1. De vervolgen die falen...

De vervolgen die falen...

Gisteren kon ik eindelijk aan de slag met mijn nieuwe Xbox 360. Na een halfuurtje snoeren verwisselen, het geluid deed het niet op HD-TV, stopte ik Banjo Kazooie: Nuts & Bolts in de console. Vingers kruisend dat de disc er niet volgekrasd uit zou komen, wat gelukkig ook niet het geval was. Afijn, zelfs op de normale televisie stand bleek dit een prachtige game te zijn, die dan ook heel sfeervol begon. Na een klein uurtje te hebben gespeeld kwam ik er helaas achter dat dit geen goede game was.

Banjo speelt zich nog steeds af in een fantasievolle wereld, maar ditmaal - zoals velen van jullie al weten - doorkruist hij die met verschillende voertuigen. Voertuigen die opzich goed zijn te besturen en er ook aardig vrolijk uitzien, maar een veeeeelste grote rol spelen. Het is gewoon geen doen om smalle levels met honderden obstakels te trotseren in een voertuig dat vol met objecten zit, waardoor je geen snars ziet! Als je het mij vraagt had Rare een veel betere stap vooruit gezet door de voertuigen enkel en alleen te gebruiken voor datgene waar ze voor zijn gemaakt; het vervoeren van plaats naar plaats. Een paar uitdagingen zijn leuk, maar om nu elke missie met een voertuig te spelen, dat werkt gewoon niet. Ik probeerde dan ook zoveel mogelijk te platformen met de beer zelf, maar die is heel wat van zijn moves kwijt. Bovendien heeft Rare een 'nasty' truukje bedacht om je haast te verplichten met voertuigen te spelen; er zit totaal geen vaart in wanneer je te voet gaat.

Toch is er wél hoop voor deze game, omdat het concept erg goed is. Één gigantische fout haalt het alleen allemaal omlaag. Er zijn echter games die er nog veel erger aan toe zijn. Neem bijvoorbeeld Perfect Dark Zero; op de Nintendo 64 een topper, op de Xbox 360 een flop. Rare is echter niet de enige ontwikkelaar die er zwaar op achteruit is gegaan, ook de ooit zo bekende Golden Axe serie doet zijn naam totaal geen eer meer aan. Wat te denken van Need for Speed, dat zo verschrikkelijk veelbelovend begon met Underground I & II. Nu kijken mensen eerder negatief naar de serie dan dat ze er goede herinneringen aan overhouden.

Natuurlijk kan het ook anders. Mario vertegenwoordigt zichzelf al jarenlang in goede games, hetzelfde geldt voor de Zelda-serie. Fable II is zelfs veel beter dan zijn voorganger. Vooruitgang is inderdaad het belangrijkste in de game-industrie. Waarom zou je als gamer terugverlangen naar de 'goede ouwe' tijd? Die komt waarschijnlijk nooit meer terug, dus kun je je beter richten op de games die vandaag de dag uitkomen. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst

Dit artikel delen

Over de auteur

Mad