gecombineerd met allerlei valstrikken die in de verschillende levels te vinden zijn. Een ander positief punt is op het gebied van het wapenarsenaal te vinden. Er zijn namelijk veel verschillende wapens, waarbij elk wapen uiteraard voor en nadelen heeft. Daarbij krijgt de speler ook nog de mogelijkheid om met twee verschillende wapens tegelijk te hanteren.

Conclusie en beoordeling

None

GoldenEye: Rogue Agent is geen goed, maar ook geen slecht spel. Aan de ene kant heb je de matige campaign modus waarin de speler zijn verstand op nul kan zetten en vervolgens alles domweg kan afknallen. Aan de andere kant staat de interessante multiplayer mode. Deze is niet van het kaliber Halo 2, maar staat wel garant voor een aantal uurtjes speelplezier. Rogue Agent is vooral bedoeld voor de James Bond fans en zij die genoeg geld hebben en maar al te graag er op los knallen. Val je niet onder één van die groepen, geef dan je geld liever uit aan een goed doel of zo!
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • Domme vijanden
  • Saaie levels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nog minder dan die éne 3rd-person Bond spel en dus een schande voor de naam Goldeneye. Meer had ik ook niet verwacht natuurlijk.

  • Had ook niet verwacht dat het zou kunnen toppen aan de n64 naamgenoot. Maar een fijne no brain first person shooter is ook wel weer erg fun om te hebben aangezien we veel sneak games op het moment zien.

  • Bedankt EA Pffff

    Gelukkig wil EA in de toekomst de bond spellen weer door een ander laten ontwerpen. Zoals het er nu uitziet gaat Free Radical weer de bond games maken voor EA. Dat is toch wel goed nieuws!

  • EA EA EA EA ik haat EA ikmword gek van EA EA hangt me de strot uit……….



    Starks blijft EA opver met games EA koopt alle bedrijven en verneuken die bedrijfen….

  • EA moet toch ooit eens in zien dat ze geen perfecte developers zijn.

  • EA is gewoon fucked up

    Goldeneye is een heilige naam en die mogen ze niet misbruiken.

  • Erg jammer want ik verwachte toch wel veel van dit spel. Ik zou alleen iets meer willen weten over de live mode en de graphics en het geluid. Goede review maar minmunten opnoemen is begrijpelijk maar iets meer informatie zou niet overbodig zijn.

  • dit was voorspelbaar…

    enzo kwam mij voorspelling uit.

    EA stop met die crap en ga eens leren om games te maken.

  • Jammer, had een waardige opvolger van Goldeneye wel leuk gevonden…:)

  • Waarom brengt EA zo'n game nou uit??? Als ze een jaar geleden begonnen aan een versie voor de volgende generaties consoles dan hadden ze nog genoeg tijd om het voor die consoles tot een succes te laten brengen. Nu hebben ze weer een smet op nog een franchise gebracht.

  • Dit haalt het dus gewoon lang niet bij het origineel op de N64??? Misschien moet daar een re-make van gemaakt worden om ooit nog een goeie bond game uit te brengen :S

  • EA brent de naam 'goldeneye' ter schande!

  • hoe EA rare's goldeneye zo kan verkrachten begrijp ik nog altijd niet..

    Tja

  • Met Everything or Nothing had EA bijna goud in handen. Ze hadden meer die kant op moeten gaan. Lekker afwisselende gameplay. De schietmissies en de camera waren niet perfect maar daar hadden ze aan kunnen werken.

    Nu komen ze weer met een halfbakken 13 in een dozijn FPS. Ik snap dat niet hoor.

  • Gauw weer terug naar de N64 versie :D..kut spel is dit zeg.



    Tja en straks verneuken ze Time Splitters 3 ook nog…..

  • Het ergste van alles is dat EA denkt dat het goeie spellen maakt….



    Daarom zal de kwaliteit ook niet verbeteren in de toekomst.

  • Dit verwachtte ik eigenlijk al..De game is de naam Golden Eye niet waardig

  • Grappig dat iedereen EA afkraakt, terwijl het nog steeds goede titels op de markt brengt.



    @ Cartelir: FIFA 2005, DJ V: FFY, Battlefield, Burnout 3, LotR: BfME, The Sims 2… Allemaal degelijke tot (zeer) goede spellen. Volgens mij is het tegenwoordig in om EA af te kraken. Niet terecht imo, maar ieder zijn ding heh.

  • Ik heb echt zin in die nieuwe James Bond ontwikkeld door Free Radical Design, die gasten (in ieder geval het grootste deel ervan) heeft ook Goldeneye N64 gemaakt en het moet voor de next gen consoles worden, dus ik hoop dat het nu wel goed komt en EA Free Radical gewoon hun gang laat gaan.

  • Precies en Free Radical is ook verantwoordelijk in die tijd voor timesplitters. Dan moet het hopelijk wel goed komen maar goed dat hang ook weer af van hoeveel vrijheid krijgen ze van EA.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren