1. Prince of Persia: Warrior Within

Prince of Persia: Warrior Within

Kan een man zijn eigen lot veranderen? Kun je, als je terug in de tijd reist, gemaakte fouten herstellen? Ubisoft is met deze vraag in het achterhoofd aan de slag gegaan met Prince of Persia: Warrior Within. Het eindresultaat mag er zijn: veel actie en puzzelwerk maar ook een meeslepend verhaal met een aantal interessante plotwisselingen.

Het paradepaardje van Prince of Persia: Warrior Within is het Free Form Fighting systeem. Dit systeem zorgt er voor dat de verschillende gevechten fris blijven. Er zijn tientallen verschillende aanvallen door de prins uit te voeren, waardoor de speler een enorme vrijheid geniet. Een andere verbetering van dit systeem is dat een vijand niet met een finishing move afgemaakt hoeft te worden. Een verademing in vergelijking met het vorige deel, de Sands of Time.

Ik heb het eerste deel niet uitgespeeld. Ik kwam namelijk geregeld vast te zitten bij een puzzel, waardoor ik uiteindelijk het spel uit mijn PlayStation 2 haalde. In Warrior Within had ik hier veel minder last van.

De variatie tussen de puzzels is dan ook sterk verbeterd. Tijdens het spelen dacht ik verschillende keren aan een liedje van Herman van Veen: ‘We moeten rennen, springen, vliegen, opstaan en weer doorgaan.’ Dat is precies wat Warrior Within uitademt. Je rent langs muren, springt over ravijnen, zwiert aan stokken en glijdt langs gordijnen naar beneden. Dit alles in rap tempo, waardoor er soms een fout wordt gemaakt. Gelukkig heeft de prins nog altijd de beschikking over de krachten des tijds en kan hij na het maken van een fout de tijd terugdraaien.

Het terugdraaien van de tijd is niet het enige kunstje dat de prins kan flikken. Zo kan hij de tijd vertragen en de tijd versnellen, waarbij de prins dan supersnel met zijn zwaard in de rondte kan slaan. Hij heeft zelfs de mogelijkheid om de tijd te gebruiken voor een explosie. Stuk voor stuk leuke kunstjes waar veel plezier uit te halen valt.

Eerder sprak ik over de variatie van de puzzels. Diezelfde variatie is terug te vinden bij de vijanden. Vijanden variëren van simpele zielen die geen enkele uitdaging vormen tot ware krijgers, die pas na tientallen klappen ter aarde storten. Maar de echte uitdaging zit hem in de verschillende tussenbazen. Bij die gevechten moet de prins werkelijk alles uit de kast halen om te zegevieren. Ontwijken, blokken en de tijd beïnvloeden vormen dan de sleutel tot succes.

Een andere nieuwe toevoeging is het tijdreizen. Zo zul je soms een schakelaar in het verleden moeten omzetten, om een puzzel in het heden op te kunnen lossen. Helaas zorgt dit tijdreizen af en toe ook voor verwarring. Soms is het namelijk niet duidelijk wat het omzetten van een schakelaar in het verleden teweeg brengt in het heden. Ook zorgt het voor een herhalend leveldesign. Soms moet je drie keer dezelfde ruimte door, voordat een bepaalde puzzel is opgelost. Dit zogenaamde back tracking is gelukkig maar één van de weinige minpuntjes van het spel.

Tot slot wil ik nog wat over het uiterlijk van het spel zeggen. Het is allemaal wat duisterder geworden. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat hierdoor de sfeer van Prince of Persia verloren is gegaan. Ik ben het daar niet mee eens. De duistere sfeer is misschien even wennen, maar het past perfect bij het thema 'noodlot'. Daarnaast zijn er genoeg prachtige, betoverende omgevingen, waar liefhebbers van het eerste deel hun hart op kunnen halen.

Conclusie en beoordeling

None

Als je mij vraagt of Warrior Within beter is dan het eerste deel, dan zeg ik "ja". Het belangrijkste argument dat mij daartoe beweegt is het verbeterde vechtsysteem, waardoor gevechten meer een uitdaging vormen. Maar daarnaast zorgen de prachtige omgevingen, de vermakelijke puzzels en het meeslepende verhaal ervoor dat je dit spel blijft spelen. Warrior Within is eindelijk weer een spel dat ik heb weten uit te spelen en dat zegt volgens mij genoeg!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Vechtsysteem
  • Variatie in puzzels
  • Visueel nog steeds prachtig
  • Minpunten
  • Back tracking

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ja maar jij speeld hem ook niet uit zonder dood te gaan

    niemand trouwens en 10 uur is aan een stuk dorlopen en van alles weten waar het te vinden is anders is het wel uurtje of 20

    en onthoud dat de xbox versie downloadeble content krijgt

  • Net als Jelle speel ik ook niet alle spellen uit en vind ik het soms een verademing om games met de lengte van Warrior Within te spelen.

  • topper

  • Goede review echt geweldige game.



    Snap alleen de speelduur niet helemaal.

    Normaal staat er hoe lang je er ongeveer over doet.

    Nu staat er ineens hoe lang je er over doet zonder dood te gaan.


  • voor mij gevoel worden er op deze site teveel negens gegeven de cijfers mogen best wel gevarieerder zijn waarom geen procenten.

    maar dat wil niet zeggen dat deze spel het niet verdient integendeel dit is de spel op dit moment voor mji

  • goeie review



    sega het lijkt me toch duidelijk wat ie bedoeld ermee?

  • @ Maniac E

    Ik bedoel met het niet snappen van dat er anders niet staat van zonder dood te gaan.



    Dit is overigens geen kritiek hoor wil alleen graag weten waarom er nu levensduur wordt gedaan zonder dood te gaan.

  • Ohw, ik vond dit juist wel een duidelijke manier om aan te geven hoe lang het spel is. Kijk de ene speler gaat vaker dood dan de ander, dus krijg je op die manier scheve tijden. Vandaar dus.

  • oke dat kan ook daarom vroeg ik ook ff de reden.

    Haha maar dan snap ik jou standpunt wel.

    btw maar lukt het wel iemand om helemaal niet dood te gaan.

  • Toppertje hoor, niks meer aan veranderen :).

  • Tja die sfeer,

    gelukkig zitten er ook nog wat 'sands of time'kamers in.

  • I wish I had…

  • Ik speel eigenlijk altijd alle spellen uit, games met vervelende bugs uitgezonderd.

    Niet dat ik er altijd uitkom, maar een walktrough zet je dan vaak zo weer op het juiste pad. ;)

  • @Jaylee: No offence, maar zat je werkelijk vast in The Sands of Time?! Kan ik me haast niet voorstellen…..:P



    BTW, mooie review.

  • 5 December is ie van mij :)

  • kan iemand me ff vertelen of er een breedbeeld optie en/of er een 60 h. optie bij zit ?

  • Een 9 en geen IG choice ??

  • Lekkere game..De vorige was erg wreed en deze is alleen maar beter, goede review ook

  • IG choice geven we aan spellen die iets speciaals toevoegen. Zo heb ik er een uitgedeeld voor het webslingeren in spiderman, de lonewolf in gr 2 xbox en de colour of war uit gr2 ps2.



    Dat is de IG choice, zoals hier staat uitgelegd:



    http://www.insidegamer.nl/doc.php?id=10


  • ik vind de review minder, maar de beoordeling is wel terecht

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren